Wiadomości

Nowe nalepki na samochód od dziś. Nigdzie ich nie dostaniesz, nigdzie z nimi nie wjedziesz

Wiadomości 04.05.2022 26 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 04.05.2022

Nowe nalepki na samochód od dziś. Nigdzie ich nie dostaniesz, nigdzie z nimi nie wjedziesz

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz04.05.2022
26 interakcji Dołącz do dyskusji

Nowa nalepka na samochód ma sprawić, że strefa czystego transportu nie będzie dla nas zmartwieniem. Tylko jest jeden problem. 

Może i nie mamy jeszcze miejsc, w których ta nalepka może być stosowana, ale za to mamy obowiązujący wzór nalepek zezwalających na wjazd do strefy czystego transportu.

Życie wyprzedziło plany, stref nie ma, ale jest wzór nalepek upoważniających do wjazdu do stref czystego transportu. Nalepiłbym sobie jedną na czoło, ale nigdzie nie da się ich dostać. 4 maja to data, od której wzór nalepek zaczął obowiązywać. A kiedy pojawi się pierwsza strefa?

Co to jest strefa czystego transportu?

Zanim padnie trudna odpowiedź na pytanie, kiedy pojawią się strefy czystego transportu, wyjaśnijmy, co to jest. Ustawa o elektromobilności pozwala gminom na tworzenie stref czystego transportu na swoim terenie. Do takich stref nie będą mogły wjeżdżać samochody inne niż:

  • elektryczne,
  • napędzane wodorem,
  • napędzane gazem ziemnym,
  • wyłączone na podstawie uchwały gminy.

Oprócz licznych pożytecznych pojazdów, jak policyjne, czy autobusy szkolne, gmina może zezwolić na wjazd innym spalinowym pojazdom. Możliwe jest też wpuszczanie innych samochodów w godzinach 9-17 za dodatkową opłatą nie wyższą niż 2,50 zł za godzinę lub 500 zł za miesiąc. Nalepki dotyczą pojazdów, które nie mają spalinowego silnika, np. elektrycznych i tych spalinowych, zwolnionych z zakazu. Nie dotyczą zaś tych, których właściciele za wjazd zapłacą. W praktyce stosować je będą ci, którzy mogą wjechać do strefy bezpłatnie i będą to robić wystarczająco często, by opłaciło im się jechać do urzędu danej gminy po nalepkę.

Czego dowiemy się z naklejki?

My to niespecjalnie czegokolwiek nowego o swoim pojeździe, ale strażnik miejski może potrzebować coś z nich wyczytać. Widoczny będzie rok produkcji pojazdu, rodzaj paliwa jakim jest zasilany, oraz to czy pojazd podlega wyłączeniom gminnym. Będzie tam również nazwa gminy, która ustanowiła strefę oraz numer rejestracyjny pojazdu.

Samochody z zezwoleniem wypada jakoś oznaczyć. Ich właściciele muszą zdobyć nalepkę, to właśnie jej wzór obowiązuje od dziś. Oto on.

nalepka SCT nalepka strefa czystego transportu
Nalepka, która sprawia, że strefa czystego transportu jest dla nas dostępna. Jakby jeszcze jakaś była.

Kłopoty z tym wzorem opisywaliśmy już tutaj. Nie zawiera on informacji o spełnianej przez samochód normie Euro, a niektóre gminy na pewno chciałyby zezwolenia na wjazd do stref oprzeć właśnie na niej. Jest to ścieżka dość oczywista, bo stosowana w podobnych strefach w Europie. Jest miejsce na rok produkcji auta, ale nie jest on rozstrzygający w ustalaniu normy, której podlega auto. Dwa samochody z jednego roku mogą spełniać dwie różne normy. Kolejny kłopot jest taki, że samochód, który często odwiedza miasta ze strefami transportu, będzie musiał posiadać nalepkę każdego z nich.

Każda gmina może mieć własne odrębne zasady, więc samochód spalinowy może mieć wolny wjazd do strefy jednej z gmin, ale do drugiej już nie. Naruszenie zakazu wjazdu do strefy czystego transportu kosztować będzie kierowcę 500 zł. Cena nalepki nie przekroczy 5 zł.

Strefa czystego transportu i niezbędna nalepka – od kiedy? 

Pierwsza strefa czystego transportu w Polsce nie powinna powstać wcześniej niż w 2023 roku. Najbardziej zaawansowany w pracach wydaje się Kraków, który kończy proces konsultacji społecznych. Swą strefę planuje z ogromnym rozmachem. Docelowo może ona objąć całe miasto, a tempo wprowadzania kolejnych ograniczeń jest wysokie. Wszystkie nasze wątpliwości co do krakowskiej strefy czystego transportu opisaliśmy tutaj. To byt odrębny od strefy na Kazimierzu, która najpierw była bardzo rygorystyczna, a potem stała się dziurawa jak sito. Nie wcześniej niż na 2023 rok swoją pierwszą strefę planuje również Warszawa, ale zapowiadany jest najpierw pilotaż.

W sprawie stref czystego transportu mamy więc:

  • ustawę zezwalającą na ich tworzenie,
  • rozporządzenie określające wzór nalepek,
  • pierwsze miasta, które rozpoczęły proces tworzenia stref.

Nie mamy za to:

  • pewności, że wzór nalepek się sprawdzi, bo zawiera nie do końca przydatne informacje,
  • odpowiedzi na pytanie, co ma zrobić właściciel auta, które będzie przemieszczać się między różnymi strefami,
  • rozwiązania dla problemów z pozyskiwaniem informacji o spełnianej przez samochód normie Euro.

Do pozytywów trzeba dodać też fakt, że w życie nie wszedł pierwszy wzór nalepki, który wyglądał tak.

nalepka sct pierwszy wzór nalepka strefa czystego transportu

Na razie nie czeka nas wysyp stref czystego transportu, więc może problem z miejscem na nalepki na szybie nie będzie dominujący. Możemy za to zastanawiać się, dlaczego Ministerstwo nie zdecydowało się umieścić na nalepce informacji o normie Euro. Punktem wyjścia dla wielu miast na pewno będzie określenie, które pojazdy trują najmocniej, a uczynią to w oparciu o normę Euro. Jeśli ta informacja nie jest potrzebna, to w zasadzie żadne informacje na nalepce nie są potrzebne i pierwszy wzór jednak był idealny. Można nalepiać sam zielony kolor, jeszcze uboższy niż pierwsza propozycja. Masz zielony placek na szybie? To jedziesz. Nie masz, to dostajesz mandat.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać