Felietony

Jaki samochód jest najpopularniejszy w Polsce? Starcie rankingów Yanosika i Rankomatu

Felietony 15.01.2020 97 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 15.01.2020

Jaki samochód jest najpopularniejszy w Polsce? Starcie rankingów Yanosika i Rankomatu

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski15.01.2020
97 interakcji Dołącz do dyskusji
Advertisement

Jakie samochody są najpopularniejsze w Polsce? To zależy kogo zapytasz, czyli rankingi Rankomat i Yanosika.

W krótkim odstępie czasu trafiły do mnie dwa rankingi na temat najpopularniejszych samochodów w Polsce.

Pierwszy z nich, czyli ten od firmy Yanosik, został przedstawiony najpierw w mediach lokalnych dla dużych miast. Miał on postać „jakie samochody są najpopularniejsze w… Warszawie, Krakowie, Poznaniu itp.”. Od początku wydawał się co najmniej niecodzienny, bo wynikało z niego, że najpopularniejszym samochodem w polskich miastach jest Ford Focus. W Poznaniu to aż 3,58% całości, przy czym w tym mieście w pierwszej piątce nie znalazła się Skoda Octavia.

Dla odmiany w Krakowie Octavia zajęła trzecie miejsce, ale wygrał również Focus. W Warszawie podium zdominował Ford: Focus był pierwszy, a Mondeo trzecie. Octavia załapała się do Top 5. We Wrocławiu podobnie: Focus pierwszy, na drugim miejscu Passat, na trzecim Mondeo.

najpopularniejsze samochody w polsce

Dziwne?

Jeszcze dziwniejsze, gdy weźmie się pod uwagę raport dla całej Polski przygotowany przez Yanosika. Wygrywa w nim Volkswagen Passat (2,56%), za nim plasuje się Audi A4, dalej Golf, Astra i Focus dopiero na piątym miejscu – choć z przewagą wygrał w największych miastach. Z tego by wynikało, że w mniejszych miasteczkach i na wsiach Focus jest niemal niespotykany. Dla odmiany Audi A4 nie było tak wysoko w żadnym z dużych miast, a potem wskoczyło na drugie miejsce rankingu ogólnopolskiego. Czyli miastowi jeżdżą Focusami, a A4… ludzie mieszkający z dala od dużych ośrodków miejskich.

Raport Yanosika odnosi się też do wieku pojazdów

Wynika z niego, że w Polsce najpopularniejsze są samochody 16-letnie, czyli wyprodukowane w 2004 r. To pozostaje w sprzeczności nawet z danymi publikowanymi przez CEPiK, które i tak zaniżają wiek pojazdów z powodu nieusuwania z rejestru tzw. martwych dusz. Niemal równie dużo jest samochodów z roku 2003 i 2005 – ponad 7%. Ogólnie roczniki 2003-05 odpowiadają za 22% całego polskiego parku maszynowego. Nie mogę tego wykluczyć, choć odsetek samochodów z roku 2018 i 2019 wynoszący łącznie jakieś 0,5% kompletnie mi się nie klei. W Polsce jest ok. 22 mln samochodów osobowych, w 2018 i 2019 r. sprzedał się ok. 1 mln samochodów. 1/22 to nie jest 0,5% tylko 4,5%, a zatem dziewięć razy więcej. No nie pasuje.

Zapytałem więc o metodologię raportu Yanosika

Dziwi mnie, że tyle mediów bezrefleksyjnie podało informację prasową, w ogóle nie zastanawiając się nad jej treścią. Od przedstawicielki Yanosika dowiedziałem się, że ranking powstał na podstawie zeskanowanych dowodów rejestracyjnych w aplikacji Yanosik, a liczba tych dowodów to 755 704. Czyli zrobiono badanie na próbie reprezentatywnej wynoszącej ok. 3,4% całości i wyszło na to, że w Polsce praktycznie nie ma nowych samochodów. Sprzedają się w salonie a potem w 90% jadą z powrotem na zachód. Jak mawiał klasyk z filmu, nie wydaje mnie się. Raczej właściciele nowych samochodów po prostu rzadko korzystają z aplikacji lub urządzeń Yanosik.

Statuetkę antynagrody za podanie tej informacji otrzymuje serwis warszawa.naszemiasto.pl za tytuł „Warszawiaków trują stare auta”, choć z zestawień wyszło, że w Warszawie samochody są najmłodsze, a tych najnowszych jest wyjątkowo dużo.

Spójrzmy teraz na ranking Rankomat.pl

Jest on bardzo rozbudowany i obejmuje wiele danych dotyczących wysokości ubezpieczenia OC. Bardzo ciekawe, ale mnie zainteresował w tym przypadku głównie ranking najczęściej ubezpieczanych samochodów ze strony 24. Oto on:

  1. Opel Astra
  2. BMW serii 3
  3. VW Golf
  4. Audi A4
  5. VW Passat
  6. Ford Focus
  7. Ford Mondeo
  8. BMW serii 5
  9. Audi A3
  10. Opel Corsa

I już stąd widać, że któryś z tych rankingów się całkowicie myli. W zestawieniu Yanosika nie ma nigdzie BMW serii 3, które tu zajęło 2. miejsce – tak jakby nie istniało. W rankingu Rankomatu nie ma Skody Octavii, która przemieszczała się na listach Yanosika między miejscem 3. a 5. Tak duże rozbieżności nie są możliwe, raczej szwankuje tu metodologia. Co oczywiście sprawia, że ostatecznie nic nie wiemy. Ale to już kwestia, którą mogłaby dobrze opisać tylko Janina Daily.

A ja i tak uważam, że najpopularniejszym w Polsce autem jest Passat B5 w TDI – i mam na to mocne dowody.

Przedstawię je w weekend.

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać