18.05.2022

Mazda CX-60 – kunszt i siła w japońskim wydaniu

Mazda CX-60 PHEV to hybrydowy SUV czerpiący garściami z japońskiego rzemiosła i estetyki, ale jednocześnie bardzo zaawansowany technologicznie. A przy okazji – najmocniejszy w historii marki.

Gdy lwia część producentów zastępuje silniki spalinowe elektrycznymi, Mazda podąża swoją drogą i wprowadza do oferty zupełnie nowego, najmocniejszego SUV-a w swojej historii, zasilanego dużym, 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. I ma to doskonale przemyślane.

Mazda CX-60 – „Crafted in Japan”

Mazda CX-60 to efekt połączenia wyjątkowej stylizacji, najlepszego japońskiego rzemiosła, i najnowszych technicznych innowacji. I jak zawsze w przypadku Mazdy, najwyższym priorytetem w tym projekcie pozostał człowiek.

Wygląd nowej Mazdy CX-60 manifestuje wyrafinowanie i elegancję najnowszych osiągnięć stylistyki projektowania Kodo – dusza ruchu. Czerpie on inspirację z japońskiej reguły estetycznej Ma, czyli spokoju i dostojnego piękna pustej przestrzeni, przenikającego się z ekspresyjną osobowością pojazdu SUV z silnikiem z przodu i napędem na cztery koła.

Wystrój wnętrza wprowadza idee Kaichou – elementy dysharmonii, które łączą różne materiały i tworzywa, takie jak drewno klonowe, skóra Nappa, unikalnie opracowane japońskie tkaniny i chromowane detale oraz Musubu – sztukę introligatorskiego łączenia elementów, która była inspiracją dla wyjątkowych, precyzyjnych przeszyć tkaniny na desce rozdzielczej.

Różnorodne wzory i faktury tkanin wrażliwie reagują na zmiany światła, a japońska technika szycia zwana Kakenui tworzy „wiszące ściegi”, w których przestrzenie między warstwami wykończenia odsłaniają materiał znajdujący się pod spodem.

Ale wciąż najważniejszy jest człowiek

Jinba-Ittai, czyli „jedność jeźdźca i konia”, to od lat najważniejsza idea przyświecająca projektantom Mazdy podczas projektowania wnętrz nowych modeli. Pozwala ona na udoskonalenie wrażeń z jazdy i zaspokojenie indywidualnych potrzeb kierowcy. W Maździe CX-60 objawia się to m.in. przez przełomowy system dostosowywania optymalnej pozycji za kierownicą. System rozpoznaje osobę siedzącą na fotelu kierowcy na podstawie układu oczu, nosa i ust, automatycznie dopasowuje do niej pozycję fotela, ustawienia kierownicy, lusterek, wyświetlacza HUD, a nawet parametry systemów audio i klimatyzacji.

O Jinba-Ittai w Maździe CX-60 decydują również wyjątkowe wrażenia z jazdy

Mazda słynie z wyjątkowych właściwości jezdnych, a w tej kwestii decydujące znaczenie ma dopracowana konstrukcja podwozia. Mazda CX-60 zaprojektowana jest na opracowanej przez markę skalowalnej, wielofunkcyjnej architekturze Skyactiv. Kluczowe znaczenie ma tutaj zwiększona sztywność nadwozia, dzięki której kierowca jest w stanie odczuwać reakcje samochodu bez żadnych opóźnień; dopracowane siedzenia, które jeszcze bardziej ułatwiają wszystkim osobom utrzymywanie naturalnej równowagi ciała podczas jazdy oraz zawieszenie stabilizujące zachowania pojazdu niezależnie od stanu drogi, którą będzie się poruszał.

Wisienką na tym japońskim torcie jest zaawansowany technologicznie układ napędowy

327 KM mocy i 500 Nm momentu obrotowego – to dwie podstawowe liczby, które podpowiadają, że mamy do czynienia z niezwykle sprawnym pojazdem. Za ich obecność odpowiada czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, współpracujący z jednostką elektryczną o mocy 100 kW, zasilaną przez wydajny akumulator o pojemności 17,8 kWh. W efekcie Mazda CX-60 rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 5,8 s, a jednocześnie jest w stanie pokonać nawet 63 km w trybie czysto elektrycznym.

To pierwszy europejski model Mazdy wykorzystujący hybrydowy układ napędowy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka. Taka konfiguracja sprawia, że Mazda CX-60 jest nie tylko najmocniejszym SUV-em, ale w ogóle najmocniejszym seryjnym samochodem Mazdy w historii marki. A przy okazji niezwykle oszczędnym – według normy WLTP średnie zużycie paliwa to 1,5 l/100 km. W późniejszym czasie w gamie pojawią się jeszcze nowe, sześciocylindrowe, rzędowe silniki Diesla i benzynowy.

Ten wyjątkowy model w pierwszym tygodniu sprzedaży w Polsce zamówiło sto osób

Mazda CX-60 jest dostępna w przedsprzedaży, pierwsze samochody pojawią się u dealerów marki jesienią tego roku. Wówczas we wszystkich polskich salonach pojawią się też samochody ekspozycyjne i demonstracyjne, ale jeszcze w wakacje Mazda Motor Poland planuje cykl premierowych prezentacji u dealerów. CX-60 dostępne jest w leasingu Skypremium Go, z ratą miesięczną od 2 290 zł netto.