25.09.2018

Hybrydy plug-in i napęd 4×4 w nowych modelach PSA. Na pierwszy ogień – Peugeot i DS

Peugeoty 508 i 3008 i model DS 7 Crossback będzie można wkrótce kupić w wersjach hybrydowych plug-in. Będą nie tylko oszczędne, ale i szybkie: łączna moc układu napędowego może wynieść nawet 300 KM.

Przed laty samochody hybrydowe kojarzyły się głównie z nudą i dążeniem do uzyskania jak najniższego spalania przy całkowitym poświęceniu wrażeń z jazdy. Teraz coraz częściej takie odmiany są topowymi w gamie i zaskakują mocą i osiągami. Wygląda na to, że w przypadku Peugeota i marki DS będzie podobnie.

Peugeot 3008 przy okazji wreszcie zyska napęd na cztery koła.

W tym modelu będzie można zamówić układ o nazwie HYBRID4. Łączna moc silnika benzynowego 1.6 PureTech i dwóch silników elektrycznych (jednego z przodu i drugiego z tyłu) to aż 300 KM. Do przeniesienia napędu posłuży ośmiobiegowa przekładnia automatyczna EAT-8. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma w takiej wersji wynosić 6,5 s. Będzie można poruszać się także wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Prędkość maksymalna wynosi w takim wypadku 135 km/h, a zasięg (oczywiście nie przy takiej prędkości) – 50 kilometrów (liczony według normy WLTP).

Pojemność baterii to 13,2 kWh, a czas jej ładowania wynosi od siedmiu godzin przy standardowej ładowarce do godziny i 45 minut przy szybkiej ładowarce typu wallbox.

W Peugeocie 508 zagości nieco słabszy układ. W przyszłości będzie można zamówić go także do 3008.

Łączna moc układu – zarówno w wersji liftback jak i kombi – to w tym przypadku 225 KM. Napęd jest przenoszony tylko na przednie koła, więc nazwa tej wersji to HYBRID – już bez czwórki. Bateria jest nieco mniejsza (11,8 kWh), podobnie jak zasięg (do 40 km). Peugeot nie podaje w tym aucie przyspieszenia do 100 km/h, ale zapewne też będzie przyzwoite.

W obu modelach będzie można wybierać spośród kilku trybów jazdy: podstawowe to Zero Emission (wtedy jak najdłużej się da nie włącza się silnik spalinowy), Sport i Hybrid. 3008 HYBRID4 zyska także tryb 4WD, a 508 – tryb Comfort, w którym zmienią się również nastawy zawieszenia na bardziej miękkie.

Pojawi się także system odzyskiwania energii przy hamowaniu. Peugeot twierdzi, że przy pewnych ustawieniach będzie można hamować wyłącznie zdejmując nogę z gazu.

Wersję hybrydową zyska też DS 7 Crossback.

Będzie ona nosić nazwę DS7 Crossback E-Tense. Jej parametry będą takie same, jak w 3008 HYBRID4 – czyli ten model także będzie osiągał 100 km/h w 6,5 s. W materiałach prasowych na jego temat pokazany jest egzemplarz w nowym, dedykowanym tej wersji lakierze o nazwie Crystal Grey.

„Hybrydyzacji” można spodziewać się również w przypadku Opla i Citroena. Do 2025 każdy model koncernu PSA będzie w jakimś stopniu „zelektryfikowany”. Nowe crossovery Opla są oparte na tej samej platformie, co Peugeot 3008. Adaptacja wspomnianych rozwiązań nie powinna być więc skomplikowana. Nadchodzący Citroen C5 Aircross z pewnością także będzie mógł być ładowany z gniazdka.

Co ważne, w każdym z modeli – od 3008, przez 508 po DS 7 – pojemność bagażnika będzie taka sama, jak w tradycyjnie napędzanych odmianach.

Hybrydy z osiągami wersji usportowionych – jeszcze dekadę temu to byłoby nie do pomyślenia. Ciekawe, czy nowe wersje GTI też będą przygotowane według tej recepty.