1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka
  3. Gry

Najciekawsi złoczyńcy w grach komputerowych - ranking sPlay.pl

Najciekawsi złoczyńcy w grach komputerowych – ranking sPlay.pl

To główny bohater powinien wzbudzać uznanie i sympatię graczy, a przynajmniej zapadać w pamięć. Czasami w grach komputerowych dzieje się jednak tak, że to ten zły, antagonista, big bad boy skrada głównej postaci cały splendor, chwałę, pieniądze i kobiety. Przed Wami najciekawsi złoczyńcy w grach komputerowych, jacy zostali zapamiętani przez historię roz(g)rywki. Uwaga, tekst najeżony jest spoilerami. Czytasz na własną odpowiedzialność!

The Boss - Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Kobieta nazywana „matką oddziałów specjalnych” to jedna z najważniejszych postaci w całym uniwersum Metal Gear Solid. Bohaterka drugiej wojny światowej, która wdrożyła walkę w zwarciu do podręcznika każdego szanującego się żołnierza, była idealnym przykładem osoby całkowicie oddanej swojemu państwu. Niestety, państwo to również cyklicznie zmieniający się politycy oraz osoby rządzące zza pierwszego rzędu, dla których honor, oddanie i poświęcenie to sprawa drugorzędna. Organy Stanów Zjednoczonych pozbawiły tej kobiety wszystkiego, co miała. Dziecka, życiowego partnera, sławy oraz honoru. Mimo tego, The Boss do samego końca pozostawała lojalna USA, pomimo niezwykle zaskakującej i mistrzowsko prowadzonej fabuły. Wcielający się w postać Jacka gracz był uczniem legendarnej kobiety, która z jakiegoś powodu zdradziła ojczyznę i zaczęła współpracować z zimnowojennym Związkiem Radzieckim. Trzymająca w napięciu akcja zostaje zwieńczona podczas ostatecznej walki w zwarciu między uczniem oraz jego mentorem.

the boss metal gear solid

Pomimo śmierci kobiety, The Boss pozostawia po sobie spuściznę i przesłanie, które w szerszej perspektywie stanowi motor napędowy każdej kolejnej odsłony Metal Gear Solid. Gdyby nie The Boss, nie było Solid Snake’a oraz Naked Snake’a – jednych z najważniejszych postaci w świecie gier komputerowych. Niezwykle ciekawe jest to, że The Boss jest jednym z niewielu szwarccharakterów, którzy… nie byli źli. Wręcz przeciwnie. Na skutek politycznych intryg i knowań The Boss została obdarta ze swojej dobrej reputacji, natomiast gracz sterujący Jackiem przykłada się do powstania największego antagonisty w serii, o czym jeszcze nie wie. Kapitalna, rozłożona na wiele odsłon historia, za którą odpowiada wizjoner Hideo Kojima i która bierze swoje początki właśnie w tragicznej postaci tej kobiety.

the boss metal gear solid 2

Zachary Hale Comstock - BioShock Infinite

Zachariasz od samego początku sprawia wrażenie religijnego tyrana, który wcześniej czy później wpadnie w nasze ręce. No i wpada. Miast długiej, wyczerpującej bitwy z liderem podniebnego miasta Kolumbia mamy krótką scenkę, w której główny bohater kończy z życiem zaskakująco bezbronnego starca. Okazało się, że Comstock jest człowiekiem z krwi i kości, nie posiada rozciągniętego na cały ekran paska życia ani nie zamienia się w ogromną bestię, która posiada słabe punkty do odnalezienia. Comstock po prostu… umarł, jak normalny stary człowiek, którego głowę trzymamy zbyt długo pod wodą.

comstock bioshock infinity

Oczywiście w wykonaniu Irrational Games nic nie może być tak proste, jak pierwotnie się wydaje. Comstock faktycznie wyzionął ducha za pomocą rąk prowadzonej przez postaci gracza. Kiedy jednak do scenariusza zostają wprowadzone wątki równoległych wymiarów oraz możliwości podróżowania między nimi, wszystko staje się znacznie bardziej skomplikowane. Podczas kapitalnego, wgniatającego w fotel zakończenia dowiadujemy się, że Zachariaszem Hale Comstockiem był nie kto inny jak… sam gracz. Co jeszcze bardziej ciekawe, na rzecz odkupienia i całkowitego powstrzymania zła Kolumbii, główny bohater ostatecznie kończy dokładnie tak samo jak antagonista, z rąk najmniej oczekiwanej osoby. Kapitalna końcówka, którą na zawszę będę miał w pamięci. Właśnie mi się przypomniało, że mam jeszcze przed sobą DLC Burial at Sea do rozegrania.

comstock bioshock infinity 2

Kain - Legacy of Kain

Kain, podobnie jak powyżej opisani przedstawiciele, nie jest postacią typowo złą. Jasne, jest wampirem, który poluje na bezbronnych mieszkańców miast i jasne, pożywia się ich krwią. Który wampir w świecie Noshoth tego jednak nie robi? Zwłaszcza, że Kain był wcześniej szlachcicem brutalnie zamordowanym podczas podróży. Sterowany za pomocą gracza, bez możliwości przenocowania w gospodzie i zmuszony do podróżowania w nocy, napadnięty przez rabusiów kona. Niestety, nie czeka na niego ani piekło, ani tym bardziej niebo. Utknąwszy w zaświatach, Kain dostaje ofertę powrotu w szeregi żywych, jako dziecko mroku. Kto by się skorzystał?

legacy of kain 2

Kain jest zarówno głównym protagonistą, jak również antagonistą serii Leagcy of Kain. Będąc głównym bohaterem naprzemiennie z rywalem/ojusznikiem Razielem, Kain stworzył najlepszą serię o wampirach, jaka kiedykolwiek wylądowała na komputerach i konsolach. Mroczna, krwawa, brutalna, ale i niezwykle klimatyczna, saga Legacy of Kain na stałe wpisała się w poczet najważniejszych grach o krwiopijcach. Kain, ich lider, jedynie dodaje całej serii smaczku, będąc postacią niejasną, ani dobrą, ani złą. Warto sobie przypomnieć te tytuły, zwłaszcza z okazji zbliżającej się premiery Nosgoth. Niestety, nadchodząca produkcja to nastawiona na rywalizację online gra free 2 play. Na prawdziwą kontynuację Legacy of Kain przyjdzie nam jeszcze długo poczekać.

Image converted using ifftoany

The Origami Killer - Heavy Rain

Porywacz i zabójca dzieci, The Origami Killer, był największą niewiadomą ekskluzywnej produkcji The Heavy Rain na konsolę PlayStation 3. Dzieło Quantic Dream do samego końca trzymało gracza w napięciu, karząc typować, kto jest zamaskowanym, widzianym w chuście i czapce mężczyzną. To właśnie chęć rozwiązania tej zagadki, w połączeniu z zadaniem uratowania własnego potomka, była motorem napędowym tej świetnej gry. Jej nieobecności na innych platformach do teraz mogą słusznie zazdrościć pozostali gracze. W mojej opinii wydane niedawno Beyond: Dwie Dusze jest zdecydowanym krokiem wstecz w porównaniu do wcześniejszego dzieła utalentowanych twórców.

February 21st, 2010 @ 12:55:14

Najciekawszy, ale i najsmutniejszy w tym wszystkim jest fakt, że po raz kolejny nie mamy do czynienia z postacią do bólu złą, przesiąkniętą grzechem i występkiem. The Origami Killer był osobą stosunkowo wcześnie znaną graczowi. Wirtualna postać z silnymi zaburzeniami stała się ofiarą traumy spowodowanej przez ojca alkoholika. W dzieciństwie zabójcy zapijaczony rodziciel zignorował wołania o pomoc tonącego brata, co skutkowało jego tragiczną śmiercią. Po przeżyciu silnego szoku Zabójca Origami postanowił testować innych ojców, czy naprawdę nadają się na rodziców i jak wiele są w stanie zrobić dla wybawienia własnej pociechy z opresji. Jeżeli ów testy kojarzą się Wam z serią horrorów Piła – cóż, chociaż to nie ten sam poziom krwawości i groteski, skojarzenia należą do tych jak najbardziej uzasadnionych.

the origami killer heavy rain 2

Psycho Mantis - Metal Gear Solid

Psycho Mantis to kolejna postać stworzona przez wizjonera Hideo Kojimę, ale co poradzić, że to właśnie ten Japończyk posiada w swoim zbiorze naprawdę pasjonujące indywidua. Psycho Mantis nie trafił na tę listę ze względu na swoją historię czy charakter. Zaszczycił ją za pomocą sposobu, w jaki pomniejszy antagonista zostaje pokonany przez gracza. Główny producent po raz kolejny przeszedł samego siebie, niszcząc czwartą ścianę – symboliczną granicę między graczami a tym, co na ekranie komputera i konsoli.

psycho mantis 1

Aby szybko i skutecznie rozprawić się z Psycho Mantisem, gracz musiał przełożyć kontroler z jednego portu do drugiego. Co jeszcze lepsze, wróg czytał naszą kartę pamięci, dowiadując się za jej pomocą szczegółów na temat samego gracza. Kiedy po raz pierwszy Psycho Mantis przeanalizował moje wyniki w Crash Team Racing, naprawdę szukałem szczęki na podłodze. Byłem w szoku! Mantis zdawał się mieć kontrolę nad całym PlayStation, wibrując kontrolerem w losowych momentach. Kapitalne zagranie, które przeszło do legendy całej branży. To się nazywa wizjonerstwo. Dzisiaj twórcy nie potrafią odpowiednio wykorzystać Kinecta oraz PS Camery. „Dawniej to były gry”, aż chce się napisać.

psycho mantis 2

Alma - seria F.E.A.R.

Alma to na pierwszy rzut oka kwintesencja tego, co złe, straszne i przerażające. Dziewczyna zdaje się być siłą wyrwana z azjatyckiego horroru, po czym wsadzona do amerykańskiej gry akcji. Podczas ogrywania pierwszej odsłony F.E.A.R. ten mały demon potrafił przyprawić mnie o (niemalże) zawał serca. Długowłosa postać straszyła niezwykle umiejętnie, jakość przedkładając nad ilość. Chociaż mówimy o grze nastawionej na akcję, Alma do teraz stanowi idealny przykład tego, jak powinny zostać wykonane wzorowe elementy grozy.

fear alma 2

Podobnie jak w powyższych przypadkach, zło reprezentowane przez małą dziewczynkę nie wzięło się z niczego. Po raz kolejny winni są ludzie, po raz kolejny winni są amerykańscy politycy i ich tajne centra badawcze. To właśnie tam przetrzymywana była Alma. Nie mała dziewczynka, w postaci której ukazuje się graczowi, ale także jako dorosła kobieta, która do samego końca miała podzielić los myszy laboratoryjnej. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem, w jakich warunkach była przetrzymywana kobieta z ponadnaturalnymi zdolnościami, chwytało za serce. Te biło jeszcze szybciej, kiedy podczas zakończenia drugiej odsłony dochodziło do zupełnie niespodziewanej sceny, w której… Nie, jednak wolę to wymazać z mojej pamięci.

fear alma

SHODAN - System Shock

Uważacie, że to GlaDOS jest wzorem kobiecego diabła umieszczonego w komputerze? Bzdura! To właśnie SHODAN z kultowego już System Shocka stanowi niechlubny wzór do naśladowania dla wszystkich sztucznych inteligencji, które chcą zagłady świata, ludzkości bądź (przy dobrych wiatrach) jedynie gracza i jego najbliższych.

shodan system shock 1

SHODAN jest postacią o tyle fascynującą, że do samego końca nie wiemy, z kim mamy do czynienia. Chociaż przyłożyliśmy rękę do „jej” powstania, super-komputer nie zdradza swojej osoby do samego, niezwykle szokującego zakończenia. AI manipuluje nami, udaje kogoś innego, wysyła błędne komunikaty oraz bawi się absolutnie niespodziewającym się tego graczem. Jeżeli nie mieliście nigdy okazji zagrać w tę wspaniałą grę, naprawdę polecam, pomimo wielu lat na jej karku. Tych, którzy nie boją się archaicznej grafiki 3D odsyłam na stronę Good Old Games. Tam znajdziecie System Shock w wersji dopasowanej do najnowszych systemów operacyjnych. Nic, tylko grać!

shodan system shock 2

Vaas Montenegro - Far Cry 3

Vaas na zawsze zapadł mi w pamięć. Ta postać skradła głównemu, lubianemu przez graczy bohaterowi całą sławę. Przyznam się, że dawno już nie widziałem tak charyzmatycznego, przyciągającego do ekranu i niezwykłego antagonisty. Kiedy Vaas pojawiał się na ekranie, od razu wiedzieliśmy, że zaraz będzie działo się coś niezwykle widowiskowego i szalonego. Ten nieobliczalny najemnik to taka tropikalna wersja Jokera z Mrocznego Rycerza. Wszystko jest przy nim możliwe, granice zdają się nie istnieć. Zdecydowanie postać numer jeden, która napędza trzecią część Far Cry. Ta, jakby nie było, sama w sobie również jest świetna i wciąż wygląda obłędnie.

vaas far cry 3 1