Wiadomości

Panek ma poważne problemy, ale firma widzi swoje błędy i ma plan. Czy to się uda?

Wiadomości 14.02.2024 23 interakcje
Marek Stawski
Marek Stawski 14.02.2024

Panek ma poważne problemy, ale firma widzi swoje błędy i ma plan. Czy to się uda?

Marek Stawski
Marek Stawski14.02.2024
23 interakcje Dołącz do dyskusji

Polski pionier i hegemon carsharingu – firma Panek – jest obecnie w stanie restrukturyzacji. Co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o jej problemach, jednak tak źle jeszcze nie było.

Panek CarSharing działa od 2017 r. Swojego czasu Polacy byli zachwyceni solidarystyczną ideą dzielenia się samochodami, a firma rozwijała się. To trwało kilka lat, a usługa poszerzała swój obszar dostępności aż do 200 miast w całej Polsce. Jednak z każdego szczytu można tylko spaść. Nawet jeżeli są to tylko polskie Rysy.

Ludzie cię lubią tylko wtedy, kiedy jesteś im do czegoś potrzebny

Obecnie największe problemy firmy wiążą się z jej finansami. Wg Krajowego Rejestru Zadłużonych przechodzi ona proces restrukturyzacji, by nie zostać bez grosza. Dokładna treść obwieszczenia brzmi:

„Nadzorca układu, którym jest Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja spółka akcyjna w postępowaniu restrukturyzacyjnym (postępowaniu o zatwierdzenie układu) dłużnika, którym jest PANEK spółka akcyjna, niniejszym na podstawie art. 226a ust. 1 p.r. obwieszcza o ustaleniu dnia układowego na dzień 8 lutego 2024 roku”

Przyczyną problemów Panka jest niewłaściwe wyprowadzanie samochodów z firmy – i bynajmniej nie chodzi o częste kradzieże, lub ich rozbijanie. W grudniu 2023 roku wykryto nieprawidłowości przy sprzedaży aut używanych przez flotę. A mówimy o sprzedaży, która optymalnie osiąga poziom kilku tysięcy sztuk, a więc straty są liczone w milionach. Prezes firmy Maciej Panek przyznał w wywiadzie dla money.pl, że za tym niecnym procederem stoi kilka osób, a cała sprawa trafiła do prokuratury.

Więcej o carsharingu w Polsce przeczytasz tutaj:

Czyli że Panka już sobie nie powypożyczam?

Co to oznacza dla korzystających z usługi? Raczej nic strasznego, a przynajmniej w dużych miastach, gdzie Panek ma najwięcej klientów. Kondycja firmy już wcześniej dawała o sobie znać – doprowadziła w pewnym momencie do zawężenia obszaru dostępności aut na minuty. Podczas gdy w momencie szczytowym samochód można było wypożyczyć w 200 miastach Polski, to w grudniu 2022 roku liczba ta spadła poniżej 40. Obecnie jest to już tylko 13.

Restrukturyzacja to nie likwidacja, a zadłużenie to nie bankructwo

Prezes firmy w ostatnich wywiadach zapewniał, że cały proces potrwa około trzech miesięcy i nie będzie to miało żadnego wpływu na oferowane usługi. Czyli, że mądre głowy od finansów ułożą się z wierzycielami, ludzie od lewej sprzedaży samochodów zostaną ukarani i wszystko będzie dobrze.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać