09.06.2021

BMW serii 4 Gran Coupe oficjalnie. Miękkie hybrydy, czworo drzwi i ładna linia boczna. Tylko ten grill…

BMW serii 4 Gran Coupe nowej generacji właśnie ujrzało światło dzienne. Dodanie drugiej pary drzwi dobrze wpłynęło na sylwetkę. Natomiast jaki jest przód, każdy widzi.

BMW serii 4 Gran Coupe będzie trzecią wersją nadwozia obecnej generacji serii 4 obok Coupe i Cabrio. Dodanie drugiej pary drzwi spowodowało znaczne zwiększenie rozmiarów auta. W stosunku do pierwszej generacji – tej z klasycznymi nerkami – urosło na długość aż o 143 mm. Szerokość zwiększyła się o 27 mm, a wysokość o 53 mm. Pasażerowie docenią, że rozstaw osi wzrósł o 46 mm. Podobnie jak w wersji Coupe, wybór silnika będzie miał wpływ na wygląd auta. Tak prezentuje się BMW serii 4 w wersjach 420i, 430i i 420d:

Musze przyznać, że dodatkowa para drzwi nie zepsuła sylwetki auta. Jest ładnie i spójnie. Naprawdę BMW odrobiło lekcję. Efekt trochę psuje widok auta od przodu, ale należy pamiętać, że jeżeli będziemy szczęśliwymi posiadaczami serii 4 GC, to i tak większość czasu spędzimy w środku. Poza tym ten grill naprawdę lepiej wygląda na żywo niż na zdjęciach.

Tak natomiast wygląda wersja M440i xDrive Gran Coupe, czyli ta wzmocniona

W oczy od razu rzuca się znacznie agresywniejsza stylistyka przodu, przeprojektowane wloty powietrza. Z tyłu widzimy inny kształt dyfuzora. M440i od razu przyspiesza bicie serca. Nie wiemy czy BMW zdecyduje się na M4 Gran Coupe. Podejrzewam, że nie, ale na wszelki wypadek stawiam tutaj znak zapytania.

BMW chwali się, że w seria 4 GC została opracowana jako samochód o wybitnie sportowym charakterze. Ten efekt udało się uzyskać dzięki odpowiedniemu zestrojeniu zawieszenia, nisko położonemu środkowi ciężkości i rozkładowi masy na obie osie w idealnym stosunku 50:50.

BMW serii 4 Gran Coupe – silniki

Dostępne będą dwa silniki benzynowe w układzie R4, jeden w układzie R6 oraz jeden czterocylindrowy diesel. Benzynowy silnik o pojemności 2 litrów zagości w dwóch wersjach: 420i i 430i. Pierwsza oferuje 184 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,9 s. Prędkość maksymalna to 235 km/h. Wersja 430i oferuje 245 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Sprint do setki zajmie 6,2 s. Ta wersja rozpędza się do 250 km/h.

BMW M440i xDrive Gran Coupe (milion literek) ma pod maską rzędową szóstkę o mocy 374 KM, oferującą 500 Nm momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h zajmuje jej zaledwie 4,7 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Natomiast wersja z silnikiem diesla – 420d – generuje 190 KM i 400 Nm momentu. Do 100 km/h rozpędza się w 7,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.

Wersje M440i i 420D będą wspomagane układem mild hybrid. 48-woltowy alternator odwracalny daje zastrzyk dodatkowych 11 KM. Wszystkie silniki sparowane są z 8-biegową skrzynią automatyczną Steptronic. Za dopłatą w podstawowych modelach, a w standardzie w M440i, może znaleźć się jej wersja sportowa z łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy oraz funkcją sprintu, która przydaje się przy dynamicznych manewrach. Warto dopłacić.

Środek BMW serii 4 Gran Coupe dobrze znamy z innych wersji nadwoziowych

Znajdziemy w nim dwa wyświetlacze – jeden o przekątnej 12,3 cala, a drugi 10,25 cala. W standardzie znajduje się nawigacja BMW Maps. Aktualizacje oprogramowania przeprowadzane będą zdalnie. System zapewnia integrację z Android Auto i Apple CarPlay. Na wyposażeniu standardowym znajdziemy sportowe fotele, skórzaną kierownicę, 3-strefową klimatyzację automatyczną. Za dopłatą można zamówić m.in. ogrzewane i wentylowane fotele, ogrzewanie postojowe, HUD, lepszy zestaw nagłośnienia marki Harman Kardon oraz panoramiczny dach. Oczywiście będzie można zamówić pakiet M. Ponadto opcją są karbonowe dodatki.

W środku znajduje się pięć miejsc. Bagażnik ma 470 litrów pojemności, a po złożeniu siedzeń ta wartość rośnie aż do 1 290 l.

BMW serii 4 Gran Coupe trafi do sprzedaży już w listopadzie tego roku. Zaczynam się nawet przekonywać do tego grilla…