TechMoto

Przycisk start-stop to już za mało. Hyundai Santa Fe będzie odpalał na odcisk palca

TechMoto 27.12.2018 154 interakcje
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 27.12.2018

Przycisk start-stop to już za mało. Hyundai Santa Fe będzie odpalał na odcisk palca

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz27.12.2018
154 interakcje Dołącz do dyskusji

Technologia idzie coraz bardziej do przodu. Teraz już nie wystarczy sam przycisk start-stop, by odpalić auto. Nowy Hyundai Santa Fe będzie można odpalić dopiero po przyłożeniu palca do czytnika linii papilarnych.

Brzmi znajomo? Tak, technologia znana doskonale posiadaczom telefonów komórkowych staje się popularniejsza także w motoryzacji.

Santa Fe na rynek chiński.

Hyundai zaprezentował nowy model SUV-a Santa Fe przeznaczony (przynajmniej na razie) na rynek chiński. Auto ma mieć czytniki linii papilarnych na klamce i we wnętrzu, w miejscu gdzie zazwyczaj znajduje się stacyjka lub przycisk start-stop.

Wystarczy przyłożyć palec, by wejść do samochodu, a potem, by go odpalić. Każdy zarejestrowany kierowca (a właściwie każdy zarejestrowany odcisk palca) będzie miał przypisane indywidualne ustawienia, np. pozycję fotela i lusterek. Producent zapewnia, żw wkrótce funkcji będzie jeszcze więcej, w tym m.in. preferencje temperatury, pozycję kierownicy czy ulubione stacje radiowe.

Czy to bezpieczne?

Hyundai twierdzi, że prawdopodobieństwo oszukania czytnika wynosi 1 do 50 000, czyli (przynajmniej w teorii) będzie to trudniejsze niż w przypadku systemu bezkluczykowego.

Dodatkowo, bieżące aktualizacje systemu mają udoskonalać systemy bezpieczeństwa tak, by stawały się odporne na kolejne zagrożenia. Chociaż pewnie i tak znajdą się osoby, które trudno będzie przekonać do udostępnienie swojego odcisku palca. Podobnie jak to się ma w przypadku smartfonów.

Wbrew pozorom Hyundai nie jest pierwszy.

Podobne rozwiązanie, wykorzystujące czytnik linii papilarnych, nie jest jednak nowością. Tę metodę uruchamiania silnika zastosowano już chociażby w Audi A8. Na polskich forach miłośników marki można było jednak dość często spotkać pytania, jak obejść ten system.

Na rynku dostępne od jakiegoś już czasu są także dodatkowe klamki do samochodów, które otwierane są właśnie za pomocą odcisku palca właściciela. Przez producentów reklamowane są jako dodatkowe zabezpieczenia antywłamaniowe.

Czytnik biometryczny do otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka (PASE – Passive Start and Entry) pokazywał już prawie dwa lata temu Continental.

Na razie Hyundai Santa Fe z czytnikiem linii papilarnych dostępny będzie tylko na rynku chińskim. Producent nie wyklucza jednak przeniesienia tego rozwiązania na inne rynki, jeśli zostanie dobrze przyjęte.

 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać