Gry  /  News

CD Projekt skasował obiecującą grę, bo potrzebował ludzi do „Wiedźmina 2”. Nad „They” pracował Jacek Dukaj

Picture of the author

W branży gier wideo czasem nawet najbardziej obiecujące projekty z różnych powodów nie dochodzą do skutku. Taki los spotkał choćby strzelankę „They”, nad którą we współpracy ze studiem Metropolis pracował Jacek Dukaj. Za skasowanie produkcji odpowiada CD Projekt.

„They” to jedna z najważniejszych polskich gier wideo, które nigdy nie ujrzały światła dziennego. Nad zapowiedzianym w 2007 roku tytułem pracowało studio Metropolis Software znane w branży dzięki takim produkcjom jak „Gorky 17”, „Książę i tchórz” oraz „Infernal”. Ich najnowsza gra była FPS-em rozgrywającym się w futurystycznym świecie zaatakowanym przez inwazję robotów dowodzonych przez obce istoty z innej planety.

Według pierwotnego planu „They” miało trafić na sklepowe półki w 2009 roku. Na nabycie Metropolis rok wcześniej zdecydował się jednak CD Projekt. Firma początkowo zapewniała twórców, że dalej będą mogli pracować nad „They”, ale z czasem podjęła decyzję o skasowaniu projektu i całego studia. Pracownicy Metropolis Software zostali zaś oddelegowani do prac nad powstającym w międzyczasie „Wiedźmin 2: Zabójcy królów”.

Okazuje się, że przy fabule „They” pracował pisarz Jacek Dukaj.

Jak możemy przeczytać w nowej części serii artykułów poświęconych CD Projekt na Spider's Web+, Metropolis Software zwróciło się do Dukaja w celu ratunkowego poszerzenia wymyślonego świata o sensowną fabułę. Autor takich książek jak „Lód” czy „Imperium chmur” (recenzowanego w zeszłym roku na Rozrywka.Blog) wyszedł z kilkoma pomysłami, ale projekt w pewnym momencie wygaszono:

Był to jeden z projektów, do których poproszony zostałem nie o scenariusz, a raczej o script doctoring. Rodzaj ratunkowej kombinatoryki worldbuildingowej. Mieli już wygląd świata, gameplay, sporo zafiksowanych elementów stałych – i chodziło o to, żeby z tych puzzli ułożyć sensowne story i reguły świata pod grę. Rozpisałem im kilka rozwiązań, ale potem cały projekt w pewnej chwili został „wyłączony”. Było to tak dawno, że nie chciałbym polegać na mojej pamięci w rekonstrukcji szczegółów i hipotez dotyczących tego wyłączenia

– podkreślił Jacek Dukaj.

Dokładne powody skasowania „They” nie są znane do dzisiaj. Natomiast fakt, że zespół pracujący nad strzelanką oddelegowano do „Wiedźmin 2: Zabójcy królów” wydaje się mieć niebagatelne znaczenie. Ten tytuł był dla CD Projekt po prostu znacznie ważniejszy.

Co ciekawe, pracownicy zamkniętego w 2009 roku Metropolis otrzymali w ten sposób ponowną szansę do pracy nad światem wymyślonym przez Andrzeja Sapkowskiego, bo to właśnie to studio jako pierwsze wykupiło prawa do egranizacji „Wiedźmina”. Tamten tytuł też nie doszedł nigdy do skutku, a potem licencję przejął CD Projekt.

Oscarowe i głośne tytuły możesz obejrzeć w CHILI za darmo dzięki nowej promocji Logitech – sprawdź

przeczytaj następny tekst