31.08.2023

Zamówiłeś ten model Volkswagena? Uzbrój się w cierpliwość, bo fabryka ma kłopoty

Słowenia to kraj, znany z tego, że zwykle nic się tam nie dzieje. Niestety nie tym razem. W to bałkańskie państwo uderzyła klęska żywiołowa, która dotknęła dużego dostawcę części i już negatywnie wpływa na produkcję samochodów marki Volkswagen. Portugalska montownia Autoeuropa, gdzie powstaje T-Roc, ogłosiła z tego powodu przestój.

Automotive News Europe wspierane przez Agencję Reuters podaje, że Volkswagen wstrzyma we wrześniu produkcję T-Roca w swojej fabryce Autoeuropa w portugalskim Setubal na kilka tygodni. Niemcy zatrzymają taśmy montujące europejskiego bestsellera, ponieważ kataklizm w Słowenii uniemożliwił dostawy odpowiednich części. Wszystko przez powódź, która dotknęła dostawcę w Słowenii. Produkcja innych modeli w europejskiej sieci fabryk producenta samochodów może również zostać zmniejszona.

To już ten zmieniony.

Automotive News odnosi się do wewnętrznej notatki wysłanej do 5000 pracowników fabryki Autoeuropa pod Lizboną, do której dotarła agencja informacyjna DPA. Czytamy w niej, że powodzie poważnie dotknęły słoweńską firmę dostarczającą części do silników T-Roca. Sprawę skomentował rzecznik Volkswagena twierdząc, że dostawca był w stanie zrealizować zamówienie jedynie w ograniczonym zakresie. Volkswagen nie podał nazwy dostawcy, ale Automotive News twierdzi, że chodzi o KLS Ljubno – producenta zębatek zaopatrującego 80 proc. europejskiego rynku motoryzacyjnego.

Volkswagen spodziewa się, że inne fabryki prawdopodobnie również odczują przerwy w produkcji, ale mimo to producent stara się uspokoić klientów i ogłosił, że „współpracuje z innymi dostawcami w celu znalezienia alternatyw umożliwiających możliwie najszybszy powrót do normalnej produkcji”.

Volkswagen nie będzie jedynym, który ucierpi

Niestety ze Słowenii napływają złe wieści. Mianowicie powodzie spowodowane burzami zalały podłogi fabryki wodą i błotem, powodując szkody szacowane na 100 milionów euro. Powódź dotknęła wrażliwą aparaturę i urządzenia elektroniczne, które trzeba będzie wymienić – powiedział słoweńskim mediom dyrektor generalny KLS Ljubno Mirko Strasek i dodał, że firma ma nadzieję wznowić część produkcji w październiku. W międzyczasie analitycy Deutsche Bank oświadczyli, że spodziewają się, że w nadchodzących tygodniach również inni europejscy producenci odczują te same problemy w swoich łańcuchach dostaw.

T-Roc to bestseller w Europie. W ubiegłym roku Volkswagen wyprodukował w fabryce w Setubal aż 231 100 egzemplarzy crossovera. Według źródeł cytowanych przez Automotive News T-Roc był w lipcu 2023 r. nie tylko najczęściej kupowanym modelem Volkswagena, ale również najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, wyprzedzając nawet Dacię Sandero. Klęska żywiołowa w Słowenii z pewnością wpłynie na przetasowania w czołówce najchętniej wybieranych przez klientów modeli.

Czytaj również:

Sprawdziłem, jaki jest Volkswagen T-Roc po liftingu. Poprawiono najgorszą wadę poprzednika