Wiadomości / Jednoślady

Benzyna E10 do motocykli: oto oficjalna lista modeli dostosowanych do E10

Wiadomości / Jednoślady 06.12.2023 99 interakcji
Tymon Grabowski
Tymon Grabowski 06.12.2023

Benzyna E10 do motocykli: oto oficjalna lista modeli dostosowanych do E10

Tymon Grabowski
Tymon Grabowski06.12.2023
99 interakcji Dołącz do dyskusji

Sprawdziłem jakie motocykle mogą jeździć na benzynie E10 – w Niemczech i Austrii od dawna jest ona w użyciu, więc tamtejsi motocykliści mają teoretycznie wszystko opanowane. Istnieje nawet oficjalna lista dopuszczonych modeli. Ale i tak nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. 

Od nowego roku zniknie benzyna 95 E5 i zastąpi ją benzyna 95 E10, a paliwo z 5-procentowym dodatkiem bioetanolu będzie dalej dostępne jako wersja premium. W przypadku samochodów rząd próbował stworzyć stronę, pozwalającą sprawdzić czy można tankować E10 do danego wozu, ale wyszło to tragicznie. W kwestii motocykli nie podjęto żadnego wysiłku. Motocykli i ich użytkowników jest na tyle mało, że postawiono na wersję „domyśl się”.

Niemieckie i austriackie strony mówią tak:

Jeśli masz jednoślad wyprodukowany po 2002 r., to możesz się nie martwić, jest dostosowany do benzyny E10. Co ciekawe, najwyraźniej obowiązuje to również pojazdy zasilane gaźnikiem, których przecież po roku 2002 wyprodukowano jeszcze bardzo dużo. Jeśli natomiast twój motocykl, skuter, motorower lub inny pojazd napędzany silnikiem motocyklowym jest sprzed roku 1991, to nie możesz tankować E10.

motorynka romet pony cena

No dobra, ale żeby to było takie proste, to byłoby wspaniale

Po pierwsze, pozostaje przedział 1991-2002, a po drugie, na innej stronie znalazłem, że bezpieczny jest dopiero rocznik 2010 i nowsze… lub że wszystkie motocykle z Euro 2 i więcej można tankować E10. Albo i wcale nie. Gdyż tak naprawdę lista istnieje i nie ma ona nic wspólnego z rocznikiem motocykla, ale nie obejmuje wszystkich marek na rynku, a jedynie te najpopularniejsze. Stworzyło ją europejskie stowarzyszenie producentów motocykli ACEM i oto ona.

Motocykle dostosowane do jazdy na benzynie E10 według ACEM

BMW: wszystkie motocykle mogą pracować na benzynie E10, kluczowa jest liczba oktanowa

BRP: wszystkie modele z kategorii L mogą pracować na E10 (nie udało mi się ustalić co to znaczy, przyjmuję że L to typ homologacji dla motocykla)

Ducati: 

Ducati Desmosedici 990 RR, od 18/05/2007
Ducati Diavel 1198, od 27/10/2010
Ducati Diavel 1198 ABS, od 27/10/2010
Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon, od 27/10/2010
Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon ABS, od 27/10/2010
Ducati Hypermotard 1100, od 15/02/2007
Ducati Hypermotard 1100 evo, od 02/07/2009
Ducati Hypermotard 1100 evo SP, od 29/09/2009
Ducati Hypermotard 1100 S, od 15/02/2007
Ducati Hypermotard 1100 S+, od 02/07/2009
Ducati Hypermotard 1100+, od 02/07/2009
Ducati Hypermotard 796, od 02/07/2009
Ducati Monster 1100, od 10/07/2008
Ducati Monster 1100 ABS, od 14/10/2009
Ducati Monster 1100 evo ABS
Ducati Monster 1100 S, od 10/07/2008
Ducati Monster 1100 S ABS, od 14/10/2009
Ducati Monster 659
Ducati Monster 659 ABS
Ducati Monster 696, od 15/01/2008
Ducati Monster 696 ABS, od 14/10/2009
Ducati Monster 796, od 04/02/2010
Ducati Monster 796 ABS, od 04/02/2010
Ducati Multistrada 1200 , od 04/12/2009
Ducati Multistrada 1200 ABS , od 04/12/2009
Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak Special Edition
Ducati Multistrada 1200 S Sport , od 04/12/2009
Ducati Multistrada 1200 S Touring , od 04/12/2009
Ducati Streetfighter 1098 , od 12/01/2009
Ducati Streetfighter 1098 S , od 12/01/2009
Ducati Superbike 1098 R Corse , od 30/10/2007
Ducati Superbike 1198 , od 03/09/2008
Ducati Superbike 1198 SP , od 03/09/2008
Ducati Superbike 848 evo , od 20/05/2010

Harley Davidson: wszystkie motocykle od roku modelowego 1980

harley davidson pan america cena

Honda: wszystkie motocykle od 1993 r. mogą jeździć na E10, ale w przypadku gaźnikowych mogą pojawić się słabe osiągi przy niskich temperaturach

Kawasaki (z dopuszczonym E10):
KLX125 – od 2010
D-Tracker 125 – od 2010
KLX250 – od 2008
Ninja 250R – od 2008
Ninja ZX-6R – od 2007
ER-6n – od 2006
ER-6f – od 2006
Versys – od 2007
Z750 – od 2007
W800 – od 2011
VN900 – od 2006
Z1000 – od 2009
Z1000SX – od 2011
Ninja ZX-10R od 2006
ZZR1400 – od 2006
1400GTR – od 2008
VN1700 – od 2009
VN2000 – od 2008

KTM: wszystkie modele od roku 2000

Peugeot: wszystkie skutery od roku 2000

Piaggio: skutery i motorowery o pojemności powyżej 50 ccm są zgodne z E10 dla rocznika 2011 i nowszych. Motorowery i skutery o pojemności 50 ccm nie powinny być tankowane benzyną E10 niezależnie od rocznika.

Victory: wszystkie modele mogą jeździć na E10

Suzuki: 

przed 1991 – nie można używać E10
1991-2002: to zależy, trzeba pytać dealera Suzuki
2002-do teraz: można tankować E10

Yamaha i Triumph: wszystkie modele po 1990 r. można tankować E10

Yamaha YZF 125

Inne motocykle i benzyna E10: nic nie zastąpi zdrowego rozsądku

Jeśli masz w miarę nowy pojazd z wtryskiem paliwa – lej to E10. Jeśli masz stary motocykl z gaźnikiem, którego używasz rzadko, a w dodatku trzymasz go zimą w nieogrzewanym pomieszczeniu, E10 nie będzie najlepszym wyborem. Ewentualnie można po prostu wlewać dodatek lub na zimę wlać benzynę 98 E5 – i to mniej więcej tyle, ile potrzebujesz wiedzieć w tej kwestii, jeśli masz stary motocykl. Ale przypomnę, że kto ma stary pojazd, ten jest wywrotowcem, tak świadomie uszczuplającym dochody korporacji bezideowcem.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać