Ciekawostki

Tatra i Matra. Dwa dziwne auta z polskich ogłoszeń łączą nietypowe fakty

Ciekawostki 28.07.2023 4 interakcje

Tatra i Matra. Dwa dziwne auta z polskich ogłoszeń łączą nietypowe fakty

4 interakcje Dołącz do dyskusji

Przeglądając polskie ogłoszenia, trafiłem na dwa nietypowe pojazdy. Jeden z nich to czeska Tatra, a drugi to francuska Matra. Ten pierwszy to duża limuzyna 2-630, a drugi to sportowe coupe M530. Tatra i Matra pełne są nietypowych rozwiązań.

Co łączy obie maszyny? Przede wszystkim zamiłowanie ich konstruktorów do aerodynamiki. Inżynierowie Tatry tworzyli od 20-lecia międzywojennego jedne z najbardziej aerodynamicznych samochodów świata. To przywiązanie do opływowych kształtów stało się znakiem rozpoznawczym czeskich limuzyn. Nie inaczej jest w przypadku powojennej Tatry 2-603, która legitymuje się współczynnikiem oporu powietrza Cx 0,363 – nawet dziś jest to niezły wynik.

Aerodynamický czy aérodynamique

Matra też jest opływowa. Zacznijmy od tego, że francuska firma zajmowała się również produkcją pocisków rakietowych zdolnych do osiągania prędkości zbliżonych do mach 5, a więc jej inżynierowie wiedzieli to i owo o aerodynamice. Ten rodzaj broni nazywał się Matra S530 i nazwa prezentowanego samochodu – M530 – nie jest tutaj przypadkowa, bo auto otrzymało ją w hołdzie rakiet. Czy to wszystko oznacza, że ma świetny współczynnik Cx? Poprzednik 530-stki nazywał się Djet i w 1962 r. legitymował się genialnym współczynnikiem oporu powietrza Cx 0,25. A więc M530 to pojazd inspirowany pociskiem rakietowym oraz następca niesamowicie opływowego samochodu. Na dodatek, mając jedynie 75 KM, potrafi rozpędzić się do 170 km/h – a to oznacza, że jest naprawdę opływowy. Niestety nie udało mi się samodzielnie odszukać jego wartości współczynnika Cx. Zapytałem Was i nie zawiodłem się. Andrzej z Motofiction/Motofikcja przysłał mi link, a w nim opis modelu Matra M530 i podany współczynnik Cx. Wynosi on 0,34, czyli o wiele gorzej od Djeta, ale lepiej od Tatry. Co prawda ta wartość pochodzi z opisu modelu marki Dinky, ale pomiary aerodynamiki często robi się na miniaturach i nie ma powodu, żeby w te dane nie wierzyć.

Co jeszcze wspólnego ma Tatra i Matra?

Oba samochody mają silniki w układzie V umieszczone za kabiną pasażerską i w obu przypadkach są to nietypowe rozwiązania, nawet jak na tego typu układ. Czeska limuzyna to model Tatra 2-603, a więc ma 2,4-litrową, chłodzoną powietrzem jednostkę w układzie V8, ulokowaną wzdłużnie z tyłu, za tylną osią. Nietypowo, ale w tej kwestii Matra nie pozostaje dłużna. Francuskie auto ma centralnie, wzdłużnie osadzony silnik V4 pochodzący z Forda. V4 dziś jest zdecydowanie dziwniejszym układem cylindrów niż V8, ale za to w tym przypadku motor ma bardziej konwencjonalny układ chłodzenia, bo oparty na cieczy.

Na tym nie koniec podobieństw

Oba samochody mają 4-biegowe manualne przekładnie napędzające koła tylnej osi oraz prawie identyczną prędkość maksymalną. Czeszka podobno pojedzie 170 km/h, a Francuzka… też 170 km/h. No dobra, to wspomniane duże opracowanie podaje, że jest to 172,05 km/h, ale nie dajmy się zwariować. W kwestii przyśpieszenia znowu prawie to samo. Tatra robi setkę w 16 sek., Matra w 15,6 sek. Sam nie wiem, co o tym myśleć. Czy Tatra jest taka szybka, czy Matra jest taka wolna? Dziś oba są powolne, ale 50 lat temu samochody nie miały aż tak oszałamiających osiągów. Z pewnością Tatra jest wygodniejsza.

Tatra i Matra – egzemplarze sprzedawane w Polsce

W 2020 r. pisaliśmy o jednym egzemplarzu 603 na sprzedaż w Polsce. Tamten samochód kosztował 69 tys. zł i patrząc na jego zdjęcia, to robił lepsze pierwsze wrażenie. Zresztą sami porównajcie, a przy okazji poczytajcie, bo Moto Bieda dobrze opisał historię tego unikatowego pojazdu. Dzisiejsza Tatra jest tańsza i kosztuje 53 tys. zł. Matrę można kupić o wiele taniej, bo za 21 tys. zł. Próg wejścia jest więc inny, ale nie dajcie się zwieść tym cenom – oba samochody wymagają remontów i ciężko przewidzieć koszty takiej operacji. Można być pewnym, że tanio nie będzie. Którego bym wybrał? Ja poproszę oba i nakręcę taki motoryzacyjny ekwiwalent Flipa i Flapa – tytuł już mam: „Tatra i Matra”.

Fot: Otomoto/ogłoszeniodawcy

Czytaj dalej:

Grat dnia: Tatra 603, czyli najciekawsze auto bloku wschodniego. Na sprzedaż w Polsce

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać