09.05.2018

Trudny wybór. Za komplet przednich błotników do 300 SL Gullwing można kupić nowego Mercedesa

Mercedes W198, znany szerzej pod nazwą 300 SL Gullwing, to model określany przez wielu pasjonatów jako pierwszy supersamochód. Ze względu na praktycznie zerową dostępność części zamiennych do tego rzadkiego modelu, odbudowa W198 była do niedawna prawie niemożliwa. Mercedes-Benz postanowił przyjść z pomocą właścicielom tych klasyków.

Niemiecki producent ogłosił, że od maja w każdym salonie Mercedesa będzie można zamówić następujące elementy nadwozia do Gullwinga:

Mercedes 300SL Gullwing kosztuje fortunę. Części do niego również.

Jak widać – nie jest to tania zabawa. Z ciekawości chciałem porównać powyższy cennik do oferty konkurencji i… Nie twierdzę, że przekopałem cały internet, ale wierzcie mi – starałem się. Na początku wymyśliłem, że skoro to pierwszy supersamochód Mercedesa, to porównam go z Ferrari 250.

Okres produkcji mniej więcej się zgadza, kultowość również. Nie byłem jednak w stanie znaleźć ani jednego błotnika do tego włoskiego supersamochodu. Na stronie Maranello można znaleźć jakieś drobne części do tego modelu, ale elementy nadwozia są niedostępne.

Ok, moim następnym celem poszukiwań były części do BMW 503. Model ten powstał dzięki bardzo pozytywnym reakcjom klientów na premierę 300 SL Gullwinga, więc warto było spróbować. Niestety tak samo jak w przypadku Ferrari, o zakupie elementów blacharskich do tej Bawarki również można zapomnieć. BMW na swojej oficjalnej stronie poświęconej klasykom oferuje dużo części do starszych modeli, ale o nowych błotnikach do 503 można sobie pomarzyć.

Jedynym porównywalnym modelem konkurencji z tamtego okresu, do którego udało mi się znaleźć elementy karoserii, okazało się być Porsche 356. Są to zamienniki, dostępne na stronie Aase, których ceny wyglądają następująco:

Odbudowa Porsche 356 to więc znacznie tańsza zabawa. Oczywiście należy wziąć pod uwagę fakt, że części, które udało mi się znaleźć, nie pochodzą bezpośrednio od producenta, co znacznie wpływa na ich cenę.

Ceny te na pewno nie przerażą kolekcjonerów.

Kolekcjonerzy tak drogich aut zwracają uwagę na najdrobniejsze szczegóły, jeśli chodzi o ich odbudowę. Dlatego też wcale nie dziwię się, że Mercedes oferuje również oryginalne materiały w kratę, z których szyto tapicerkę do Gullwinga. Skóra do tego modelu była opcją dodatkową, za którą trzeba było zapłacić 600 marek.

Dla niewprawnego oka to tylko trzy brzydkie obrusy z bazaru.

Kupując części bezpośrednio od Mercedesa, właściciele W198 nie będą musieli martwić się również o ich stopień dopasowania. Co prawda elementy karoserii do tej klasy samochodów produkowanych ponad pół wieku temu i tak poddawane były ręcznej obróbce blacharskiej w celu ich idealnego dopasowania, więc pewnie nie obejdzie się bez kilku drobnych poprawek.

Mercedes podkreśla jednak, że oferowane przez niego elementy powstały na podstawie najdokładniejszych skanów karoserii z modeli utrzymanych w perfekcyjnej kondycji. Ich ceny na pewno to odzwierciedlają.