Porady

Twój samochód za dużo pali i dymi? Problemem może być świeca żarowa

Porady 10.04.2024 27 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 10.04.2024

Twój samochód za dużo pali i dymi? Problemem może być świeca żarowa

Piotr Szary
Piotr Szary10.04.2024
27 interakcji Dołącz do dyskusji

Bo wtedy możesz tego silnika nie uruchomić – przynajmniej o ile masz diesla i dookoła panuje mróz. Bo właśnie od tego jest świeca żarowa – by ułatwić rozruch silnika wysokoprężnego.

Silnik samochodu składa się z całego mnóstwa elementów. Mają one różne funkcje i zadania – przykładowo taki EGR w powszechnym rozumieniu ma denerwować użytkowników (choć prawda jest jednak nieco inna).

Świeca żarowa to element ułatwiający rozruch silnika Diesla

W zasadzie to należałoby mówić o świecach w liczbie mnogiej, bo na każdy cylinder przypada jedna, ale będę też pisać w liczbie pojedynczej.

Świece żarowe można spotkać zarówno w starszych dieslach z pośrednim wtryskiem paliwa, jak i w tych nowocześniejszych z wtryskiem bezpośrednim. Niezależnie od tego – i niezależnie od ich rodzaju, o czym za chwilę – można je określić mianem grzałek. Świeca żarowa ma za zadanie podgrzanie powietrza, co ułatwia odparowanie oleju napędowego i jego samozapłon – niezależnie od tego, czy mówimy o wtrysku bezpośrednim (i zapłonie już w cylindrze), czy o wtrysku pośrednim (i zapłonie w komorze wirowej lub wstępnej).

świeca żarowa
fot. coloritmail, Shutterstock.com

Wyróżnia się dwa rodzaje świec żarowych

Są to świece dwu- oraz trzyfazowe. Świeca dwufazowa działa tylko przed i w trakcie rozruchu silnika, natomiast trzyfazowa może działać także podczas jazdy, co może poprawić np. kulturę pracy niedogrzanego silnika.

Poza tym można też podzielić świece żarowe według materiału, z którego wykonano element grzewczy – spotyka się świece metalowe i ceramiczne. Te drugie są nowocześniejsze i generalnie rzecz biorąc lepsze – mają wyższą trwałość i szybciej się nagrzewają.

Świeca żarowa – na co jeszcze trzeba zwracać uwagę podczas zakupu?

Ważnym parametrem jest długość świecy. Świeca zbyt krótka może utrudnić rozruch silnika, natomiast zbyt długa może się przedwcześnie zużyć. Poza tym różne świece pracują pod różnym napięciem – zastosowanie nieprawidłowego elementu może go natychmiast zniszczyć.

Jak często należy wymieniać świece żarowe?

Zwykle świece wymienia się lub przynajmniej sprawdza ich stan po przejechaniu ok. 80-100 tys. km – czasem nieco więcej, czasem mniej. Są kierowcy, którzy wymieniają komplet świec co 50 tys. km. Uszkodzone świece wpływają m.in. na zwiększenie zużycia paliwa i emisji spalin, wliczając w to ryzyko emitowania czarnego dymu z układu wydechowego.

Co do zasady w razie awarii jednej ze świec zaleca się wymianę wszystkich z powodu ich zużycia i możliwej odchyłki parametrów pracy od części fabrycznie nowych. Czasem praktykuje się jednak wymianę pojedynczych części – szczególnie jeśli awaria nastąpiła niedługo po wymianie i ryzyko uszkodzenia pozostałych świec żarowych jest niewielkie. Jeśli nie mamy pewności co robić, decyzję w tym zakresie należy przedyskutować z mechanikiem.

Ile kosztuje świeca żarowa?

Jak zwykle, to zależy od auta – a konkretniej od silnika. Zanim was pożegnam, sprawdźmy zatem jeszcze na koniec kilka aut.

  • Alfa Romeo 159 2.0 JTDm 170 KM – ceny świec żarowych wynoszą ok. 25-75 zł za sztukę;
  • BMW serii 5 (F10) 530d 245 KM – ceny świec żarowych wynoszą ok. 30-200 zł za sztukę;
  • Kia Optima (JF) 1.7 CRDi 141 KM – ceny świec żarowych wynoszą ok. 50-110 zł za sztukę;
  • Mercedes klasy A (W169) 180 CDI 109 KM – ceny świec żarowych wynoszą ok. 20-140 zł za sztukę;
  • Toyota Avensis (T22) 2.0 D-4D 116 KM – ceny świec żarowych wynoszą ok. 20-80 zł za sztukę.

 

Zdjęcie głównie: coloritmail, Shutterstock.com

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać