Porady

Panie Euklidesie, co to jest właściwie geometria kół i dlaczego jest tak ważna?

Porady 27.01.2024 39 interakcji

Panie Euklidesie, co to jest właściwie geometria kół i dlaczego jest tak ważna?

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski27.01.2024
39 interakcji Dołącz do dyskusji

Euklides był jednym z pierwszych matematyków, którzy zajmowali się geometrią, ale nawet on nie wiedział jak ważna jest prawidłowa geometria kół i co się kryje za tym pojęciem. My wiemy i postaramy się wytłumaczyć.

Nikogo nie zdziwię stwierdzeniem, że koła i zawieszenie to najważniejsze elementy, które decydują o naszym bezpieczeństwie na drodze. Wszyscy wiemy, że musimy wymieniać opony, że warto zainwestować w dwa komplety – letni i zimowy, że musimy regularnie sprawdzać stan bieżnika. Jednak właściwe dbanie o samochód nie może ograniczać się wyłącznie do tych czynności. Równie ważną jest prawidłowa geometria kół, która zapewnia nam dobre prowadzenie oraz sprawia, że nasze opony nie znikają w mgnieniu oka.

Więcej naszych porad znajdziesz w:

Czym jest geometria kół?

Pod tym pojęciem kryje się kilka innych czynności, które wykonane prawidłowo pozwalają na optymalne ustawienie kół oraz zawieszenia auta. W ramach geometrii kół ustala się:

  • kąt pochylenia kół,
  • zbieżność kół,
  • kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy
  • kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy

Przyjrzyjmy się, co oznaczają poszczególne pojęcia.

Kąt pochylenia kół

Kąt pochylenia kół określa kąt jaki występuje pomiędzy pionem a płaszczyzną koła. Można to zaobserwować stając na wprost samochodu z wyprostowanymi kołami. Jeżeli od pionu odchylona jest górna część koła, to mówimy o kącie dodatnim, natomiast jeżeli dolna, to mamy do czynienia z kątem ujemnym. Niewłaściwe ustawienie powoduje nierówne zużycie opon oraz może skutkować ściąganiem auta w jedną ze stron.

Jednak warto mieć na uwadze, że różni producenci w różnych modelach mają inne nastawy tej wartości. W samochodach sportowych koła są najczęściej lekko pochylone, żeby zapewnić lepsze prowadzenie w zakrętach. Dlatego samodzielne ustawienie tej wartości to zły pomysł, lepiej wybrać się do mechanika.

Czym jest zbieżność kół?

Krótko mówiąc jest to stopień, w jakim położone są względem siebie koła znajdujące się na tej samej osi. Mimo że może nam się wydawać, że jest inaczej, to koła nie leżą względem siebie równolegle. Odchylenie jest jednak minimalne i wynosi maksymalnie do 3 stopni.

Czym jest kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?

Tu już robi się trudniej, bo z pozoru takie określenie nic nam nie mówi. Musimy spojrzeć na samochód z boku, wyznaczyć oś sworznia zwrotnicy i prostą pionową koła. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją, że punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt, w którym opona dotyka podłoża, to mamy tutaj do czynienia z wyprzedzeniem, a kąt jest dodatni.

Czym jest kąt pochylenia sworznia zwrotnicy?

To już w ogóle czarna magia. Musimy stanąć z przodu samochodu, a następnie wyznaczyć kąt, który znajduje się pomiędzy sworzniem zwrotnicy a osią pionowa koła. Kąt pochylenia ma odpowiadać temu, który określił producent. Brzmi to strasznie skomplikowanie i takie w istocie jest, dlatego warto udać się do specjalistów.

bmw im3

Jak sprawdzić czy geometria kół jest prawidłowa?

Jeżeli jesteśmy bardziej świadomymi użytkownikami samochodów, to nieprawidłową geometrię rozpoznamy po nierównomiernym zużyciu opon, złym prowadzeniu się auta i ewentualnym myszkowaniem przodu. Jest jeszcze sposób starych górali. Na prostej drodze i bez innych samochodów wokół puszczamy kierownicę. Jeżeli pojazd jedzie dalej prosto to jest ok, jeżeli zaczyna zmieniać tor jazdy, to czas na wizytę u mechanika, ale może być wiele przyczyn takiego zachowania. Geometrię kół sprawdzimy również na dowolnej stacji diagnostycznej.

Czy geometria kół może być ustawiona samemu na oko?

Na oko to chłop w szpitalu zmarł, jak mówi stare ludowe powiedzenie. Geometria kół jest zbyt skomplikowanym zagadnieniem, żeby robić je samemu. Ryzyko błędu jest ogromne, a bez specjalistycznej aparatury pomiarowej nie ustawimy jej prawidłowo. Do tego używa się obecnie wiązki lasera, bo przesunięcia są minimalne, a dokładność jest kluczowa.

Ile kosztuje ustawienie geometrii kół?

Na szczęście zabieg ten nie należy do kosztownych i raczej zmieścicie się w granicach 200 zł. To niewielka cena za bezpieczeństwo. Warto kontrolować geometrię kół po każdej ingerencji w zawieszenie pojazdu, układ kierowniczy, a niektórzy zalecają to również robić po wymianie opon, ale to może być już zbytnia nadgorliwość. Jeżeli uderzyliście kołem w krawężnik i zrobiliście to mocno, to lepiej też skontrolować stan zawieszenia. Jeżeli zauważysz nierównomierne ścieranie opon, to również udaj się do mechanika.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać