Samochody używane

Używany Peugeot 508 I – awarie i problemy. Co się psuje?

Samochody używane 13.11.2022 102 interakcje
Piotr Szary
Piotr Szary 13.11.2022

Używany Peugeot 508 I – awarie i problemy. Co się psuje?

Piotr Szary
Piotr Szary13.11.2022
102 interakcje Dołącz do dyskusji

 Czy po latach używany Peugeot 508 1. generacji nadal jest wart uwagi, czy jego awarie za bardzo uprzykrzają życie? Sprawdźmy. 

Odwiedzający Salon Samochodowy w Genewie w marcu 2010 r., jeśli tylko poszli zajrzeć co u Peugeota, mogli tam znaleźć prototyp zapowiadający nowe auto segmentu D, nazwane 5 by Peugeot. Owszem, wyglądało dość kosmicznie, ale nie na tyle, by był kłopot z szybkim wprowadzeniem do produkcji jego seryjnego odpowiednika – modelu 508. Ten zaczął zjeżdżać z taśmy produkcyjnej zakładu w Rennes w Bretanii już w październiku tego samego roku i stan ten nie zmienił się do 2018 r. Czy jest to auto warte uwagi czy może awaryjne truchło – lada chwila się przekonamy.

5 by Peugeot Concept

Zanim jednak przejdziemy do sedna, tradycyjne przypomnienie: poniższy artykuł nie jest tradycyjnym poradnikiem kupującego. Przeczytacie tu o potencjalnych, choć niekoniecznie bardzo powszechnych awariach, usterkach, niedomaganiach i problemach, które trapią dany model samochodu, ale jeśli poszukujecie tu informacji nt. pojemności bagażnika i wyposażenia standardowego – zły adres.

Peugeot 508 I (W23) – awarie i usterki

Peugeot 508 awarie

Nadwozie, układ elektryczny i elektronika

Dopiero zaczynamy, a już trzeba odrobinę ponarzekać. Po pierwsze, trzeba sprawdzić działanie takich elementów jak klimatyzacja, system audio czy szeroko pojęta elektryka, bo zdarzają się problemy z tym związane – m.in. z hamulcem postojowym czy z układem wspomagania ruszania pod górę. Poza tym jakość wykonania wnętrza jest przez niektórych użytkowników oceniana jako niewystarczająco dobra, choć jest to raczej kwestia gustu i macania wnętrza wszędzie gdzie się da, bo np. sygnałów o niepożądanych dźwiękach w kabinie pasażerskiej w zasadzie się nie spotyka, a jeśli nawet, to są to odosobnione przypadki.

Zdecydowanie trzeba natomiast zwrócić uwagę na komorę bagażnika starszych egzemplarzy 508 SW (kombi) – zdarzało się, że uszczelnienie klapy bagażnika było niewystarczająco skuteczne, przez co w aucie pojawiała się wilgoć. Trzeba sprawdzić zarówno dywanik, jak i wnękę koła zapasowego.

Peugeot 508 awarie

Peugeot przeprowadzał dwie akcje serwisowe dotyczące wadliwych wiązek elektrycznych. Cała sprawa dotyczyła układu zapłonowego i rozrusznika. Zalecane jest sprawdzenie, czy dany egzemplarz 508 kwalifikował się do odbycia którejś z tych – lub jakiejkolwiek innej – akcji, a jeśli tak, to czy ma ją już za sobą.

Podwozie, zawieszenie i układ hamulcowy

Pomijając wspomniane wyżej problemy z elektrycznym hamulcem postojowym, praktycznie żadne źródło nie mówi nic nt. problemów z podwoziem. Trzeba tylko zwrócić uwagę na stan dużych obręczy aluminiowych w topowych wersjach GT, ponieważ są bardziej narażone na uszkodzenia, w starszych autach regeneracji mogą wymagać przekładnie kierownicze – i to tyle.

Peugeot 508 awarie
Peugeot 508 po liftingu. Na zdjęciu topowy wariant GT.

Peugeot 508 1. generacji – awarie i usterki silników benzynowych

Powiedzmy to sobie wprost: nie jest dobrze. Peugeot 508 dzielił gamę silników benzynowych z poliftowym (no, to drobne uproszczenie) Citroenem C5 2. generacji, ale nie jest to żadnym pocieszeniem, ponieważ mówimy tu tylko o 1,6-litrowych silnikach VTi i THP. Zostały one skonstruowane wspólnie z BMW i należą do rodziny nazwanej Prince. Innych benzyniaków w 508 nie było.

Silnik 1.6 THP

Co jest problemem? Weźmy na start wersję wolnossącą, czyli 120-konne VTi. Naczelny problem to nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu – wadliwe są tu napinacze, a to może prowadzić do przeskoczenia łańcucha i zderzenia się tłoków z zaworami, co oczywiście skutkuje koniecznością wykonania remontu głowicy. Niczym dziwnym nie jest też zwiększone zużycie oleju i zapiekanie się zaworów w prowadnicach, co – niespodzianka – może poskutkować koniecznością zrobienia remontu głowicy. Do kompletu są jeszcze nietrwałe cewki zapłonowe oraz problemy z układem zmiennych faz rozrządu – te ostatnie kłopoty wynikają z rozciągnięcia się łańcucha rozrządu.

Turbodoładowane silniki THP oprócz problemów z rozrządem oferują także nędzną trwałość kolektorów (dolotowego i wydechowego) i awarie turbosprężarek.

Warto mieć na uwadze, że jeśli z jakichś względów i tak ktoś byłby zainteresowany wolnossącym silnikiem 1.6 VTi, to będzie musiał się ograniczyć do samochodów sprzed liftingu – ten silnik montowano tylko do sierpnia 2014 r., czyli do momentu wprowadzenia wersji po restylingu.

Peugeot 508 1. generacji – awarie i usterki silników Diesla

W 508 oferta silników wysokoprężnych była nad wyraz bogata i obejmowała jednostki o mocach od 112 do 204 KM – plus hybrydę (163 KM silnika Diesla plus 37 KM silnika elektrycznego). Pomijając hybrydę, można było kupić wersje 1.6, 2.0 i 2.2 HDi, przy czym nie oferowano tu już starszych wersji 1.6 z 4 zaworami na cylinder – były tylko warianty z 2 zaworami na cylinder, zwykle uważane za nieco bardziej niezawodne.

Peugeot 508 awarie
Peugeot 508 RXH

Wszystkie ropniaki są tu godne polecenia, choć oczywiście nie w takim samym stopniu – np. 1.6 HDi (112-120 KM, w niektórych wersjach zwane e-HDi lub BlueHDi) to propozycje raczej dla spokojniejszych kierowców, ale raczej nie straszą nagłymi awariami. Co się psuje? M.in. turbosprężarki, czego powodem często jest przewód doprowadzający olej do tego elementu – wskazane jest jego profilaktyczna, okresowa wymiana, sam element kosztuje zwykle od 70 do 140 zł. Inni wolą usunąć z przewodu sitko filtrujące olej ze względu na jego skłonność do przytykania się, ale po takim zabiegu jakość i stan (czystość) oleju stają się jeszcze ważniejsze – absolutnie odpada wtedy wymiana oleju w trybie long life, tj. co 2 lata lub 30 tys. km. Nie, żeby przy zamontowanym sitku tryb long life był jakoś szczególnie mądry… Ostatni powtarzalny w 1.6 HDi problem to podkładki pod wtryskiwaczami. Jeśli będą wymagać wymiany, z pewnością to poczujecie, bo wtedy w aucie czuć zapach oleju napędowego.

Tył sedana w wersji po liftingu.

O 2.0 HDi (140-180 KM) można wypowiadać się głównie w superlatywach. Tak, zdarzają się problemy, ale nie wykraczają poza dieslowski standard – zwykle mowa o wtryskiwaczach, pompach wysokiego ciśnienia czy zaworach recyrkulacji spalin (EGR). Mogą się zdarzyć problemy z rozruchem i pracą silnika w zimie. Problemów nie powinny natomiast sprawiać filtry cząstek stałych typu mokrego, ale trzeba pamiętać o uzupełnianiu płynu wspomagającego dopalanie sadzy. Czasem po większych przebiegach zdarza się zużycie wałków rozrządu.

Citroen C5 usterki
Silnik 2.0 HDi – tu akurat pod maską Citroena C5, ale w Peugeocie ta jednostka napędowa wygląda w niektórych wersjach prawie tak samo.

204-konny silnik 2.2 HDi bazuje konstrukcyjnie na jednostce 2.0 HDi, ma też podobne usterki. Jest jednak nieco droższy w obsłudze ze względu na ceny niektórych części i nieco więcej pali, przy osiągach tylko odrobinę lepszych od 2.0 HDi 180 KM. Dobra wiadomość jest taka, że w Peugeocie 508 nie stosowano wersji biturbo – jedyny dostępny tu motor 2.2 HDi ma pojedynczą turbinę. 508 z tym silnikiem produkowano do kwietnia 2015 r.

Skrzynie biegów, przeniesienie napędu

W Peugeocie 508 1. generacji stosowano kilka rodzajów skrzyń biegów: 5- i 6-biegowe przekładnie manualne, 6-biegowe automaty oraz również 6-biegowe przekładnie zautomatyzowane, czyli – jakby to można ująć inaczej – zrobotyzowane manuale. Zwykłe skrzynie mechaniczne są niezawodne, większych uwag raczej nie można też mieć wobec automatów – nie żeby były jakieś wybitnie trwałe na tle konkurencji, ale nie są też gorsze. Tyle że zdaniem niektórych pracują dość twardo i niekoniecznie oznacza to usterkę – może to być kwestia typu ten typ tak ma. Oczywiście warunkiem niezbędnym do długoletniej i bezawaryjnej pracy skrzyń automatycznych jest regularna wymiana oleju.

Wnętrze wersji RXH.

Najgorszym wyborem są zdecydowanie przekładnie zautomatyzowane – montowano je w wolnossących silnikach benzynowych, w 1,6-litrowych dieslach, a także w hybrydowych modelach HYbrid4 i RXH. Są to przekładnie działające w sposób mało płynny, na dodatek mogą co jakiś czas wymagać kalibracji. Nie każdy serwis chce się w tym babrać. Wersje RXH były tak bez sensu, że po liftingu z hybryd z napędem na obie osie – gdzie za napęd tylnych kół odpowiadał silnik elektryczny – przekształciły się w zwykłe, przednionapędowe diesle z podwyższonym zawieszeniem.

Peugeot 508 RXH po liftingu.

Peugeot 508 i awarie – czy jest źle?

Nie, wręcz przeciwnie… o ile wybierzemy odpowiednią wersję. Modele benzynowe, jeśli nie są w stanie bliskim ideału i bez pliku faktur z serwisów, zasługują na zapomnienie – podobnie jak udziwniony na siłę hybrydowy diesel. Zwykłe diesle, szczególnie 2.0, są natomiast godne polecenia, a przy okazji tańsze od aut np. niemieckich.

Peugeot 508 awarie

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać