Krakowska Strefa Czystego Transportu (SCT) ma być bardziej przyjazna ludziom. Znamy najważniejsze założenia po konsultacjach społecznych. Starszym ludziom to nawet jest bardzo przyjazna.
Szeroko i wnikliwie opisywaliśmy założenia . Planowali rewolucję, którą chcieli przeprowadzić szybko i na całym obszarze miasta. Mocny plan poddano konsultacjom społecznym, teraz poznaliśmy wnioski. Krakowska SCT będzie wyglądać trochę inaczej niż wcześniej proponowano, na pewno opłaca się mieć dziadka.
Krakowska SCT – nowe założenia
Założenia wciąż są ostre, ale wyraźnie złagodniały w stosunku do pierwotnego planu. Jednym z założeń teraz jest, że SCT powinna być wprowadzona w oparciu o łagodne etapowanie ograniczeń, pozwalające mieszkańcom strefy oraz osobom wjeżdżającym do niej na dostosowanie się do nowych regulacji. Poprzedni plan zakładał etapowe wdrażanie ograniczeń w ruchu pojazdów oparte na normach Euro i powiększanie strefy. Teraz jest podobnie, ale zmieni się tempo. Stare założenia na jednym obrazku wyglądały tak:
Oto założenia krakowskiej SCT po konsultacjach społecznych (za krakow.pl):
- nowy termin wprowadzenia zasad obowiązywania SCT – 1 czerwca 2024 r. Jednak wprowadzone zasady będą dotyczyły pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r.;
Początek jest prawie identyczny jak w pierwotnym planie, ale pojawił się wątek daty rejestracji pojazdu, wcześniej nie było o nim mowy. Bardzo istotna zmiana.
- zamiast pierwotnie zakładanych sześciu etapów wdrożenia – trzy etapy, wprowadzane łagodniej;
- I etap będzie dotyczył wyłącznie pojazdów nowo rejestrowanych od roku 2023. Zakładamy, że w przypadku obecnie poruszających się po ulicach Krakowa pojazdów, zasady zaczną obowiązywać od 2026 r.;
To tak naprawdę mała rewolucja w planie, która sprawia, że właściciel starego pojazdu nie zostaje od razu z ręką w nocniku. Chcesz jeździć po Krakowie, to nie kupuj starego samochodu.
- wprowadzone docelowo w 2026 r. ograniczenia to dopuszczony wjazd pojazdów minimum „Euro 4” w przypadku silników benzynowych oraz „Euro 6” w przypadku silników diesla;
Poprzednio takie ograniczenie planowano na rok 2027, tylko że między 2024 a 2024 upchnięty był jeszcze jeden etap, którego teraz nie ma.
- objęcie bezterminowym wyłączeniem pojazdów osób starszych – w wieku 70+;
Doskonale, o tym za chwilę
- zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, pojazdy posiadające odpowiednie oznakowanie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, będą zwolnione z obostrzeń obowiązujących w SCT;
Wcześniej nie było o tym mowy. Teraz nie widzę informacji o wyłączeniach dla posiadaczy abonamentów parkingowych i przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie.
- bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz pojazdów specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany);
Właściciele zabytkowych pojazdów się ucieszą, szczególnie tych, które są średnio zabytkowe, ale za to załapią się na żółte tablice rejestracyjne. Pojazd zabytkowy można łatwo zidentyfikować, opisać formalnie, a jak się wyróżnia foodtrucka? Spodziewam się, iż również konieczne będzie spełnienie wymogów formalnych i Volkswagen Passat z kanapkami w środku się nie załapie.
- w ramach efektywnego mechanizmu egzekwowania zasad SCT, wykorzystanie systemu cyfrowej rejestracji wjazdu oraz kontroli. Przed wejściem w życie strefy chcemy przygotować bazę danych o pojazdach dopuszczonych do wjazdu, tak aby korzystały z niej służby porządkowe.
Czyli potwierdzają się wieści o tym, że wjazd do strefy będzie monitorowany. W trakcie konsultacji była mowa o tym, że numery rejestracyjne pojazdu będą odczytywane automatycznie w czasie wjazdu do strefy. Skoro powstanie baza pojazdów dopuszczonych, to będzie można porównać i sprawdzić, czy numery danego samochodu są w bazie. Czy na każdej ulicy wjazdowej do strefy stanie urządzenie odczytujące numery? Zobaczymy, coś czuję, że szykuje się tu wiele dobrych historii, a najwięcej z dziadkiem.
Pożycz pan dziadka
P.S. Projekt uchwały ma być gotowy we wrześniu, może wtedy też dowiemy się, jak nowe zasady dla strefy zostaną pogodzone z wymogami dla KPO.