Wiadomości

Czy polska policja też powinna móc używać taranu podczas pościgu?

Wiadomości 05.02.2021 161 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 05.02.2021

Czy polska policja też powinna móc używać taranu podczas pościgu?

Adam Majcherek
Adam Majcherek05.02.2021
161 interakcji Dołącz do dyskusji

Odwiedzałem ostatnio rodzinę pod czeską granicą i zdziwiłem się, gdy na parking zajechała Skoda Octavia wyposażona… w taran – tamtejsza policja w trosce o obywateli może wykonać taranowanie!

Nic nie zmyślam, jak bum cyk cyk, wyglądała o tak:

Policja taranowanie

Nie była to konkretnie ta, to zdjęcie z serwisu prasowego czeskiej policji, ale ta moja też miała takie eleganckie orurowanie. Jak dotąd sądziłem, że tak szczególnie uzdolnione radiowozy mają wyłącznie Amerykanie. Okazuje się, że nie.

Zapytałem policjantów, skąd pomysł żeby montować to rozwiązanie i jak to w ogóle możliwe, że taki pojazd został dopuszczony do ruchu. Powiedzieli, że bezpečnostní rám wprowadzono przede wszystkim po to, by chronić samych funkcjonariuszy. W końcu biorą oni udział w niebezpiecznych akcjach, których uczestnicy niespecjalnie poważają przepisy i robią wszystko, by uniknąć zatrzymania. A dodatkowo, w sytuacjach, w których kontynuowanie pościgu mogłoby zagrażać zdrowiu i życiu osób postronnych, funkcjonariusze mają prawo wykonać manewr taranowania.

Chodzi o zwany z amerykańska PIT maneuver

Skrót PIT ma wiele rozwinięć, m.in. Pursuit Intervention Technique albo Precision Immobilization Technique. To manewr, który ma za zadanie obrócić ścigany samochód, co ma sprawić, że kierowca straci nad nim kontrolę i się zatrzyma, a kolejne radiowozy uczestniczące w pościgu, błyskawicznie go zablokują. Chodzi o delikatne, ale zdecydowane uderzenie przednim nadkolem radiowozu w tylne nadkole ściganego auta. Obrazkowo wygląda to tak:

Policja taranowanie

A w Stanach robią to tak:

Policjanci nie potrafili mi odpowiedzieć jak to możliwe, że pojazd uzyskał homologację, ale zrobiłem rozpoznanie w sieci i dowiedziałem się, że za homologację odpowiadała Skoda, auto spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa, również w kwestii ochrony pieszych. Szkody jakie wyrządziłoby podczas kolizji są porównywalne z tymi, jakie wyrządzi samochód nie wyposażony w ten element. Pozostaje mi wierzyć na słowo.

Tak się zastanawiam, jak z takimi taranami wyglądałyby polskie radiowozy. Czy to rozwiązanie przydałoby się u nas? Mielibyście coś przeciwko temu, by funkcjonariusze w czasie interwencji mieli prawo do wykonania manewru PIT?

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać