Newsy

Od 1 kwietnia system eCall będzie obowiązkowy w nowych autach: to warto wiedzieć

Newsy 21.03.2018 44 interakcje
Piotr Barycki
Piotr Barycki 21.03.2018

Od 1 kwietnia system eCall będzie obowiązkowy w nowych autach: to warto wiedzieć

Piotr Barycki
Piotr Barycki21.03.2018
44 interakcje Dołącz do dyskusji

Już od początku przyszłego miesiąca wszystkie nowe samochody będą musiały zostać wyposażone w nowy dodatek – system eCall. Co trzeba o nim wiedzieć i jak jego obecność wpłynie na kupujących i kierowców?

W związku ze zbliżającą się datą wprowadzenia eCall na listę standardowego wyposażenia wszystkich nowych samochodów, w sieci pojawiło się mnóstwo informacji na ten temat. Warto je uporządkować i rozprawić się z kilkoma mitami.

eCall, czyli właściwie co?

Czyli standard łączności awaryjnej, aktywowany ręcznie lub automatycznie w przypadku wykrycia kolizji. Ta druga opcja rozwiązuje problem w sytuacji, kiedy kolizja jest na tyle poważna, że nikt z pasażerów nie jest w stanie samodzielnie wezwać pomocy.

I jak to działa?

W przypadku ręcznej lub automatycznej aktywacji (najczęściej przycisk opisany jako SOS) natychmiast inicjowane jest połączenie z numerem alarmowym (112). Dodatkowo przesyłane są niezbędne informacje dla służb ratunkowych, takie np. jak lokalizacja pojazdu czy liczba pasażerów w samochodzie.

Skąd eCall będzie wiedział, że miałem wypadek?

System zareaguje na wystrzelenie poduszek powietrznych w samochodzie.

Czy korzystanie z eCall jest darmowe?

Tak. Ale zdecydowanie nie należy go nadużywać. Przy przebitej oponie lepiej podwinąć rękawy albo zadzwonić po odpowiednie służby.

Czy eCall działa w każdym kraju w Europie?

W każdym kraju Unii Europejskiej, a także na Islandii, w Norwegii i Szwajcarii.

Co wysyła eCall służbom ratunkowym?

Podstawowe dane, które mogą pomóc w przygotowywaniu akcji ratunkowej:

  • Czas zdarzenia
  • Informacje o rodzaju aktywacji (manualna/ręczna)
  • VIN samochodu
  • Typ układu napędowego (benzynowy, diesel, elektryczny, etc.)
  • Lokalizacja samochodu
  • Dwie poprzednie lokalizacje samochodu
  • Kierunek jazdy samochodu
  • Liczba pasażerów

Z jakich elementów składa się system eCall?

Rozwiązanie wymaga do funkcjonowania obecności następujących elementów:

  • Czujnika, który prawidłowo przetworzy informacje o wystrzelonej poduszce powietrznej
  • Odbiornika GPS (i/lub Galileo)
  • Anteny i łączności GSM oraz karty SIM
  • Centrali eCall, która jest w stanei zebrać informacje na temat samochodu w momencie wypadku i przesłać do odpowiednich służb
  • Mikrofonu i głośnika
  • Akumulatora awaryjnego dla podtrzymania funkcjonowania systemu eCall w razie odcięcia zasilania głównego
  • Przycisku awaryjnego pozwalającego manualnie aktywować system eCall
  • Wskaźnika pokazującego status działania systemu eCall

eCall – od kiedy obowiązkowy?

Od 1.04.2018. Po tej dacie nie kupimy już nowego samochodu, o ile nie będzie posiadał tego systemu.

Jakich pojazdów dotyczy eCall?

Zgodnie z rozporządzeniem:

samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych (kategorie M1 i N1)

Nie wyklucza się jednak rozszerzenia tego obowiązku np. na samochody ciężarowe, autobusy, autokary, jednoślady, a nawet ciągniki rolnicze.

Kto i co ustala, że będzie obowiązkowy?

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. A dokładniej:

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE

Dlaczego „nowy” piszecie cały czas kursywą?

Bo nie do końca prawdą jest to, co powiela większość. eCall owszem, będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach, ale nie tyle oferowanych, co wprowadzanych na rynek po 1.04.2018.

Żeby więc pojazd podlegał pod prawo nakazujące zaliczyć eCall do wyposażenia standardowego, musi być po 1.04.2018 homologowany, a nie tylko wystawiany w salonie.

Jeśli więc np. w połowie kwietnia tego roku kupimy niezarejestrowany samochód wyprodukowany w 2017, który tego systemu nie będzie posiadał, to z rejestracją nie będziemy mieć najmniejszych problemów.

A co z samochodami, które nie są wyposażone w eCall?

Jeśli homologowano je przed 31.03.2018, to nic. Ewentualne doposażenie ich w taki system zależy od dobrej woli producenta lub użytkownika, który taką opcję może wybrać z listy płatnych dodatków.

Typy pojazdów homologowane przed dniem 31 marca 2018 r. można doposażać w system eCall na zasadzie dobrowolności.

eCall – czy każdy samochód musi go mieć?

Nie. Przewidziane są trzy wyjątki:

  • Dla pojazdów produkowanych w małych seriach i homologowanych zgodnie z art. 22 i 23 dyrektywy 2007/46/WE
  • Dla pojazdów dopuszczonych zgodnie z art. 24 dyrektywy 2007/46/WE;
  • Dla pojazdów, które ze względów technicznych nie mogą być wyposażone w odpowiedni mechanizm inicjowania eCall, określonych zgodnie z ust. 2.

Ale możemy spokojnie założyć, że większość zwykłych samochodów nie będzie się zaliczać do tych wyjątków.

eCall – czy można wyłączyć?

Nie.

Tzn. teoretycznie jest to najprawdopodobniej możliwe, ale wtedy samochód nie spełnia wymagań dotyczących homologacji, więc nie ma prawa do poruszania się po drogach.

Kto za to zapłaci?

To raczej pytanie retoryczne…

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie