Wiadomości

Nowy Mercedes klasy A sedan to cud aerodynamiki, ale w historii już takie cuda się zdarzały

Wiadomości 24.07.2018 14 interakcji
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 24.07.2018

Nowy Mercedes klasy A sedan to cud aerodynamiki, ale w historii już takie cuda się zdarzały

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz24.07.2018
14 interakcji Dołącz do dyskusji

Mercedes po raz kolejny udowadnia, że w produkcji aerodynamicznych samochodów nie ma sobie równych. Nowy Mercedes klasy A sedan zdetronizował własnie CLA na pozycji lidera najbardziej opływowego auta seryjnego.

Współczynnik oporu powietrza (Cd) tego pojazdu wynosi 0,22 przy 0,49 metra kwadratowego powierzchni czołowej, dzięki czemu nowy Mercedes klasy A sedan będzie najbardziej aerodynamicznym samochodem dostępnym na rynku.

Nowy model pojawi się w sprzedaży pod koniec tego roku

Niemiecki producent samochodów pokazał już wersję L sedana klasy A, który dostępny będzie tylko w Chinach. Ten model ma dłuższy o 60 mm rozstaw osi od wersji, które będą dostępne w Europie i Ameryce Północnej. Te będą miały ten sam rozstaw osi co wersja hatchback, czyli 2729 mm.

Podczas projektowaniu nowego modelu dużą rolę odegrał tunel aerodynamiczny, w którym prowadzono szczegółowe pomiary. To pozwoliło na osiągnięcie rekordowych wyników aerodynamiczności.

Auto produkowane będzie w fabryce w Aguascalientes w Meksyku oraz w Rastatt w Niemczech.

Ale do najbardziej aerodynamicznych aut klasie A jeszcze trochę brakuje

Nie będziemy tu skupiać się na samochodach, które obecnie są w sprzedaży. Tu rzeczywiście Mercedes przoduje, pokonując np. Hyundaia IONIQ (0,24) czy Teslę Model 3 (0,23), ale przypomnimy kilka aerodynamicznych aut produkowanych przed laty.

Zapewne najbardziej aerodynamicznym samochodem, który wytwarzano seryjnie – choć seria ta była bardzo mała – był Volkswagen XL1. Ten dwumiejscowy, dwucylindrowy pojazd z 0,8-litrowym dieslem, pozbawiony bocznych lusterek ma współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,18-0,19. Opadający tył to jedna z metod na osiągnięcie tak minimalnego współczynnika.

Kolejnym wartym uwagi modelem jest koncepcyjne Mitsubishi HSR-1 z 1987 roku, zaprojektowane z użyciem tunelu aerodynamicznego. Jego wybitnie opływowy kształt pozwalał na osiągnięcie prędkości do 250 km/h przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym zaledwie ok. 0,15.

Mitsubishi HSR-1

Również nasi południowi sąsiedzi mają na koncie bardzo aerodynamiczny modeli, jakim była Tatra 77 A, której w 1935 roku wyprodukowano zaledwie 249 sztuk. Tutaj współczynnik wynosił 0,212, chociaż niektóre źródła twierdzą, że pomiar ten został wykonany na modelu w skali 1:5. Samochód zachwyca do dziś.

Tatra 77 A / fot. en.wikipedia.org

Na koniec wspomnijmy jeszcze o produkowanym w latach 1996-1999 samochodzie elektrycznym General Motors EV1. Auto miało bardzo zaawansowany układ aerodynamiczny, dzięki któremu współczynnik oporu powietrza wynosił 0,195. W połączeniu z mnóstwem nowoczesnych w tamtym okresie technologii, takich jak system bezkluczykowy czy ABS, samochód cieszył się sporą popularnością, a przerwanie jego produkcji wciąż budzi kontrowersje.

General Motors EV1 / fot. pl. wikipedia.org

Nowy Mercedes klasy A sedan to spore osiągnięcie, jeśli chodzi o aerodynamikę, ale zapewne da się jeszcze je poprawić. Choć w tym celu pewnie trzeba byłoby usunąć lusterka boczne.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać