1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka
  3. Uncategorized

Queens of the Stone Age: wzorzec czasów cyfrowej promocji

Queens of the Stone Age: wzorzec czasów cyfrowej promocji

O tym, że media muszą dostosowywać się do obecnych czasów wiedzą niemalże wszyscy. Nie rozumieją tego niektórzy rodzimi artyści, którzy odnajdywanie ich utworów w internecie rozpatrują tylko i wyłącznie jako „sięganie po kradzione”. Szczęśliwie, duża liczba artystów woli dzielić się na bieżąco materiałami z nadchodzących płyt, tak jak Queens of the Stone Age.

Josh Homme, lider grupy, lubi przebierać w rozmaitych projektach i artystach. Do składu QotSA bardzo często zaprasza gościnnie innych muzyków, tworząc przy tym odrębny styl dla każdej z wydanych płyt. Czasem taka współpraca owocuje do tego stopnia, że wytwarzają się z niej osobne zespoły. Najlepszym przykładem jest występująca w 2009 roku supergrupa Them Crooked Vultures składająca się właśnie z Homme, a także Dave'a Grohla (Nirvana) i Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin). Warto o niej wspomnieć właśnie dlatego, że jeszcze przed premierą, 9 listopada 2009 cała nadchodząca płyta została umieszczona na YouTube. Zabieg ten opatrzono wpisem na Twitterze „F*ck patience, let's dance”, czyli w wolnym tłumaczeniu: do diaska z wyczekiwaniem, tańczymy!

Ostatni studyjny album Queens of the Stone Age ukazał się w 2007 roku, a jego wydanie poprzedzała także akcja promocyjna na YouTube. Dwie sympatyczne żarówki opowiadały o procesie tworzenia płyty, często przedstawiając go w sposób dość absurdalny, jak w przypadku sesji zdjęciowej okładki Era Vulgaris.

Są więc duże szanse na to, że i teasery nadchodzącej płyty będą przekazywane na bieżąco wszelkimi dostępnymi kanałami internetowymi. Nadszedł czas na śledzenie Twittera, kanału YouTube i zasobu iTunes. Dodatkową zachętą jest po raz kolejny gościnny udział Marka Lanegana (Screaming Trees) i Dave Grohla (Nirvana), a także powrót byłego basisty zespołu Nicka Oliveri, oraz debiutancki w QotSA występ Trenta Reznora z Nine Inch Nails. Jak na razie poza tą garścią konkretnych informacji oraz filmem udającym wywiad z tworzenia nowej płyty Queens of the Stone Age do prasy przeniknęły jedynie enigmatyczne materiały. Jednym z nich jest reklama w formie listu w magazynie Uncut mówiąca o surowości piosenek i powrocie do korzeni. Na jej końcu której widnieje informacja „Odbierzecie nas z przystanku autobusowego? Pośpieszcie się, zamarzamy. Queens of the Stone Age”. Wygląda to jak gra ARG (Alternative Reality Game), co jeszcze bardziej sugeruje zdjęcie królika z Alicji w Krainie Czarów – wszak wejście w świat ARG odbywa się przez tzw. „króliczą norę”. Czyżby szykowała się cyfrowa zabawa w związku z nadejściem nowej płyty? Jedno jest pewne, dźwignia uruchamiająca wielką machinę marketingu została ruszona. Let's dance!

QOTSA-Message-2