REKLAMA
  1. Rozrywka
  2. Książki

Jak się robi Allegro oraz przepis na Onet. "E-wangeliści" internetowych biznesów

Robisz zakupy na Allegro, rozmawiasz przez Gadu Gadu i czytasz namiętnie Money oraz WP? Za tymi biznesami stoją ludzie, którzy kiedyś imprezowali w akademikach lub popijali maślankę w barach mlecznych. I wymyślali wtedy te firmy.

14.05.2013
18:00
Jak się robi Allegro oraz przepis na Onet. „E-wangeliści” internetowych biznesów
REKLAMA

„E-wangeliści” to osiemnastu facetów, którzy na początku lat 90. dostrzegli, że Internet to coś więcej niż komputerowa sztuczka i zabawka dla wąskiej grupy maniaków cyberprzestrzeni. Kiedy tworzyli podwaliny swoich „imperiów” często byli jeszcze na garnuszku rodziców, nie mieli więcej pieniędzy, niż przeciętny student drugiego roku Kulturoznawstwa, a ich pomysły rodziły się z… przypadku.

REKLAMA

Tomasz Cisek (prezes zarządu Expedyt, wcześniej m.in. członek zarządu Empik) i współpracujący z nim Paweł Nowacki (dyrektor rozwoju Grupy Wydawniczej Polskapresse) rozmawiają z polskimi odpowiednikami twórców Facebooka. Mimo że skala jest znacznie mniejsza, słucha się tych rozmów z nie mniejszą ciekawością.

Widząc już okrzepłe, masywne firmy, nie zdajemy sobie sprawy, że ich początki były bardzo skromne. Jak był pomysł na sukces ich twórców? Jakie największe błędy i potknięcia? Które z ich przewidywań nie sprawdziły się? Pomysłodawcy takich marek jak Gemius, Wirtualna Polska, czy Onet, mówią o tym w dość osobisty i otwarty sposób, być może dlatego, że Cisek był i jest jednym z nich. To jego przewaga nad zawodowym dziennikarzem, ale też wada, bowiem nie zawsze zadaje pytania w kierunku, którego można by oczekiwać i czasami nie przyciska rozmówców w bardziej niewygodnych dla nich tematach.

ewangelisci_tomasz_cisek

We wszystkich wywiadach można dostrzec jedną prawidłowość. Kiedy już „E-wangeliści” uchwycili się jakiego pomysłu i zaczęli go realizować, parli do przodu jak lodołamacze, wyznaczając sobie cel znacznie dalej niż mogli dojść. To chyba pewna postawa, sposób postrzegana świata i siebie pozwala niektórym ludziom osiągnąć sukces. Przypomina mi się teza pisarza s-f Orsona Scotta Carda, który wymyślił sposób podróżowania w kosmosie z ominięciem dylatacji czasu. Najkrócej rzecz ujmując chodzi o to, aby wyobrazić sobie swoją podróż do odległego miejsca, a wówczas stanie się to możliwe. Wyłowiłem z pamięci tę fantasmagorię właściwie w chwili, gdy czytałem o tym, że założyciel Fotki przez długi czas sam ogarniał te wszystkie zdjęcia, przynajmniej do poziomu 150 dziennie. Początkowo nie miał nawet serwera, który kupił znacznie później, używany, z Allegro, za nieco ponad 1500 zł. Wydaje się, że do zarządzania wielomilionową spółką nie można dojść w ten sposób. Musi to być biznes plan, odpowiednie wsparcie finansowe, sensowna struktura.

Otóż nie, te biznesy często wyłaniały się z totalnego chaosu, trochę przez przypadek albo z nudów. I często funkcjonowały na skraju wymarcia lub zapaści ale mimo to ich twórcy robili swoje, na przekór słabym wynikom działali dalej. Właśnie jakby wciąż i wciąż wyobrażali sobie swój sukces. I on się później stawał faktem. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że na osiemnastu facetów, którym się udało przypada zapewne 180 albo więcej, którzy też mieli jakąś wizję, ale polegli. Wolę jednak myśleć, że gdybym sam naprawdę chciał, mógłbym stworzyć giganta na miarę Allegro albo Onetu. Wystarczy to sobie wyobrazić a później tylko oblec marzenie w ciało. Czy to nie proste?

W ebooku „E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu” znajdziemy rozmowy z poniższymi osobami:

REKLAMA
  • Jacek Kawalec (Wirtualna Polska)
  • Arkadiusz Osiak (Money.pl) Zbigniew Sykulski (Merlin.pl)
  • Jan Łukasz Wejchert (Onet.pl)
  • Artur Gortych (Artegence)
  • Krzysztof Golonka (CR Media Consulting)
  • Michał Brański, Jacek Świderski, Krzysztof Sierota (o2.pl)
  • Arjan Bakker (Allegro.pl)
  • Piotr Ejdys (Gemius)
  • Piotr Pokrzywa, Krzysztof Szalwa (Gadu-Gadu)
  • Marek Rusiecki (Ad.net)
  • Marcin Woźniak (ArboMedia)
  • Rafał Agnieszczak (Fotka.pl)
  • Marcin Pery (Gemius, Redefine)
  • Artur Zawadzki (Gemius)

E-książka w ofercie Ebookpoint.pl aktualnie jest dostępna w promocji. Można ją zakupić za nieco ponad 20 zł.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA