Historia

Rosjanie mieli uciec przez tunel elektrycznym RAF-em. Nie zdążyli, a wóz jest na sprzedaż

Historia 24.10.2023 95 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 24.10.2023

Rosjanie mieli uciec przez tunel elektrycznym RAF-em. Nie zdążyli, a wóz jest na sprzedaż

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski24.10.2023
95 interakcji Dołącz do dyskusji

Pod Kremlem znajduje się tunel, który miał być wykorzystany w razie ataku jądrowego na ZSRR do ewakuacji najwyższych oficjeli. W tym celu zbudowano także samochód, bardzo specjalny i jednostkowy. Podobno teraz można go kupić. 

Mam znakomite doświadczenia z busikiem RAF-2203 „Łotwa”. Mój kolega, znany jako Samochody Graczyka zakupił taki pojazd jakiś czas temu od słowackiego kolekcjonera i miałem nawet przyjemność uczestniczyć w przywiezieniu tego wspaniałego wozu do Polski, a nawet zrobić o nim film.

RAF spodobał mi się do tego stopnia, że jak byłem w Rydze – polecam to miasto miłośnikom klimatów postsowieckich – to wybrałem się do tamtejszego muzeum motoryzacji, gdzie znajduje się cała wystawa poświęcona historii busików RAF, produkowanych właśnie w Łotwie. Mają tam nawet prototyp RAF-a w wersji elektrycznej. 

Ani słowem jednak nikt nie zająknął się nigdzie o tym, że istniał jednostkowy egzemplarz elektrycznego RAF-a zbudowanego specjalnie i wyłącznie w jednym celu: do uciekania z Kremla przez tunel do podziemnego miasta o nazwie Ramieńki. W Moskwie istnieje cała sieć tuneli drogowych i kolejowych łączących kluczowe punkty dla władzy, znana jako Metro-2. W niektórych poruszały się całe składy szynowe, inne tunele były kolejowo-drogowe, tzn. miały i szyny, i betonową nawierzchnię do jazdy samochodem. Tunel z Kremla do Ramieniek był ponoć tym najważniejszym, bo w razie wojny jądrowej istniał właśnie plan przeniesienia władzy pod ziemię i do tego miał się przydać pomarańczowy RAF.

УзкийДо настоящего момента я думал, что с сенсациями в РАФ-истории покончено, потому что в последние несколько лет…

Posted by RAF Reunion on Sunday, October 22, 2023

Według opisu z Facebooka, pojazd jest tylko wizualnie wzorowany na RAF-ie

Tak naprawdę został zwężony o 15 cm i z wyposażony w zaprojektowany od zera mechanizmem drzwi przesuwnych, których nigdy w naziemnym RAF-ie nie było. Pojazd miał umożliwiać transportowanie ludzi również w pozycji leżącej. Na fanpage miłośników RAF-a pojawiły się jego zdjęcia i opis po rosyjsku z informacją, że wóz jest wystawiony na sprzedaż, ale bez linku do ogłoszenia. Nieznana jest także cena, a dodatkowy problem stanowi to, że wóz jest w Rosji i mój dostawca internetu blokuje dostęp do wielu rosyjskich stron.

Czytaj również:

O ile ze zdjęć faktycznie wygląda to na jakiś bardzo dziwny, jednostkowy projekt, o tyle pojawia się tu kilka wątpliwości. Ponoć ten pojazd był elektryczny, a ja w nim widzę dalej silnik spalinowy. Podobno z tyłu w bagażniku montowano akumulatory – to został tylko jeden, i to rozruchowy. Bez wątpienia ma też zbiornik paliwa. Podobno zwężono go po to, żeby mieścił się w tunelu – porównałem zdjęcia RAF-a 2203 i tego dziwnego pojazdu, rzeczywiście wydaje się węższy. 

szeroki
Wąski

Ale co z nim dalej zrobić?

Czy ktoś go kupi i odrestauruje? Powinno to zrobić muzeum w Rydze, czyli Rigas Motormuzejs. Byłby to wspaniały eksponat do ich całkiem pokaźnej już kolekcji. Oczywiście najlepiej byłoby nie przeginać z tą restauracją i na przykład odtworzyć tylko wnętrze, a zewnętrzną skorupę pozostawić w takim stanie, w jakim jest. Z dodaniem odpowiedniej historii i paru zdjęć, byłby to na pewno ciekawy element przyciągający zwiedzających. Zwłaszcza, że mamy tu do czynienia z rozbudzającą wyobraźnię historią budowy całego podziemnego miasta. Być może wąski RAF nigdy nie został wykorzystany, a jego dokładnych dziejów nie poznamy, ale czasem nie o to chodzi. Czasem warto po prostu coś sobie dowyobrażać.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać