Wiadomości

Zapomniany spalinowy mistrz wrócił z urlopu i kopie elektryki z półobrotu

Wiadomości 17.06.2023 136 interakcji

Zapomniany spalinowy mistrz wrócił z urlopu i kopie elektryki z półobrotu

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski17.06.2023
136 interakcji Dołącz do dyskusji

Ależ to jest piękna historia. Koenigsegg Regera pobił rekord przyspieszenia do 400 km/h i zatrzymania z tej prędkości zaledwie miesiąc po tym, jak poprzedni czas ustanowił samochód elektryczny. 

Ledwo miesiąc temu Piotr Szary zachwycił się niesamowitymi osiągami Rimaca Nevery, który pobił rekord w przyspieszeniu do 400 km/h, a następnie zatrzymaniu się z tej ogromnej prędkości, a już dzisiaj wiele się zmieniło. Nevera potrzebowała na to 29,3 s. To krócej niż zajmie wam doczytanie tego akapitu do końca. Poprzedni rekord należał do Koenigisegga Regery, który dokonał tego w czasie 31,49 s. Przez cztery lata wynik był niezagrożony, dopóki nie pojawiła się obłędna Nevera.

Gdy Szwedzi przeczytali o wyczynie chorwackiego hipersamochodu, to z oburzenia zrzucili ze stołu talerz z klopsikami i udali się do garażu odkurzyć zapomnianego Koenigsegga Regerę. Mój ulubiony komentator telewizyjny zwykł mawiać, że Hollywood kocha takie historie. I trudno mi się z nim nie zgodzić, bo mamy tutaj wszystko – starego mistrza, młodego pretendenta, a tle wielkie przemiany w motoryzacji, gdzie Regera symbolizuje tą starą spalinową, a Nevera nową elektryczną przyszłość. Scenariusz napisało życie, więc czas tylko dobrać aktorów i za rok Oscar w kieszeni.

koenigsegg regera rekord przyspieszenia

Koenigsegg Regera – szalone auto na bardziej cywilizowane czasy

Zanim dojdziemy do szczegółów, to warto przybliżyć sylwetkę tego wspaniałego hipersamochodu. Zapewne osoby, które kochają motoryzację już nerwowo piszą komentarze, że Regera to żaden samochód spalinowy, tylko hybryda. I mają rację, bo to hybryda plug-in, ale taka wyjątkowa. Silnik spalinowy to podwójnie doładowane benzynowe V8 o pojemności 5 litrów. Wspomagają go trzy silniki elektryczne. Łączna moc układu napędowego to oszałamiające 1500 KM, która trafia wyłącznie na tylną oś. Podobno to auto jest w stanie spalić kapora nawet przy 100 km/h. Koenigsegg korzysta z bardzo ciekawej przekładni o nazwie Koenigsegg Direct Drive, co w praktyce sprowadza się do tego, że samochód ma jeden bieg, dzięki czemu mamy stałe przyspieszenie aż do prędkości maksymalnej. Regera nie jest już produkowana, ale na ten jeden przejazd wyciągnięto ją z garażu producenta.

koenigsegg regera rekord przyspieszenia

Koenigsegg Regera bije rekord przyspieszenia z wdziękiem

A teraz czas na danie główne. Tak wygląda perfekcja:

Liczby ryją mózg. Prędkość 100 km/h zaledwie po 40 metrach, 200 km/h na dystansie 174 metrów, 300 km/h po 500 metrach. Czysty obłęd. Od teraz oficjalnym światowym rekordem w przyspieszeniu do 400 km/h i hamowaniu z tej prędkości jest czas 28,81 s. Przy okazji, wręcz od niechcenia pobito rekord rozpędzania się do prędkości 250 mil  na godzinę (około 402 km) i hamowania do zera, który wynosi teraz 29,60 s. Tak prezentują się pełne wyniki uzyskane przez Regerę.

0-400-0 km/h – 28.81 s,
0-400 km/h – 20.68 s,
400-0 km/h  – 8.13 s,

0-250-0 mph  – 29.60 s,
0-250 mph 21.35 s,
250-0 mph 8.25 s,

Szwedzi mogą spokojnie wracać do składania kolejnych potworów. Nie ma takiego bicia spalinowych rekordów panie Rimac. Co ciekawe Regera oznacza po szwedzku rządzić, więc można powiedzieć, że król wrócił na tron. Niech rządzi jak najdłużej.

Czytaj również:

Od 0 do 331 km/h w 44 lata. Aston Martin nie lubi się spieszyć

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać