1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka
  3. Gry

Kryzysu nie da się powstrzymać, czyli... CRISIS: Eskalacja!

Kryzysu nie da się powstrzymać, czyli… CRISIS: Eskalacja!

Wraz z zeszłotygodniową premierą Crysis 3 światło dzienne ujrzała powieść Gawina Smitha, zatytułowana Crysis: Eskalacja. Bestseller wydawnictwa Insignis jest dostępny w formie ebooka i można go aktualnie zakupić taniej. Pytanie brzmi – czy warto?

Najnowszy Crysis to głównie wizualna uczta dla smakoszy i zarazem posiadaczy bardzo mocnych komputerów. Pod tym względem Crytek osiągnął chyba wszystko a długa droga chorwackiego studia, które rozpoczęło podbój świata gier od technologicznych demówek, to temat na osobny, spory felieton. Tymczasem, po pięciu latach od pierwszej wyprawy na tropikalna wyspę zagubioną gdzieś na Oceanie Spokojnym, i odparciu rasy Cepidów, dotarliśmy do trzeciej części tej przygody.

crisis01

Tym razem jest to historia „Proroka”, czyli Laurence'a Barnesa, niegdysiejszego weterany wojny w Zatoce, dowódcy drużyny Raptor, samobójcy z Crysis 2, który cudownie zmartwychwstał, by dalej walczyć z kosmitami. Odwiecznym wrogiem „Proroka” jest również C.E.L.L., czyli zbrojne ramię złej jak Gołota po walce, megakorporacji CryNet Systems, trzeciej frakcji w grze.

Książka Gavina Smitha to zbiór opowiadań, który otwiera historia pierwszego kontaktu z Cepidami w roku 2020. Chronologicznie odpowiada to uniwersum gry, bowiem epopeja Crisis rozpoczyna się w roku 2019. Kolejne opowieści z książki Smitha stanowią właściwie łącznik pomiędzy Crisis 2 i 3, poszerzając przedstawiony w grach świat.

W wariacjach brytyjskiego pisarza również spotykamy się majorem Barnesem, który wraz z oddziałem żołnierzy w nanoskafandrach trafia na wyspy Lingsham. Przeżywa niewielu ale zagrożenie ze strony Cepidów zostaje chwilowo zażegnane. Dalsze opowiadania to właściwie droga do eskalacji konfliktu i wizja świata pogrążającego się w korporacyjnym koszmarze. Dodajmy, bardzo interesująca i przekonująca wizja.

crisis2

Książki towarzyszące grom to zazwyczaj gadżety, których wartość jest niewiele większ od długopisu z logo gry lub w najlepszym razie czapeczki z daszkiem. W wypadku Crysis: Eskalacja jest inaczej. Opowiadania Smitha nie muszą wspierać się na grze, one same kreują ten świat dzięki misternie uplecionej fabule, klimatycznym opisom świata i legendarnym bohaterom, chyba bardziej przekonującym niż ich cyfrowe odpowiedniki.

Fani będą wniebowzięci spotykając starych znajomych, np. wspominanego już „Proroka”, jego kumpla „Psycho”, czy bohatera Crisis 2, Alcatraza. Czytelnicy lub słuchacze, dla których uniwersum Crisis będzie nowością, nie powinni się na e-książce Smitha zawieść, oczywiście o ile lubią dynamiczne, wojenne science fiction.

Ebook można nabyć na bezkartek.pl, gdzie jest do wzięcia za 17,99 zł. Na audiobooka trzeba jeszcze trochę poczekać, ale prace nad słuchowiskiem są już na bardzo zaawansowanym etapie i zapewne niedługo wydawnictwo Insignis poinformuje oficjalnie o premierze nagrania. Powyżej jeden z udostępnionych fragmentów. Jest czego posłuchać i odpowiadając na pytanie postawione na wstępie - warto!