26.06.2019

Pogmatwane gamy silnikowe: Mercedes klasy E W212

Myśleliście, że Seat Ibiza miał dziwną gamę silników? Posłuchajcie historii o W212…

Mercedes od czasu wpadki z „okularem” (ta wpadka nadal stoi na moim miejscu parkingowym) postawił na radykalne polepszanie jakości i trwałości, żeby z powrotem doszlusować do poziomu, jaki wyznaczył „baleron” W124. W211 był bardzo dobry, ale nie idealny. W212 jest niemal niezniszczalny, wybitnie niezawodny, doskonale zabezpieczony przed korozją i tak trwały, jak trwałe mogą być nowoczesne samochody.

Ale żeby uczynić zadość oczekiwaniom klientów, Mercedes opracował do tego modelu gamę silnikową tak dużą, że trudno ją objąć umysłem. I co z tego, że w ogłoszeniu mamy napisane E 200, E 300 albo E 220 CDI, skoro może to oznaczać zupełnie co innego w zależności od rocznika i paru innych czynników? Podjąłem więc próbę jakiegoś usystematyzowania tego bałaganu. Oto gama silników W212 podana w najprostszy sposób, jaki udało mi się wymyślić.

Silniki benzynowe, 4-cylindrowe

Silniki 4-cylindrowe z zapłonem iskrowym w W212 pochodzą z dwóch rodzin. Starsza to M271, nowsza – M274. Mogą mieć pojemność 1,6 l, 1,8 l albo 2,0 l. Wszystkie mają turbodoładowanie oprócz jednej odmiany, która ma kompresor mechaniczny. I teraz:

E 180: rodzina M274, pojemność 1,6 l, moc 156 KM. Nietypowa odmiana oszczędnościowa spotykana tylko na rynkach południowych. Oferowana w latach 2013-2016.

E 200 NGT: występują dwie sub-odmiany. Obie dostosowane do napędzania sprężonym gazem ziemnym.

E 200 BlueEFFICIENCY: jak powyżej

E 250 BlueEFFICIENCY: dokładnie tak samo, tylko moce wyższe. Czyli w latach 2009-2013 – 1.8 turbo 204 KM, 2013-2016 – 2.0 turbo 211 KM. Również tu w przypadku nowszego i większego silnika automat siedmiobiegowy był standardem bez dopłaty.

To była ta prosta część. Zasadniczo wystarczy pamiętać, że przedlift 1.8 M271, polift 2.0 M274 i będzie okej.

E 250 – wtrysk bezpośredni

Silniki benzynowe, 6-cylindrowe

Prosto jest o tyle, że wszystkie mają układ V6. Tu też stosowano dwie rodziny: starszą M272 i nowszą M276, przy czym M276 wprowadzono w 2011 r., a nie przy okazji liftingu. Spróbujmy prześledzić po kolei.

E 300: występują dwa rodzaje silników z tym oznaczeniem.

To była ta łatwa część…

E 350: to teraz uważajcie.

Jeśli masz E 350 CGI z lat 2009-2011, to masz starą serię M272 z pojemnością 3,5 l, ALE wzbogaconą o bezpośredni wtrysk paliwa i moc 292 KM. ALE!!! Jeśli masz E 350 4MATIC z tych samych lat, to pod maską masz 3,5-litrowy wariant M272 z wielopunktowym wtryskiem paliwa i mocą 272 KM. Zatem w zależności od rodzaju napędu różni się rodzaj silnika.

Jeśli masz E 350 z lat 2011-2014, to masz 3,5 litra z serii M276, bezpośredni wtrysk paliwa i moc 306 KM, niezależnie od rodzaju napędu 2WD/4WD.

E 400: oznaczenie nie odnosi się nijak do pojemności! E 400 w klasie E oznacza podwójne doładowanie (biturbo) w odróżnieniu od reszty V-szóstek, które były wolnossące. I teraz:

Gamę V-szóstek kończy E 400 Hybrid – wersja wolnossąca, ale z silnikiem elektrycznym. Benzynowy 3.5 V6 łączy się tu z „prądem” o mocy 27 KM. Ma bezpośredni wtrysk paliwa, nie ma 4WD.

E 350 – wtrysk bezpośredni

Silniki benzynowe, 8-cylindrowe

W212 miał silniki V8 z czterech różnych rodzin o czterech różnych pojemnościach skokowych, z czego dwie są wolnossące a dwie biturbo. Jedne mają 4WD, inne nie… prościzna.

E 500: występują dwie rodziny.

I jeszcze E 63 AMG. Również z dwóch rodzin:

E 63 AMG – typ M156

No to silniki benzynowe w W212 mamy omówione. Teraz diesle.

Silniki wysokoprężne 4-cylindrowe

Tu nie jest tak źle, bo mamy tylko jedną rodzinę: OM651, czyli silnik o pojemności 2143 ccm z osprzętem Delphi. Z początku kłopotliwy, potem z czasem poprawiany. Uwaga: wszystkie oznaczenia „200” oznaczają jedną turbosprężarkę, wszystkie pozostałe, tj. „220” i „250” – biturbo.

BlueTEC lub samo Blue oznacza katalizator selektywny SCR z dotryskiem mocznika w celu dopalania tlenków azotu (AdBlue).

No i lecimy:

E 200 CDI: 136 KM. Od 2014 r. obowiązkowo z systemem BlueTEC.

E 220 CDI: od 2009 do 2013 r. bez zmian, czyli 2.1 biturbo 170 KM. Na kraje Beneluksu szła wersja osłabiona do 163 KM. Nie udało mi się ustalić dlaczego. Od 2014 r. wszystkie E 220 dostały system BlueTEC, a w 2015 r. pojawił się wariant 4×4, również 170-konny.

E 250 CDI: 2.1 biturbo 204 KM. Od 2011 r. wśród opcji pojawił się napęd na 4 koła. Podobnie jak w słabszych wersjach, tu też w 2014 r. dodano BlueTEC-a. Moc zawsze 204 KM, moment 500 Nm przy 1600 obr./min. Bardzo dobry silnik, ale nie lubi nadmiernego czipowania.

Uwaga: diesel-hybryda z 2.1 CDI 204 KM nazywa się E300 BlueTEC Hybrid. Wynalazek – z daleka.

2.1 CDI Biturbo

Silniki wysokoprężne 6-cylindrowe

Tu też jest w miarę prosto, bo mamy tylko jeden blok: 3.0 V6 CDI OM642, ale za to sześć wersji mocy, żeby było trudniej się zorientować. Silnik OM642 ma jedną turbosprężarkę.

E 300 CDI ma trzy odmiany:

E 350 CDI ma bardzo dużo odmian:

V6 CDI

Pewnie nie liczyliście wszystkich wersji – ja też nie, ale mam nadzieję, że powyższy przewodnik pozwoli zidentyfikować auto z ogłoszenia i przypisać je do któregoś z opisanych silników. Ja to bym chciał wczesnego E 500, ale na szczęście nigdy nie będzie mnie stać. Jakbym miał forsę, to bym kupił sobie 2.0 benzynowego M274. Ale ile on miał mocy? Już zapomniałem, muszę przewinąć do góry…