1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka

Wywiad z twórcą REWOLUCJI

1. Czy mógłbyś zacząć od przedstawienia swojej osoby naszym czytelnikom?

Witam, jestem uczniem II klasy liceum ogólnokształcącego na profilu matematyczno-informatycznym. Hobbistycznie zajmuje się programowaniem i ogólnie wszystkim, co ma pośredni czy bezpośredni związek z "bezdusznymi, binarnymi machinami zła". Imienia czy nazwiska nie będę podawał, bo i tak nikogo zapewne to nie zainteresuje, ani również nikomu nie jest to potrzebne :).

----

2. Jak zaczęła się Twoja przygoda z serią Prince of Persia? Co Cię urzekło najbardziej w grze Mechnera?

Bardzo stare dzieje, sięgające mojego wczesnego dzieciństwa. Z tego, co jestem sobie w stanie przypomnieć, pierwszy kontakt z Prince of Persia miał miejsce ok. 14 lat temu, tamten czas na nowiutkim i "wypasionym" Atari STE 1040, w niektórych kręgach jest to na pewno legendarna maszyna. No cóż, jak przystało na 4 letniego dzieciaka, którego umiejętności manualne we większości przypadków są dosyć nikłe, swoją przygodę, w tamtym okresie, zakończyłem na 4 poziomie. Do gry wróciłem po 9 latach, tym razem z bardziej pozytywnym skutkiem i czasem przejścia równającym się ok. 45 minutom. Co mnie urzekło? Prostota, a zarazem doskonałość wykonania, ta gra ma to "coś", co nawet w dzisiejszych czasach potrafi wciągnąć niejednego.

----

3. Jak oceniasz kontynuację serii, Prince of Persia 2?

Szczerze mówiąc, nie grałem zbyt dużo w "dwójkę". Pod względem graficznym jest dużo ładniej, aczkolwiek przez tę wszech-ogólną "bajkowość", gra straciła dużo na swym klimacie. Tym samym odczuwalna grywalność nie była na pewno na takim poziomie, jakiego fani pierwszej części (w tym ja) sobie życzyli. Zapewne głównie z tego powodu, kontynuacja nie osiągnęła takiego sukcesu jak jej poprzedniczka i raczej mało kto o niej pamięta.

----

4. A co myślisz na temat "nowożytnej" sagi PoP Ubisoftu? Która z nowych gier z serii przypadła Ci do gustu najbardziej? Dlaczego?

Nowa seria, oprócz beznadziejnej Prince of Persia 3D, to na pewno powiew nowej świeżości wśród gier akcji. Oczywiście, oprócz postaci głównego bohatera, gry te nie mają większego powiązania z dwoma pierwszymi tytułami sagi. Miałem przyjemność zagrać tylko w "The Two Thrones". Przygoda z tą częścią, podobnie jak w przypadku Prince of Persia 2, również nie należała do specjalnie długich. Wrażenia? Jak najbardziej pozytywne, powrócił dosyć mroczny klimat, który serwowała nam Prince of Persia 1. Gra jest szybka, dynamiczna i efektowna. Widać, że programiści podeszli do swojej pracy z pełnym przekonaniem, od początku wiedzieli, co chcą stworzyć i co najważniejsze, najbardziej godne pochwały, w pełni im się to udało. Soundtrack towarzyszący nam przez całość gry dorasta poziomem do reszty gry, dzięki takiemu połączeniu, otrzymaliśmy tytuł godny uwagi.

5. Kiedy stworzyłeś swojego moda do Prince of Persia?

Było ciepłe lato roku pańskiego 2004. Nikt nie spodziewał się zdarzeń i rzeczy, które miały mieć miejsce w listopadzie tegoż samego roku... dobra, pisarzem to ja nie będę ;p. Teraz całkiem na serio. Nie miałem nigdy zamiaru tworzyć żadnej modyfikacji, po prostu któregoś dnia, przeszukując Internet pod kątem informacji o Prince of Persia, natrafiłem na stronę niejakiego Brendon'a James'a. Po bliższym przyjrzeniu się temuż znalezisku, odkryłem, że strona jest poświęcona dosyć ciekawemu narzędziowi, a mianowicie edytorowi poziomów "Roomshaker". Po kilku dniach zabawy, postanowiłem stworzyć nowy "levels-set" do starego Księcia i zamieścić go na jedynym, aktywnym wtedy forum dot. pierwszej części na świecie, któreż to było częścią serwisu princeofpersia.ppa.pl (serdeczne pozdrowienia dla autora). Projekt rozrastał się stopniowa, na pewno duża w tym zasługa Enrique Ecalota i stworzeniu, a następnie dynamicznemu rozwojowi narzędzia do obsługi plików z Prince of Persia 1, Princed Resources Editor. Cały projekt, przy późniejszym zastosowaniu edytora szesnastkowego i małej pomocy Pawła z forum princeofpersia.ppa.pl (głównie przy angielskiej wersji modyfikacji i bodajże dwóch poziomach. Ogólnie jak już wspominam o nim, to trzeba zaznaczyć, że jego wkład dla rozwoju sceny był i jest ogromny, za co na pewno nalezą się podziękowania z mojej strony dla niego) udało się ukończyć w około 3 miesiące (wersja, która została zamieszczona w zinie, nie różni się prawie w ogóle od wydanej w 2004 roku).

----

6. Czy praca ta wymagała dużego nakładu pracy? Jakie umiejętności trzeba posiadać?

Nie wymaga to zbyt dużych umiejętności, wystarczy podstawowa znajomość jakiegoś bardziej rozbudowanego programu graficznego niż paint, trochę kreatywności przy tworzeniu poziomów, przydają się również podstawowe informacje dot. programowania i edytorów szesnastkowych. Jak wspomniałem wyżej, prace zakończyły się w okresie ok. 3 miesięcy, była to raczej przyjemność :).

----

7. Jakie innowacje dodałeś do Rewolucji? Czym różni się od podstawowej części gry?

Wszystkie zmiany są opisane w pliku informacyjnym dołączonym do modyfikacji, z tych rzucających się na pierwszy plan, na pewno zmiany w grafice, strukturze poziomów, jak i tłumaczenie na nasz ojczysty język.

----

8. Czym się obecnie zajmujesz?

Uczę się, powoli już pod kątem przyszłorocznej matury, jak i doskonale swoje umiejętności programistycznie (głównie PHP, w mniejszym stopniu c++ i pochodne). Oprócz tego współpracuje z serwisem ISSOnline.

----

9. Czy wierzysz, że to już absolutny koniec serii Prince of Persia?

Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, nie znam planów J.Mechner'a i Ubisoft'u. Nawet, jeśli to koniec, to seria tak czy siak będzie miała zawsze swoich wiernych fanów. Istnieją gry, które nigdy nie umrą, jedną z nich bez wątpienia jest Prince of Persia.