08.03.2018

Opony z mchem, czyli czego to ludzie nie wymyślą

Nie ma co ukrywać. Ostatnio wszędzie dominuje trend, by być bardziej eko. Trend ten dotarł nawet do… opon samochodowych. Goodyear stworzył koncepcyjne opony z mchem, które mają zrewolucjonizować miejską motoryzację.

Goodyear zaprezentował nowe opony na targach w Genewie. Oxygene, bo tak się owe opony nazywają, mają sprawić, że powietrze w miastach stanie się czystsze i zdrowsze.

Jak to działa?

Na zdjęciu poniżej widać niebieskie i szare paski na ściankach bocznych. To nie jest opcja kolorystyczna tylko przykład działania opon w praktyce. Opony Oxygene wychwytują wilgoć z nawierzchni i wchłaniają dwutlenek węgla z powietrza, a mech w procesie fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu.

Świecą, gdy wykonujesz manewry

Na rantach opon znajduje się specjalny pasek świetlny, który informuje innych o manewrach pojazdu i świeci się, kiedy samochód skręca, zmienia pas lub hamuje. Wszystkie potrzebne do tego czujniki i elektronika zostały zabudowane w samej oponie. Mamy więc nadzieję, że są też odporne na dziurawe drogi i wyboje.

Po co to wszystko?

Zastanawiacie się pewnie, po co komu taki wynalazek. Cóż, coraz więcej mówi się o smogu, złym stanie powietrza, a o wszystko obwiniane są samochody i ich właściciele. W dodatku liczba aut w miastach rośnie lawinowo. Czy opony z mchem będą rozwiązaniem problemy zanieczyszczonego powietrza?

– Przewiduje się, że do 2050 roku ponad dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach, co przełoży się na znaczne zwiększenie obciążenia sieci transportowych w środowiskach miejskich. Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura i transport będą kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem – twierdzi Chris Delaney, Prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka.

Goodyear szacuje, że w mieście, w którym porusza się około 2,5 miliona pojazdów,  „żywe” opony mogłyby wytworzyć do 3000 ton tlenu i pochłonąć nawet 4000 ton dwutlenku węgla rocznie. Potrzebne do tego byłoby aż 10 milionów opon Oxygene, ale czego się nie robi dla dobra środowiska? Jedno jest wszak pewne: opony to kolejny podzespół samochodów, który czeka na swoją rewolucję.