Wiadomości

Citroen Ami zmierzy się z rywal-ami. Będziesz mógł pojeździć, ale nie będziesz mógł kupić

Wiadomości 11.10.2022 11 interakcji

Citroen Ami zmierzy się z rywal-ami. Będziesz mógł pojeździć, ale nie będziesz mógł kupić

Piotr Barycki
Piotr Barycki11.10.2022
11 interakcji Dołącz do dyskusji

Mają cztery koła, dach, drzwi, silnik i na upartego można uznać, że są to samochody – po prostu malutkie. Jest tylko jeden haczyk – Mobilize Duo ani Mobilize Bento nie będzie się dało kupić. Ale jak najbardziej będzie można nimi jeździć. 

Gdyby ktoś nie wiedział przy tym, czym jest Mobilize, to jest to spółka Renault, której celem jest właśnie dostarczenie ludziom samochodów, których… nie można kupić. I te samochody będą wyglądały tak:

Mobilize Duo
Mobilize Duo

Oraz – gdyby ktoś zakrzyknął właśnie „a co, jeśli będę chciał kupić 120 butelek wody na rodzinną kolację?!” – tak:

Mobilize Bento
Mobilize Bento

Mobilize Duo i Bento – co to właściwie jest?

Czterokołowce – nawet producent niespecjalnie chce je nazywać samochodami – które mają rywalizować z podobnymi konstrukcjami, takimi jak cudowny (aczkolwiek nie idealny) Citroen Ami. Z tą oczywiście różnicą, że Mobilize Duo i Bento będą dostępne wyłącznie w ramach abonamentu, natomiast po Ami można przyjść z gotówką i nikt nie będzie na nas krzywo patrzył.

Jak można się domyślić po obrazkach – Mobilize Duo jest wersją osobową tej konstrukcji, która – i tego można się domyślić po nazwie – zmieści na pokładzie dwie osoby, jedną siedzącą z przodu, jedną siedzącą z tyłu. Patrząc na zdjęcia, w praktyce będzie to raczej pojazd jednoosobowy, ale może na krótki przejazd ktoś zdecyduje się na miejsce z tyłu, zamiast np. stać na deszczu i czekać na tramwaj.

Teoretycznie, według zapewnień z komunikatu prasowego, z tyłu usiądzie osoba o wzroście do 1,8 m. Nie chciałbym tego testować.

Mobilize Duo, w swoim nadwoziu o długości 2,43 m, szerokości 1,3 m i wysokości 1,46 m zmieści też podobno dwie walizki kabinowe, więc będziecie mogli spokojnie zostawić swoje X5 w domu – na transport laptopa do biura powinno wystarczyć jednak takie Duo.

A jeśli nie, to jest Mobilize Bento, czyli wersja cargo, która pomieści w swoim uroczym plecaczku 700 l bagażu. Wszystkie kompaktowe SUV-y dłuższe o ponad 2 metry zastanawiają się, jak to w ogóle jest możliwe.

Panie, a ile taki poleci?

Uwaga – 80 km/h, choć pewnie trzymanie pedału przyspieszenia w podłodze negatywnie wpłynie na – oczywiście elektryczny – zasięg na poziomie maksymalnie 140 km.

Prawdopodobnie jednak częściej wybieranym wariantem będzie ten drugi – z prędkością ograniczoną do 45 km/h. Powód? W niektórych europejskich krajach taka konstrukcja nie będzie wymagała prawa jazdy, więc nie trzeba się będzie przejmować tym, czy pada albo, czy wieje. Wersja z ograniczeniem do 80 km/h będzie oczywiście wymagała już normalnych uprawnień do prowadzenia pojazdów.

Kiedy i za ile?

Mobilize Duo – w przyszłym roku. Mobilize Bento – rok później. Cen na razie nie podano, ale Duo ma być oferowane w modelu subskrypcyjnym w pakiecie „ze wszystkim” – po stronie użytkownika ma być tylko ładowanie akumulatora. Co ciekawe, Mobilize obiecuje umowy nawet na zaledwie 3 miesiące, więc faktycznie będzie można wynająć samochód tylko na chwilę – a potem się z nim pożegnać.

I wszystko pięknie, pewnie na niektórych rynkach w Europie będzie się sprzedawać świetnie. Może nawet to jest faktycznie idealne rozwiązanie do jazdy po mieście. Tylko nie jestem pewien, czy chciałbym w takim Duo uczestniczyć w kolizji z jakimś rozpędzonym korpo-SUV-em, którego kierowca strasznie bardzo spieszy się na kompletnie nieistotne spotkanie. To mogłoby skończyć się dla mnie średnio przyjemnie.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać