Żeby było jeszcze ciekawiej, nieoficjalnie udostępniona specyfikacja trafiła do polskiej części internetu. Jaka więc będzie Alfa Romeo Tonale?
Oczywiście, jak to w przypadku Alf Romeo, najbardziej liczą się dwie rzeczy – czy będzie dobrze wyglądać i czy będzie się dobrze prowadzić. Na to niestety odpowiedzi póki co nie znajdziemy – trzeba czekać cierpliwie do dnia premiery. Albo właściwie do dnia, kiedy będzie się można przejechać testowymi egzemplarzami (lub swoimi własnymi, jeśli po prostu pójdziemy do salonu i zamówimy w ciemno). Na razie musi nam wystarczyć kilka suchych szczegółów, które może pomogą w podjęciu decyzji.
Alfa Romeo Tonale – specyfikacja
Zgodnie z informacjami, które są prawdopodobnie fragmentem jakiejś wewnętrznej prezentacji albo informacji produktowej, Tonale nie będzie przesadnie dużym autem (zero zaskoczenia). Crossover Alfy będzie wprawdzie dłuższy od dawcy platformy, czyli Jeepa Compassa, i będzie mierzyć 4528 mm, ale do Stelvio będzie mu brakować kilkunastu dobrych centymetrów. I w sumie dobrze – nie każdy potrzebuje wielkiego samochodu.
Jeśli chodzi o pozostałe parametry, to Tonale ma mieć 1835 mm szerokości (zapewne bez wliczania w to lusterek) i 1604 mm wysokości. Dla porównania, Mercedes GLA ma 4410 mm długości, 1834 mm szerokości i 1611 mm wysokości.
Trochę w wymiarach Tonale zaskakuje rozstaw osi, identyczny z tym z Compassa. 2636 mm to raczej niewiele w porównaniu chociażby do wspomnianego GLA, gdzie między osiami jest 2729 mm. Ale umówmy się może, że Alf Romeo nikt nigdy nie kupował przez wzgląd na fantastyczny rozstaw osi i niesłychane właściwości przewozowe. Chociaż miło by było, gdyby kiedyś można to było zaliczyć do zalet, zamiast wiecznie mówić „no, ale świetnie się prowadzi”. Tym bardziej, że mowa o crossoverze.
Alfa Romeo Tonale – co pod maską?
I tutaj jest ta jedna zastanawiająca rzecz. Udostępniona specyfikacja sugeruje, że najmocniejszym napędem w gamie – o ile nie pojawi się wersja QV – będzie 240-konna hybryda plug-in. Dobrze przy tym wiemy jednak, że 240 zostało uznane za wartość niewystarczającą i pod maskę najmocniejszych odmian ma ostatecznie trafić coś innego. Możliwe, że prezentacja pochodzi jeszcze z okresu przed tą zapowiedzią, więc nadal można trzymać kciuki za coś mocniejszego.
Poza tym jednak gama silnikowa wydaje się dość prawdopodobna. Podstawowe jednostki benzynowe (zapewne 1.3) mają generować 130 KM i będą łączone w standardzie z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną. Oprócz tego w ofercie pojawi się jeszcze hybryda typu mild o takiej samej mocy, a także podobna jednostka, ale oferująca 160 KM.
Na szczycie stanąć ma za to oczywiście wspomniana hybryda plug-in o mocy 240 KM i z napędem e-AWD. Czy faktycznie będzie coś jeszcze powyżej tej opcji? Zobaczymy. Nawet jeśli nie, to i tak nie będzie to raczej wolne auto – Jeep Compass z tym układem napędowym potrzebuje na sprint do setki 7,3 s. Może i niezbyt rasowo, ale wciąż lepiej niż np. Giulietta w ostatnich latach – przykładowo w 2019 r. najmocniejszy wariant rozpędzał się do setki w ponad 8 sekund.
Co jeszcze wiadomo?
Według nieoficjalnie ujawnionych dokumentów zamówienia mają być przyjmowane już w lutym 2022 r., a pewnie chwilę wcześniej poznamy cenniki i produkcyjny wygląd modelu.
Poza tym auto ma być oferowane w czterech wersjach – Super, Sprint, Ti i Veloce, przy czym na start sprzedawana będzie jeszcze odmiana Speciale, oparta na Veloce, wyposażona w standardzie m.in. w 20-calowe felgi, reflektory matrycowe (no nareszcie), fotele pokryte Alcantarą i manetki do zmiany przełożeń.
Cena? Raczej nie spodziewałbym się super okazji. Na jednym ze slajdów można znaleźć konkurencyjne Audi Q3 – z wylistowanymi cenami w okolicach 140 000 zł – traktowane zapewne jako bezpośredni rywal. Z drugiej strony Jeep Compass, na którym w pewnym stopniu bazuje Tonale, startuje według najnowszego cennika od 99 000 zł za wersję z manualną przekładnią i od 121 800 zł za wersję z przekładnią automatyczną.
Zdecydowanie wolałbym (i mój portfel też, jeśli poniosłoby mnie do salonu), żeby ta pierwsza cena była bliższa prawdzie w dniu premiery Tonale. Ale szanse na to oceniam na bliskie zeru.