03.05.2020

Dzisiaj przypada 42. rocznica rozpoczęcia produkcji Poloneza. Przypominamy 42 wersje polskiego auta

Polonez wszedł do produkcji dokładnie 42 lata temu. Choć pozornie w niewiele zmienionej formie produkowano go aż do 2002 r., to i tak trudno spamiętać wszystkie wersje i wariacje. Przypominamy aż 42 odmiany Poloneza.

Pojazdy z krajów demokracji ludowej często miały ciekawą przypadłość. Przez swoje nadmiernie wydłużone okresy produkcji połączone z brakami innych pojazdów na rynku socjalistyczne auta musiały pełnić szereg funkcji, do których nie były projektowane. W efekcie powstawały dziesiątki wersji i modyfikacji tych aut. Nie inaczej było z Polonezem, a oto 42 jego wcielenia.

Zwyczajne odmiany krajowe:

1. Polonez Borewicz (w tym Lux), kanoniczny Polonez.


2. Polonez Coupe – nikt nie wie po co istniał.


3. Polonez 3d – jak coupe, ale nie. Musisz znać tę różnicę, jeśli kochasz FSO.


4. Polonez 2000 z silnikiem Fiata 132 – to był ten wzmocniony.

5. Polonez Popular/C – wersja zubożona na czas kryzysu. Tak jakby ta normalna była bogata…

6. Polonez MR 87 Akwarium – dodali trzecie okienko. To jest coś.

7. Polonez MR 89 Przejściówka – dodali klapę otwierającą się razem z tablicą rejestracyjną, przez co Polonez wreszcie stał się chociaż odrobinę praktyczny.

8. Poldoford z silnikiem 2.0 Forda Sierry – ile tego powstało, kto to może wiedzieć.

9. Polonez Caro MR 91 Wąski. Horror.


10. Polonez Caro MR 91 1.9 GLD (diesel). Silnik Citroena trząsł się tak, jakby chciał wyskoczyć z mocowań.

11. Polonez Caro MR 93 Szeroki – wreszcie jakaś sensowna modyfikacja.


12. Polonez Caro MR 93 1.4 GTI Rover (potem również Atu) – pierwszy Polonez z naprawdę nowoczesnym silnikiem. Nie był on może najtrwalszy ani najoszczędniejszy, ale 103 KM robiło wrażenie.

13. Polonez Atu, czyli sedan o którego nikt nie prosił.

14. Polonez Caro Plus – przypudrowany emeryt.

15. Polonez Atu Plus – to samo, tylko sedan.

16. Polonez Truck ST – zwykły


17. Polonez Truck LB – dłuższa paka

18. Polonez Truck DC – półtorej kabiny

19. Polonez Truck Roy – kabina czterodrzwiowa

20. Polonez Truck Bella z lampami z Cinquecento

21. Polonez Truck Bella szeroka lampa

22. Polonez Truck Bautex

23. Polonez Truck strażacki

Źródło: OLX.pl. Autor: Bartek

24. Polonez Cargo


25. Polonez Cargo Plus

26. Polonez sanitarka

27. Polonez Kombi – łabędzi śpiew naszego motoryzacyjnego przeboju, czyli jak zrobić kombi najtańszym kosztem

Wersje specjalne i zdrutowane:

28. Polonez Atu Limited

29. Plusominusy (mieszanka części z dwóch modeli, zazwyczaj białe)

30. Polonez Caro z klapą Walenta

31. Polonez Analog – nieudana próba stworzenia pickupa 4×4 na bazie Poloneza. Powstało kilka prototypów, żaden nie rokował nadziei na produkcję seryjną.

Analog, czyli prototyp Poloneza pickupa 4×4.

32. Polonez 1.5 Turbo

33. Stratopolonez – powstała jedna sztuka tego niezwykłego pojazdu rajdowego z silnikiem od Lancii Stratos.

fot. flyv, Wikimedia Commons

34. Polonez 2000 Rally

35. Polonez Kemping (kamper)

Zrzut ekranu z ogłoszenia.
Źródło: Marketplace
Autor: Przemek O.

36. Polonez Jamnik – niezwykły wariant sześciodrzwiowy, czyli kontynuacja Polskiego Fiata 125p „jamnika”.

37. Polonez 2.0 turbodiesel VM – co najmniej dziwna koncepcja, ale może to lepiej że nie robiono tego seryjnie.

Eksportowe

38. FSO Prima

39. FSO Piedra – czytaj tutaj 

40. Solitaire Plus

41. Nasr Polonez – wersja licencyjna produkowana, czy też raczej montowana w Egipcie.

42. Polonez Mistral

Niesamowite, że z przypudrowanego Fiata 1500 FSO dało radę wycisnąć aż 42 różne wersje (a nawet więcej, znalazłoby się jeszcze kilka dziwnych Polonezów). Wszystkie nadal z tą samą przestarzałą mechaniką. Jeszcze dziwniejsze, że na większość z nich znaleźli się klienci.