Felietony

Wszyscy nabrali się na Skubera. Ta usługa nie ma prawa działać

Felietony 04.01.2019 50 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 04.01.2019

Wszyscy nabrali się na Skubera. Ta usługa nie ma prawa działać

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz04.01.2019
50 interakcji Dołącz do dyskusji

Wiele poważnych internetowych tytułów napisało dziś o nowej usłudze transportowej Skuber. Nikt nie zauważył, że dane podane na stronie skuber.pl wyglądają kompletnie niewiarygodnie. Co więcej, część z nich pozwala sądzić, że ktoś zwyczajnie robi sobie z nas jaja.

Dzisiejsze tytuły popularnych portali przynoszą dobre wieści. Już niedługo będzie można podróżować skuterem tak jak taksówką. Będzie można też zarobić, tak jak zarabiają kierowcy w Taxify i w Uber. W marcu wystartuje Skuber!

skutery Skuber

Ucieszyłem się, gdy pierwszy raz usłyszałem o usłudze Skuber. Zbieżność nazwy z Uber nie jest przypadkowa, kierowcy na skuterach mają wozić pasażerów i paczki po kilkunastu miastach Polski i … Włoszczowie. Płacić mamy kryptowalutami, stawka jest już ustalona. Nie napiszę jaka, by nie robić Wam nadziei, to i tak nie wypali.

Milion skuterów na polskich drogach

Z dzisiejszych informacji wynika, że już 21 marca 2019 r. na ulice polskich miast wyjadą skutery Skubera by nas wozić, omijając korki. Problem w tym, że skuterów ma być 69 tys., w tym 30 tys. będących własnością Skubera. Te liczby brzmią jak żart.

Sprzedaż nowych motorowerów i skuterów w Polsce do listopada 2018 r. wyniosła blisko 16 tys. sztuk. Wszystkich jednośladów sprzedało się 30 tys. Nie wiem jakim cudem Skuber chce kupić do marca dwukrotnie więcej skuterów niż sprzedało się w Polsce w zeszłym roku. Z prezentacji na ich stronie wynika, że planowany jest leasing. Leasingodawcy już zapewne ustawiliby się kolejce, tylko nie bardzo wiedzą do kogo. Na stronie skuber.pl nie ma żadnej informacji jaka firma stoi za tym przedsięwzięciem. Takiego podmiotu jak Skuber nie ma w CEIDG i w KRS.

Można tylko zgadywać, że wszystkim zawiaduje STOWARZYSZENIE PEMI „PODPIS ELEKTRONICZNY – MOBILE – INTERNET”, gdyż takie dane kontaktowe są na stronie akcji 590 powodów… a akcja 590 powodów jest wymieniona na pierwszym miejscu jako podmiot wspierający Skuber. Skomplikowane? Tak, podobnie jak powiązania pozostałych podmiotów wspierających.

podmioty powiązane Skuber

Jest wśród nich SNIPAY, oferujący lekki i prosty w obsłudze terminal płatniczy pozwalający na łatwe przyjmowanie płatności Bitcoinem i innymi kryptowalutami online i bezpośrednio. Wsparcie jest raczej marne, bo tu również nie sposób ustalić czyją własnością jest SNIPAY. Trudno również orzec, czy jest rynkowym sukcesem. W każdym razie twórcy są już na sukces przygotowani. W kodzie strony są już zaszyte informacje o pomyślnej sprzedaży, które nie są widoczne dla jej czytelników. Wystarczy klika razy kliknąć i informacja o sukcesie sprzedażowym już gotowa, miejmy nadzieję, że prawdziwa.

<h3 class=“statistics”>Zrealizowaliśmy <span>436</span> transakcji na łączną kwotę <span>598.436</span> złotych.</h3>

Wszelkie prawa na stronie SNIPAY zastrzega sobie CWA SA – firma oferująca szkolenia dla administracji publicznej. Niektórym może wydawać się dziwne, że instytucja o takim profilu zajmuje się kryptowalutami. Ale nie mnie, ja tylko uważam, że osoby i podmioty stojące za Skuber, planując zakup 30 tys. skuterów, 150 aut elektrycznych, a do tego mając zamiar współpracować z 70 tys. kierowców, powinny nieco bardziej przejrzyście prezentować swoją strukturę własnościową. Współpraca między nimi jest na tyle ścisła, że większość wspierających się nawzajem podmiotów korzysta z jednego generatora stron internetowych, co rodzi domysły, że wszystkie strony przygotowała jedna osoba.

<meta name=“generator” content=“Powered by WPBakery Page Builder – drag and drop page builder for WordPress.“/>

Prosty Fundusz

Informacji o kolejnym partnerze wspierającym – Prosty Fundusz, niestety nie udało mi się nigdzie znaleźć, a byłem ciekawy jakiej wysokości dofinansowanie można dostać. Powinno być spore, bo planowany koszt zakupu skuterów raczej przekroczy 200 mln zł.

2019 – otrzymaliśmy dofinansowanie z „prostego funduszu” w ramach programu „Prosta Polska”

Wszystkie znane mi formy dofinansowania działalności gospodarczej przewidują, że beneficjent posiada jakiś adres i NIP. Widocznie w „prostej Polsce” zasady są odrobinę luźniejsze. To dobrze, trzeba wspierać polskie start-upy.

Myślę, że gdybym sam ubiegał się o jakieś dofinansowanie, to strona internetowa z dziesiątkami tysięcy odwiedzin, które są generowane przez serię artykułów prasowych, pomogłaby mi uwiarygodnić moje przedsięwzięcie. Tylko jak to zrobić, hmm…

Prosty plan

Twórcy Skubera widzą przed sobą świetlaną przyszłość, a oprócz wielu tysięcy współpracujących kierowców, widzą przed sobą także wielomilionowe dochody.

koszty Skuber
Kalkulacja 2019/2020 w Polsce – Skuber.

Przychody w 2019 roku, pomniejszone o koszty, prognozują na poziomie 39 mln zł, a planowany zysk to 11,7 mln. Wydatnie pomóc mają w tym środki z wykorzystania rozproszonej chmury obliczeniowej blockchain. Sądzę, że partner wspierający SNIPAY jest z tego więcej niż zadowolony. Jak na start-up całość wygląda nieźle. Kupiłbym akcje, ale przecież nie wiem jakiej firmy. To może chociaż zostanę ich kierowcą?

Jak zostać kierowcą Skubera?

Jeszcze nie wiem, ale chyba wymagania nie są przesadnie wysokie, bo w formularzu na stronie wystarczy podać swój nick i adres email. Spróbowałem się zarejestrować, ale dotychczas nie dostałem żadnego zwrotnego maila. Droga obsługo techniczna, jeśli mogę prosić o przyspieszenie sprawy to adres email czytoprzekret@abw.pl jest mój.

Włoszczowa

Podejrzewam, że twórcy Skubera, zapowiadając usługę we Włoszczowie, puszczają do nas oko mówiąc: ej, to przecież żart, nikt nam nie sprzeda 30 tys. skuterów, heloł, nie mamy nawet NIP-u.

Dotychczas wydawało mi się, że największym problemem usługi Skuber będzie obawa potencjalnych pasażerów przed wejściem na skuter z zupełnie obcym człowiekiem. Teraz sądzę, że problemów może być więcej, a ten skuter może się wykoleić jeszcze zanim dojedzie do Włoszczowy.

 

Zdjęcie główne Kurt Bauschardt.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie