1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka
  3. Gry

Rozpoczęły się nominacje prestiżowego Game Developers Choice Awards. Wiemy, kto powinien wygrać

Rozpoczęły się nominacje prestiżowego Game Developers Choice Awards. Wiemy, kto powinien wygrać

Co odróżnia GDC od innych wydarzeń tego typu? Przede wszystkim jury, które nie składa się z tysięcy graczy, głosujących drogą internetową. GDC to prestiżowe nagrody przyznawane przez twórców gier dla twórców gier. Poznaliśmy już wszystkich nominowanych tegorocznej edycji, ja natomiast typuję własnych zwycięzców. Momentami wybór jest niemal niemożliwy!

Nagroda za innowacyjność

Nominowani:

  • DEVICE 6 (Simogo)
  • Gone Home (The Fullbright Company)
  • Papers, Please (Lucas Pope)
  • Tearaway (Media Molecule / Sony)
  • The Stanley Parable (Galactic Cafe)

Pierwsza kategoria i pierwszy problem. Każda z tych gier jest innowacyjna na swój sposób. Kapitalne The Stanley Parable wywraca gatunek pierwszoosobowych nie-strzelanin do góry nogami. Gone Home nie jest rewolucyjne na płaszczyźnie rozgrywki, lecz pod względem narracji ten tytuł po prostu nie ma sobie równych. Niesamowita perła niezależnej sceny.

gone home lonnie

Peany na temat Papers, Please pisałem już w tym miejscu. Gra jest po prostu niesamowita. Możliwość wcielenia się w celnika decydującego o życiu i śmierci nieznajomych sobie ludzi, do tego wykręcona, ale jednocześnie archaiczna grafika oraz wymagający patent na zabawę – wracam do tej produkcji cyklicznie i wciąż jestem oczarowany.

tearaway 4

Tearaway to również kapitalna pozycja dla wszystkich  miłośników mobilnego grania. Tytuł od Media Molecule znalazł się na mojej liście najlepszych przenośnych produkcji wydanych w 2013 roku, zajmując drugie miejsce na podium. Tytuł wykorzystuje wszystkie unikalne funkcje konsoli PlayStation Vita, stanowiąc wzór do naśladowania dla innych deweloperów. No i ten niesamowity, podatny na palce gracza, papierowy świat – w to naprawdę trzeba zagrać. Co do DEVICE 6 – cóż, zabijcie mnie, ale nie grałem. Ograniczenia sprzętowe, na pewno doskonale rozumiecie.

papers please y

Zwycięzca: Bardzo ciężki wybór. Każda z opisanych przeze mnie gier jest innowacyjna na swój sposób. Gone Home to jednak najbardziej klasyczny model rozgrywki, więc odpada jako pierwsze. Tearaway wylatuje zaraz potem, ze względu na innowacyjne pomysły, których nie dostarczyli sami twórcy, a jedynie je wykorzystali, opierając się na unikatowych możliwościach Vity. Pozostaje The Stanley Parable oraz Papers, Please i zabijcie mnie, nie mam pojęcia, kogo bym wybrał. Równie dobrze mogę rzucić monetą.

Najlepszy debiut

Nominowani:

  • Blue Manchu (Card Hunter)
  • The Fullbright Company (Gone Home)
  • Galactic Cafe (The Stanley Parable)
  • Squad (Kerbal Space Program)
  • Undead Labs (State of Decay)

Tutaj nie mam większych problemów. Moje dylematy ograniczają się między State of Decay oraz Gone Home. Jak pisałem wcześniej, ta produkcja to naprawdę wspaniałe i unikalne dzieło. Tyle tylko, że żaden debiut. The Fullbright Company już wcześniej tworzyło gry, chociaż nie całkowicie samodzielnie. To studio odpowiada za dodatkową zawartość do Bioshocka, o nazwie Minevra's Den. Producenci od samego początku współpracowali z najlepszymi, więc trudno się dziwić, że ich pierwsza, w pełni niezależna produkcja stoi na tak wysokim poziomie. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja ze State of Decay.

STATE 6

Zwycięzca: Undead Labs wyszli z niczym. Podczas tworzenia State of Decay nikt nie przypuszczał, że ten tytuł odniesie taki sukces. Gra ukazała się początkowo jedynie w Xbox Live Markeplace, w dodatku w zakładce „arcade”. Mimo tego, wbrew wszelkim przeciwnościom, SoD odniósł ogromny sukces, wspierany oddolnie przez samych graczy. Dzięki temu dzisiaj w tę świetną pozycję mogą się zagrywać również posiadacze komputerów osobistych. Naprawdę warto? Przeczytajcie w naszej recenzji.

Najlepszy projekt

Nominowani:

  • Grand Theft Auto V (Rockstar North / Rockstar Games)
  • The Last of Us (Naughty Dog / Sony)
  • The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo EAD / Nintendo)
  • Super Mario 3D World (Nintendo EAD Tokyo / Nintendo)
  • Tomb Raider (Crystal Dynamics / Square Enix)

Dosyć szeroko rozumiana kategoria. Najlepszy projekt może być w zasadzie wszystkim. Ja rozumiem to jako najciekawszy pomysł, najciekawsze środowisko, coś interesującego, coś świeżego i coś, czego wcześniej nie było. W tej kategorii zwycięzca jest tylko jeden, chociaż rywali miał naprawdę zacnych. Zarówno nowy początek serii Tomb Raider jak i wprowadzenie trzech głównych bohaterów w Grand Theft Auto V to bardzo ciekawe pomysły. Mimo to, moje serce należy do innej produkcji.

the last of us

Zwycięzca: Jest nią oczywiście The Last of Us - gra kapitalnie przemyślana jako całość, zarówno w sferze rozgrywki, jak również pomysłu na świat i scenariusz. The Last of Us to po prostu nowa jakość. Graficzna, dźwiękowa, związana z interakcjami oraz rozgrywką. Sam pomysł na scenariusz zasługuje już na Oskara. Co dopiero pisać o wykonaniu! RE-WE-LA-CJA.

Najlepsza gra na handheldy lub urządzenia mobilne

Nominowani:

  • DEVICE 6 (Simogo)
  • Fire Emblem: Awakening (Intelligent Systems/Nintendo)
  • The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo EAD/Nintendo)
  • Ridiculous Fishing (Vlambeer)
  • Tearaway (Media Molecule/Sony)
pokemon 3

Zwycięzca: Żaden. Jak pisałem wyżej, Tearaway to naprawdę świetna gra. Jak nic pozycja obowiązkowa dla każdego posiadacza PlayStation Vita, nie tylko tego młodszego. Nawet mimo świetnej jakości, nie Tearaway nosi koronę. Ta należy się tytułowi nieobecnemu przez nominowanych. Należy się nowym Pokemonom X oraz Y. Dlaczego? O tym możecie przeczytać w tekście Piotrka ze Spider’sWeb.

Najlepsza artystycznie oprawa wizualna

Nominowani:

  • BioShock: Infinite (Irrational Games / 2K Games)
  • DMC: Devil May Cry (Ninja Theory / Capcom)
  • The Last of Us (Naughty Dog / Sony)
  • Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (Level 5 / Namco Bandai)
  • Tearaway (Media Molecule / Sony)

W końcu nie miałem większych problemów z wybraniem lidera. Bez wątpienia należy wymienić oryginalną stronę wizualną Tearaway oraz Ni No Kuni, lecz to nie te produkcje są najbardziej magiczne. Czułem, że mam do czynienia z artystami, nie komputerowymi rzemieślnikami, grając w tytuł naprawdę wyjątkowy, niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju.

inf1

Zwycięzca: Jest nim Bioshock: Infinite. Nie za sprawa grafiki jako takiej czy modeli postaci bądź przedmiotów. Chodzi o Kolumbię – miejsce akcji, które zwiedza gracz. Podniebne miasto jest przestrzenią jedyną i niepowtarzalną. Niczego równie imponującego nie widziałem nigdy, naprawdę nigdy wcześniej. W Kolumbii się po prostu zakochałem, poświęcając tej fikcyjnej metropolii cały artykuł. Ten, o ile macie chęci i odrobinę wolnego czasu, odnajdziecie w tym miejscu.

Najlepsza narracja

Nominowani:

  • Brothers: A Tale of Two Sons (Starbreeze / 505 Games)
  • Gone Home (The Fullbright Company)
  • The Last of Us (Naughty Dog / Sony)
  • Tomb Raider (Crystal Dynamics / Square Enix)
  • The Stanley Parable (Galactic Cafe)

Tutaj mam swojego niezaprzeczalnego lidera, który rozjeżdża konkurencję niczym walec. Oczywiście The Stanley Prable jest bardzo oryginalne i kapitalnie poprowadzone, natomiast The Last of Us to mistrzowska, hollywoodzka opowieść. Wygrany prezentuje się jednak znacznie mniej okazale i widowiskowo.

gone home 9

Zwycięzca: Jest nim Gone Home. Narracja w tej produkcji to po prostu geniusz. Twórcy robią graczy w ogromną trąbę, serwując klimat grozy zakrawający o udany horror. Dopiero z czasem zdałem sobie sprawę, że to sprytny zabieg producentów, abym nie od razu wpadł na to, co Gone Home tak naprawdę ma do przekazania. Główne przesłanie tej produkcji nie ma nic wspólnego z zombie, wampirami czy seryjnymi mordercami. Dotyczy rzeczy i osób, z którymi stykamy się na co dzień. To wspaniały, szablonowy i chwytający za serce przykład jednostkowych dramatów, który zostawił mnie z otwartymi ustami na długo po napisach końcowych. Rewelacyjna przygoda, której nigdy nie zapomnę.

Najlepsza warstwa dźwiękowa

Nominowani:

  • BioShock: Infinite (Irrational Games / 2K Games),
  • Forza Motorsport 5 (Turn 10 Studios / Microsoft Games)
  • Grand Theft Auto V (Rockstar North / Rockstar Games)
  • Saints Row IV (Volition / Deep Silver)
  • Tearaway (Media Molecule / Sony)
gta v radio

Zwycięzca: Po raz kolejny nie miałem żadnych trudności z wytypowaniem zwycięzcy. Ten jest niemal oczywisty. To Grand Theft Auto V, ze swoimi stacjami radiowymi, grającymi prawdziwe przeboje. Od metalu po pop, Britney Spears, Snoop Dogg, Waylon Jennings, Queen, Rihanna, Def Leppard, Outkast, Muse, Aphex Twin i wielu, wielu innych towarzyszą graczowi podczas jazdy samochodem, wizyt w klubach i innych czynności. Radiowa ścieżka dźwiękowa składa się z ponad 20 godzin muzyki. Możecie jej posłuchać już tutaj i teraz, klikając w to miejsce.

Najlepsza technologia

Nominowani:

  • Assassin's Creed IV: Black Flag (Ubisoft Montreal / Ubisoft)
  • Grand Theft Auto V (Rockstar North / Rockstar Games)
  • The Last of Us (Naughty Dog / Sony)
  • Killzone: Shadow Fall (Guerrilla Games / Sony)
  • Tearaway (Media Molecule / Sony)

Jeżeli Black Flag miałoby dostać nagrodę w tej kategorii, to tylko i wyłącznie za nikczemne i świadome pogarszanie strony wizualnej produkcji na X360 i PS3, aby na konsolach nowej generacji najnowszy Assassin’s Creed błyszczał możliwie najmocniej. Nie oznacza to, że gra nie jest dobra. Wręcz przeciwnie, jest zaskakująco udana, o czym możecie przeczytać w mojej recenzji. Mimo tego, na nagrodę w tej kategorii zdecydowanie nie zasługuje.

black flag recenzja

The Last of Us to gra niezwykle piękna, bogata w szczegóły i drobiazgi. Równie śliczne jest mobilne Tearaway, chyba najładniejsza gra na PlayStation Vitę. Imponujące jest także GTA V, biorąc pod uwagę stosunek jakości graficznej do ogromu otwartego, tętniącego wirtualnym życiem świata. Mimo tego, zwycięzca należy na wyłączność do PlayStation 4.

killzone shadowfall

Zwycięzca: Killzone: Shadowfall. To najładniejsza gra, jaką dotychczas widziałem. Chociaż modele postaci są zaledwie poprawne, przedstawiony świat zapiera dech w piersiach. Jest ogromny, majestatyczny, z widokami, które zmuszają do przystanięcia i rozejrzenia się wokół siebie. Piękny las czy ogromna aglomeracja, nad którą przelatywałem – Shadowfall jest niesamowite, kiedy przyjdzie nam rozmawiać o aspektach graficznych. To na ten moment zaledwie jedna z dwóch pozycji, które z czystym sumieniem mogę nazwać prawdziwie „next-genową” grą. Wizualny orgazm. Szkoda, że na innych płaszczyznach ta gra nie jest równie dobra, o czym możecie przeczytać w mojej recenzji.

Gra roku

Nominowani:

  • Gone Home (The Fullbright Company)
  • Grand Theft Auto V (Rockstar North / Rockstar Games)
  • The Last of Us (Naughty Dog / Sony)
  • Super Mario 3D World (Nintendo EAD Tokyo / Nintendo)
  • Tomb Raider (Crystal Dynamics / Square Enix)

Najważniejsza kategoria całego wydarzenia. To za jej pomocą zostanie podjęta decyzja, który tytuł wydany w 2013 roku można uznać za najlepszy z najlepszych. Ja już podjąłem swoją decyzję. Ta nie była prosta, ponieważ doszło do rywalizacji dwóch wielkich, wspaniałych Dzieł, przez duże D. The Last of Us oraz Grand Theft Auto V – to właśnie moi faworyci. Piękne The Last of Us oraz ogromne GTAV. Gra niesamowitego scenariusza oraz gra niesamowitych możliwości. Dwóch tytanów starło się ze sobą, lecz niestety zwycięzca może być tylko jeden.

gta allianz 3

Zwycięzca: W moim przekonaniu jest nim Grand Theft Auto V. Za rozmach. Za możliwości. Za zupełnie nową jakość w serii. Za innowacje. Za tryb wieloosobowy. Za najpiękniejszą premierę w branży gier. Za kontrowersje. Za Trevora. Za scenariusz. Za samoloty, za motory, za system sterowania. Za zielone tereny, za pustynie i za farmy. Za ogromne miasto skąpane w neonach. Za świetną ścieżkę dźwiękową i za zadania poboczne. Za możliwość prowadzenia biznesu i za kapitalny interfejs, udający smartfona. Za chodzącą legendę i za ogromne święto dla graczy na całym świecie. Za wszystko. Korona może być tylko jedna i moim zdaniem powinna wylądować właśnie na głowie Rockstara. Jakieś obiekcje?