Lokowanie produktu

Volkswagen Taigo – nowy i nowoczesny. Ubranie ze starszego brata tym razem pasuje

Lokowanie produktu 31.12.2021 0 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 31.12.2021

Volkswagen Taigo – nowy i nowoczesny. Ubranie ze starszego brata tym razem pasuje

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz31.12.2021
0 interakcji Dołącz do dyskusji

Volkswagen Taigo to może być jedyny przypadek, gdy należy się cieszyć z rzeczy po starszym rodzeństwie.

Na polski rynek wkracza Volkswagen Taigo – niewielki crossover. Postawiony obok największego modelu tej marki, Touarega, może przypominać młodszego brata. Młodsze dzieci mają jeden przywilej w życiu, mogą nosić rzeczy po starszym rodzeństwie. Nie postrzegają tego jako zaletę, ale w tym wypadku to dobra wiadomość. W Volkswagenie Taigo będą obecne systemy wspierające kierowcę, które znamy z najwyżej pozycjonowanych modeli tej marki, i co najważniejsze, już sprawdzone. One działają.

Przejrzałem się temu, czym będzie dysponował nowy Volkswagen Taigo. Większość z tych systemów już kiedyś pomogła mi na drodze.

volkswagen taigo

 

Bezpieczeństwo w trasie

ACC, czyli aktywny tempomat, to rzecz, którą muszę mieć w samochodzie, takim, którym często jeżdżę w dłuższe trasy. Powrót do zwykłego tempomatu po podróży z ACC jest bolesny, jak ręczne zmywanie naczyń po latach ze zmywarką.

Aktywny tempomat nie tylko ułatwia życia, on dba o bezpieczeństwo. Kierowca musi zachowywać uwagę na drodze, ale chwila zagapienia, jak przy zmienianiu piosenki w radiu, nie musi kosztować go zderzenia z tyłem samochodu ciężarowego. ACC wykrywa poprzedzający pojazd i automatycznie utrzymuje od niego zadaną odległość.

Pas ruchu – utrzymywanie i zmiana

Gdy do ACC dodamy Lane Assist, czyli asystenta utrzymania pasa ruchu, otrzymujemy pełny zestaw bezpiecznego kierowcy w trasie. Lane Assist ochroni przed przypadkowym opuszczeniem pasa ruchu. Ostrzeże kierowcę, gdy ten przekroczy linię bez włączonego kierunkowskazu przy prędkości wyższej niż 65 km/h.

volkswagen taigo

Jeśli mowa o pasach ruchu, to do gry trzeba włączyć asystenta zmiany pasa ruchu zwanego Side Assist. Zawsze jakiś pojazd załapie się w strefę, w której nie obejmują go lusterka pojazdu, ani ludzkie spojrzenie. Ale obejmą go systemy radarowe z tyłu nadwozia, które monitorują obszar około 50 metrów za samochodem oraz martwe pole widzenia z boku auta. Obcierka bokiem to nie jest przyjemne doświadczenie, którego dzięki Side Assist możemy uniknąć.

Nagłe hamowanie

To nie koniec ryzyk, z którymi możemy powalczyć. Na IQ.Drive Travel Assist Volkswagena składa się jeszcze asystent hamowania awaryjnego – Front Assist. To kolejny system, który będzie nas ubezpieczał, gdy się zagapimy. Monitoruje przestrzeń przed autem.

Najechanie na tył poprzedzającego pojazdu to częsta przyczyna stłuczek. Front Assist w takiej sytuacji najpierw ostrzeże nas dźwiękowo, a następnie przygotuje układ hamulcowy do nagłego hamowania. Pomoże kierowcy zahamować z odpowiednią siłą, a gdy ten nie będzie reagował, zrobi to za niego.

volkswagen taigo

Zmniejsza to ryzyko najechania na inny samochód, ale też potrącenia pieszego. Front Assist z Taigo wyposażony jest w funkcję City, która pozwala mu reagować nie tylko na samochody, ale też na innych uczestników ruchu drogowego. Front Assist oszczędził mi ostatnio dużych kosztów, gdy zamyśliłem się i zbyt szybko zbliżałem się do wysokiego krawężnika, bo dzięki niemu w ogóle zacząłem hamować. Front Assist z funkcją City i Lane Assist każde Taigo będzie oferować w standardzie.

Bezpieczeństwo i wygoda

Te systemy to absolutna podstawa. Korzystałem z nich w różnych samochodach Volkswagena, także tych z wyższych klas. Nie wyczerpują one jednak możliwości Taigo przy wspieraniu kierowcy. Dostępnych będzie jeszcze kilka systemów, które ułatwiają życie na co dzień lub działają gdzieś w tle.

Asystent ruszania pod górę wspomoże nie tylko osoby, które mają problemy z takim manewrem. Nawet wprawni kierowcy docenią, że nie trzeba walczyć ze staczającym się samochodem. Ciśnienie w układzie jest jeszcze przez chwilę przytrzymywane, już po zdjęciu nogi z pedału hamulca.

Bezpieczniej może być także w trakcie opuszczania miejsca parkingowego. Wyjeżdżanie z niego bywa zdradliwe, gdy dzieje się na ruchliwej ulicy, choć zatłoczony sklepowy parking również potrafi zaskoczyć. System wspomagający parkowanie za pomocą sygnałów ostrzegawczych da znać kierowcy, gdy przed lub za pojazdem pojawią się niespodziewane przeszkody.

Samodzielne parkowanie

To nie koniec możliwości Taigo w tym zakresie. System Park Assist sam wykryje konieczną do parkowania lukę, a następnie wprowadzić tam pojazd. Ingerencja kierowcy będzie ograniczona do minimum. Wystarczy włączyć kierunkowskaz, obserwować otoczenie i przełączać biegi zgodnie z poleceniami na ekranie.

volkswagen taigo

Z Asystenta ruszania pod górę można korzystać każdego dnia, podobnie jak z asysty przy parkowaniu. System wspomagający parkowanie może dać o sobie znać w każdej chwili, gdy wykryje niebezpieczeństwo. W tle działa też inne czujne oko.

Przerwa na kawę i oświetlenie

Jeśli trzymasz kierownicę zbyt sztywno lub odchylasz ją mocniej niż zwykle, to może być znak, że jesteś zmęczony. Powie ci o tym system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych pomoże ci podjąć decyzję o odpoczynku. Wyświetlający się symbol filiżanki kawy może zniwelować ryzyko wypadku. Oczywiście, jeśli posłuchasz jego rady.

Jeżeli tę paletę systemów uzupełnimy oświetleniem IQ.LIGHT to sami też będziemy mogli wiele zobaczyć. Volkswagen Taigo może być wyposażony w matrycowe reflektory. Ostatni raz z takimi reflektorami jechałem Golfem R, czyli całkiem niedawno. Działały znakomicie wycinając wiązkę światła, gdy zbliżały się inne samochody. Jeżdżenie z takimi długimi światłami to zupełnie inna jakość podróżowania. Jest jasno jak w dzień i nie trzeba dotykać dźwigienki włączania długich świateł. Znów powraca porównanie do życia ze zmywarką do naczyń i bez niej.

Taigo debiutuje, a ja już trochę go używałem

Dostępne w Volkswagenie Taigo systemy wspierające kierowce działają i zostały sprawdzone w innych pojazdach tej marki. Sam z nich korzystałem w innych samochodach. Taigo może i jest najmniejszym pojazdem z podniesionym nadwoziem w gamie, ale na pewno nikt nie pozbawił go sprawdzonych rozwiązań. Jest nowy, ale i nowoczesny.

Materiał powstał we współpracy z marką Volkswagen.

W zależności od wariantu i wersji zużycie paliwa wynosi od 5,4 l/100 km do 6,2 l/100 km, emisja CO2 od 124 g/km do 142 g/km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego). Zużycie paliwa i emisja CO2 zostały określone zgodne z procedurą WLTP. O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki Volkswagen lub sprawdź na stronie www.volkswagen.pl

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać