Wiadomości

Oto Elimen E-VN1, polski samochód elektryczny

Wiadomości 06.06.2018 140 interakcji
Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz 06.06.2018

Oto Elimen E-VN1, polski samochód elektryczny

Marta Daszkiewicz
Marta Daszkiewicz06.06.2018
140 interakcji Dołącz do dyskusji

Wczoraj podczas II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko EKOZAKOPANE 2018 zaprezentowano Elimena E-VN1. To nowy polski samochód elektryczny, który wkrótce trafi do sprzedaży.

Elimen E-VN1 to samochód elektryczny typu van, który został w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce.

Auto jest lekkie, ekonomiczne i ekologiczne

Płyta podłogowa oraz większość konstrukcji nadwozia pojazdu wykonane zostały z ultralekkich kompozytów. Dzięki temu jest wytrzymały, a przy tym znacząco lżejszy od klasycznych pojazdów w swojej klasie. W wersji podstawowej waży jedynie ok. 600 kg. Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 100 do 300 km, a koszt przejechania 100 km oscyluje w granicach 7 zł.

Na dłuższych trasach kierowca może korzystać z ładowarki pokładowej lub szybkiej ładowarki zewnętrznej, która w niecałe 30 minut pozwala naładować baterię od zera do poziomu 80 proc. Wystarczy, że będzie miał dostęp do gniazda o napięciu 230V – mówi Przemysław Rozmysłowicz, współtwórca marki Elimen. 

Przestrzeń ładunkowa o pojemności ponad 4 metrów sześciennych może pomieścić do 800 kg ciężaru. Dostęp do niej, w zależności od konfiguracji, znajduje się w centralnej bądź centralnej i tylnej części pojazdu. Szerokie dojścia o wymiarach 1480×2050 (środek) oraz 1000×2170 (tył) mogą być zamykane automatyczną szybką roletą.

Zaawansowana technologia

Polski samochód elektryczny  w wersji podstawowej wyposażony jest w GPS, komputer pokładowy z telemetrią układu baterii, zdalną diagnostyką, możliwość zdalnego ograniczania prędkości oraz system nawigacji oparty na Google Maps. Komputer samochodu można podłączyć do systemu informatycznego klienta i systemów zarządzania flotą.

Kierowca dysponuje innowacyjnym systemem kamer bocznych, kamerą cofania i lusterkami bocznymi z ekranem LCD, które zintegrowane są ze słupkiem bocznym.

Elimen pozwala kierującemu na sterowanie blokadą dyferencjału bezpośrednio z kabiny, co znacząco zwiększa możliwości pojazdu w okresie zimowym bądź trudnych warunkach terenowych. Dodatkowo, pneumatyczne zawieszenie e-vana zintegrowane z konstrukcją kompozytowej płyty podłogowej zapewnia wysoki komfort jazdy oraz umożliwia regulację wysokości pojazdu.

Zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce

Samochód napędzany jest zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce bezszczotkowym silnikiem w technologii BLDC o mocy 14,9 kW. Układ szybkiego ładowania oraz wszystkie systemy elektroniki pokładowej, w tym komputer główny i komputer sterujący baterii, również zostały zaprojektowane i wykonane w naszym kraju.

Tym, co pozytywnie wyróżnia E-VN1, jest uniwersalna platforma, na której został zbudowany. Dzięki temu możemy dostosować go praktycznie dla dowolnego biznesu od usług kurierskich i dostawczych, poprzez przedsiębiorstwa komunalne, food trucki, a nawet jako karawan dla firm pogrzebowych. Dużym zainteresowaniem cieszy się również wśród właścicieli nowoczesnych gospodarstw rolnych – podsumowuje Przemysław Rozmysłowicz.

Pierwsze zamówienia na Elimena E-VN1 będzie można składać od września tego roku. Wtedy też okaże się, czy takie rozwiązanie może przyjąć się na naszych drogach. Ponoć jeden egzemplarz został już sprzedany w Zakopanem i ma służyć jako mobilne laboratorium do mleka.

Tyle twierdzi firma. My dodamy od siebie, że pojazd z wizualizacji różni się stylistycznie od egzemplarza, który miała okazję przetestować redakcja serwisu naprad.eu. Trudno ocenić, która wersja ostatecznie trafi do produkcji.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać