1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka
  3. Muzyka

Amerykanie już nie chcą muzyki na własność. Wystarcza im ta strumieniowana

Strumieniowanie kontra kupowanie: fani nie chcą muzyki na własność

Spotify wywrócił do góry nogami cały tak zwany przemysł muzyczny. Pomysł na użyczanie muzyki zamiast jej sprzedawania okazał się strzałem w dziesiątkę. Cały świat już strumieniuje. A w Stanach Zjednoczonych rzadko konsumuje się muzykę w inny sposób.

Chyba już każdy od jakiegoś czasu instynktownie przeczuwał, że muzyka strumieniowana jest preferowaną formą konsumpcji muzyki u większości słuchaczy. Relatywnie tanie usługi muzyczne wyeliminowały oferujący nieco wyższą jakość fizyczny nośnik, a niska cena w połączeniu z wygodą zmarginalizowały zjawisko muzycznego piractwa.

Ktoś jednak mógłby postawić tezę, że usługi pokroju Spotify czy Apple Music to apki dla młodzieży, a większość nadal pozyskuje muzykę z tradycyjnych źródeł. Badania Nielsena jednak przeczą tej tezie, przynajmniej jeśli chodzi o rynek amerykański.

Według tych badań, Amerykanie przesłuchali 403 mld piosenek przez usługi muzyczne (w tym te z teledyskami) w pierwszej połowie 2018 r. A więc o 100 mld piosenek więcej, niż w całym roku 2015 r. Wtedy usługi muzyczne stanowiły 50 proc. całego muzycznego rynku. Teraz stanowią już 75 proc.

Strumieniowanie muzyki przynosi trzykrotnie większy przychód w Stanach Zjednoczonych od łącznej sprzedaży piosenek na fizycznych nośnikach, piosenek cyfrowych i albumów cyfrowych.

Źródłem relatywnie niskich opat za usługi muzyczne jest fakt, że korzystający z nich użytkownik nie otrzymuje żadnych piosenek na własność. Kupuje on tylko prawo do korzystania z aktualnie dostępnego katalogu tej usługi. Jeżeli jakaś piosenka zniknie z oferty – nie ma do niej dostępu. Podobnież traci dostęp do wszystkich, jeżeli zrezygnuje z usługi.

Wygląda jednak na to, że mało komu to przeszkadza. A to oznacza, że w stronę kupowania muzyki zwrócone są głównie oczy fanów niszowych wykonawców – czasem niedostępnych w ramach tych usług – oraz entuzjastów dźwięku wysokiej jakości czy kolekcjonerów.

Muzyka: strumieniowanie kontra kupowanie.

Widać to w liczbach. Sprzedaż cały czas spada, a nawet zestawienie z poprzednim półroczem wygląda kiepsko dla handlu muzyką: sprzedaż cyfrowych piosenek odnotowała 27,4-procentowy spadek (223,1 mln pobrań), a cyfrowych albumów 21,7-procentowy (27,5 mln pobrań). Sprzedaż muzyki na nośniku fizycznym odnotowała 14,6-procentowy spadek (41,3 mln sztuk), choć winyle należące do tej grupy odnotowały 19,2-procentowy wzrost sprzedaży (7,6 mln sztuk).

muzyka strumieniowanie kontra kupowanie

Najchętniej strumieniowanym gatunkiem muzycznym jest rap. Najchętniej kupowane piosenki należą do gatunków muzyka klasyczna, jazz, muzyka dziecięca, muzyka chrześcijańska i rock.