1. SPIDER'S WEB
  2. rozrywka

RPG na rok 2009

Miniony rok nie był zbyt dobry dla fanów produkcji z gatunku RPG. Mass Effect jednych oczarował, innych zawiódł, Fallout 3 był dobry, choć świetnym nie można go nazwać. Nieco lepiej sprawa przedstawia się z MMORPG - fani World of Warcraft otrzymali wytęsknione rozszerzenie, miłośnicy uniwersum stworzonego przez Roberta Ervina Howarda spędzali godziny przed grą wykreowaną przez FunCom. Nie można zapomnieć o Warhammer: Age of Reckoning. Miłym akcentem jest Drakensang: The Dark Eye, tytuł stworzony przez naszych sąsiadów zza Odry - niemieckie studio Radon Labs. Dodatek do Gothika 3 rozczarował nawet tych, którzy byli przekonani, że będzie on produkcją średnią. A jak zapowiada się pod tym względem rok 2009? Lepiej, zdecydowanie lepiej.

Alpha Protocol

Producent: Obsidian Entertainment

Platforma: PC, PS 3, X360

Data premiery: luty

Obsidian Entertainment - producent takich gier jak KotOR II czy Neverwinter Nights 2 postanowił stworzyć dość nietypowy tytuł. Alpha Protocol, bo o nim mowa jest zapowiadaną na luty bieżącego roku hybrydą gry akcji z "erpegiem". W grze wcielimy się w tajnego agenta CIA - Michaela Thortona. W Alpha Protocol ważne są decyzje podejmowane przez bohatera, ich skutki będą znacznie wpływały na rozgrywkę. Mimo że z pozoru ta produkcja kładzie nacisk na akcję, autorzy podkreślają, że elementy RPG nie są tu dodane dla ozdoby. Ciekawa, wielowątkowa fabuła, wiele zadań pobocznych, "rozwój" bohatera - panowie z Obsidianu obiecują, że wszystkie te elementy znajdą się w ich najnowszym tytule. Sam pomysł jest już bardzo ciekawy, a developer ma duże doświadczenie.

Alpha Protocol

Arcania: A Gothic Tale

Producent: Spellbound

Platforma: PC

Data premiery: IV kwartał

Piranha Bytes - niemiecki developer, który zdobył popularność dzięki serii Gothic - został odsunięty od swego flagowego tytułu. Stworzenie czwartej odsłony serii wydawca zlecił studiu Spellbound. W grze po raz pierwszy nie wcielimy się w Bezimiennego - bohatera poprzednich części. Na dodatek to on będzie "tym złym". Arcania: A Gothic Tale wprowadzi do serii wiele zmian. Od oprawy graficznej, przez systemy nauki oraz walki po zmianę głównego bohatera. Czy wyjdą grze na dobre? Wielu sądzi, że nikt prócz "Piranii" nie jest w stanie odtworzyć niesamowitego klimatu pierwszej czy drugiej części. O tym czy mieli rację przekonamy się pod koniec bieżącego roku.

Arcania: A Gothic Tale

Divinity 2: Ego Draconis

Producent: Larian Studios

Platforma: PC, X360

Data premiery: maj

Larian Studios, twórcy poprzednich odsłon tej uznanej serii zabrali się za kolejną produkcję z sagi Divinity. Tym razem autorzy wprowadzają do swojego produktu niezbyt popularne - choć bardzo ciekawe - rozwiązanie. Bohater - na co dzień mag, wojownik lub łotrzyk - będzie posiadał potężną moc przemiany w przedstawiciela jednej z flagowych ras fantasy - smoka. Ego Draconis jest także pierwszą odsłoną serii Divinity, która została wykonana w trójwymiarze. Gra zawita również na platformę Xbox 360. Czy uznana saga + doświadczeni twórcy + ciekawe pomysły oznaczać będą dobrą grę? Wszystko w rękach twórców.

Divinity 2: Ego Draconis

Dragon Age: Początek

Producent: BioWare

Platforma: PC, PS 3, X360

Data premiery: marzec

BioWare - legenda branży, twórca takich gier jak KotOR, Neverwinter Nights czy Baldur's Gate na marzec planuje wydanie gry, w której zaowocuje doświadczenie zdobyte przez lata prac nad wielkimi tytułami. Mowa oczywiście o Dragon Age: Początek. Olbrzymi świat gry będziemy przemierzać wraz z drużyną. Kanadyjski developer znany jest na całym świecie z kreowania wielkich, ciekawych uniwersów oraz wielowątkowych fabuł. Tych elementów nie zabraknie także w najnowszej grze. Rozbudowany tryb dla pojedynczego gracza to nie jedyny aspekt tej produkcji - atutem tytułu ma być tryb multi player. Wszystko to okraszone bardzo dobrą oprawą wizualną. Czy BioWare pokaże nam szczyt swych możliwości tworząc epickie RPG, które po latach będziemy stawiać na równi z Planescape Torment czy Baldur's Gate? A może zostaniemy rozczarowani, tak jak w przypadku Mass Effect? Pierwsza opcja zdaje się być bardziej możliwa. Kandydat na RPG Anno Domini 2009? Jak najbardziej.

Dragon Age: Początek

Neverwinter Nights 2: Storm of Zehir

Producent: Obsidian

Platforma: PC

Data premiery: styczeń

Wydany w 2006 roku Neverwinter Nights 2 doczekał się rozszerzenia zatytułowanego Maska Zdrajcy. Drugim dodatkiem zagraniczni fani serii cieszą się od listopada minionego roku, zaś polscy gracze muszą czekać na niego do stycznia AD 2009. NWN 2: Storm of Zehir wprowadzi nowości typowe dla add-onu - więcej ekwipunku, nieznani dotąd przeciwnicy oraz kilka drobnych usprawnień w mechanice gry - jak chociażby trójwymiarowa mapa terenu. Największą innowacją względem "podstawki" jest możliwość stworzenia drużyny od podstaw, mając wpływ na wygląd, profesję oraz umiejętności naszych pomocników. Oprócz tego Obsidian zafundował nam nową klasę podstawową (Zawadiaka) oraz dwie prestiżowe - Hellfire Warlock oraz Doomsguide.

Neverwinter Nights 2: Storm of Zehir

Risen

Producent: Piranha Bytes

Platforma: PC, X360

Data premiery: 2009

Gothic 3 zawiódł - zarówno społeczność graczy i wydawcę. Dlatego też JoWood postanowił odsunąć firmę Piranha Bytes od swego opus vitae - serii o przygodach Bezimiennego, która zaskarbiła sobie serca wielu graczy. Czwartą odsłoną Gothika zajmuje się już inne studio, a "Piranie" zajęły się pracami nad nowym projektem. Akcja Risen rozgrywa się na przepełnionej magią wyspie. Świat gry jest pełen groźnych i potężnych potworów, które wypełniły pustkę po wygnanych z krainy bogach. Inkwizycja rozpoczyna walkę z tymi monstrami. Jednak bestie nie są jedynym zmartwieniem mieszkańców - zbliżająca się erupcja wulkanu grozi mieszkańcom wyspy. Inkwizytor-fanatyk staje się tyranem, część mieszkańców zsyła do prac przy wykopaliskach, resztę zamyka w swoistym getcie, nakładając srogie kary za opuszczenie tego obszaru. Jak nietrudno się domyślić, budzi to bunt wśród ludzi. I tutaj wkracza nasz bohater, który może stanąć po stronie despoty, lub też wraz z innymi sprzeciwić mu się. Grę łączy wiele podobieństw do Gothika z naciskiem na ostatnią część - umiejętności będziemy szlifować pod okiem nauczycieli, niedoświadczony bohater zostaje z góry narzucony, lecz to gracz będzie decydował o jego preferencjach.. Ponadto ważną rolę zarówno dla herosa, jak i fabuły będzie pełniła frakcja, do której się przyłączymy. Czy Risen nie spełni pokładanych w nim oczekiwań, podobnie jak trzecia odsłona Gothika? Tego dowiemy się już w tym roku, jednak rokowania są pomyślne.

Risen

Two Worlds: The Temptation

Producent: Reality Pump

Platforma: PC, PS 3, X360

Data premiery: marzec

Two Worlds autorstwa krakowskich programistów ze studia Reality Pump nie zostało zbyt gorąco przyjęte przez polskich graczy. Być może był temu winny Wiedźmin, który ukazał się kilka miesięcy po premierze "Dwóch Światów", przez co rodzimi fani RPG odłożyli na półkę produkcję krakusów. A może graczy odrzuciła płytkość przedstawionego świata, sztampowość, która towarzyszy naszemu wypranemu z charakteru protagoniście na każdym kroku. Nie wspominając o całkowitym braku klimatu i sztucznych postaciach. Niemniej jednak, ekipa z RP nie zraziła się tym, a nawet zapowiedziała kontynuację swego flagowego tytułu. Two Worlds: The Temptation ma być lepszy od swej poprzedniczki. Dzięki niej poznamy dalsze losy bohatera znanego z pierwszej części. Przemierzymy nowy kontynent, wyraźnie inspirowany lokacjami z Assassin's Creed. Na swej drodze natkniemy się na nowych wrogów, zaszlachtujemy ich orężem, którego nie było w pierwszej części, wykorzystując przy tym ulepszony system walki. Największe zmiany czeka tryb dla wielu graczy - każdy użytkownik dostanie swój obszar i będzie musiał nim zarządzać. Temptation ma także kusić unowocześnioną oprawą wizualną.

Two Worlds: The Temptation

Venetica

Producent: Deck13 Interactive

Platforma: PC, X360

Data premiery: 2009

Deck 13 Interactive - twórcy takich gier przygodowych jak Ankh czy Jack Keane postanowili zająć się kolejną produkcją. Tym razem jednak nie będzie to przygodówka typu point'n'click, lecz RPG. W grze pokierujemy z góry narzuconym bohaterem, a raczej bohaterką - Scarlett. Która ledwo po odkryciu swego pochodzenia - jest córką Śmierci, strażnika, który strzeże równowagi w mieście - musi stawić czoła pewnemu nekromancie, który... tak, zgadliście, chce zniszczyć świat. W związku ze swoim nietypowym rodowodem, Scarlett posiada nadludzkie umiejętności - m.in. używanie magii. Uniwersum tytułu przypomina XVI w. Wenecję, nasuwa również skojarzenia ze światem znanym z Fable. Oprawa graficzna zdradza, że twórcy spędzili wiele godzin z produkcją wykreowaną przez Petera Molyneux. Deck 13 jak dotąd tworzyło produkcje udane, więc ich najnowsza gra również nie powinna zawieść.

Venetica

Wiedźmin: Powrót Białego Wilka

Producent: CD Projekt RED

Platforma: Xbox 360, PlayStation 3

Data premiery: 2009

Debiutancka gra autorstwa CD Projekt RED z prędkością cięcia wiedźmińskim mieczem zdobyła popularność w nadwiślańskim kraju. Przygody Geralta z Rivii okrzyknięto najlepszym, a zarazem najlepiej sprzedającym się growym tytułem z etykietką "Made in Poland". Oprócz tego, rodzima produkcja zdobyła uznanie w innych regionach świata. Twórcy postanowili pójść za ciosem i przenieść stricte pecetowego Wiedźmina na konsole nowej generacji - Xboksa 360 oraz PlayStation 3. Tym właśnie będzie Powrót Białego Wilka. Na potrzeby nowej platformy, RED postanowił wprowadzić kilka zmian do swego flagowego tytułu. Oprawa wizualna zostanie ulepszona, a to za sprawą zmiany silnika na Da Vinci engine. Na potrzeby konwersji system walki będzie dostosowany do padów. Czy Wiedźmin w wersji na konsole zostanie równie ciepło przyjęty przez graczy, co pierwowzór? Zapewne, gdyż ostatnimi czasy nie ma zbyt wielu dobrych RPG na X360 czy PS3.

Wiedźmin: Powrót Białego Wilka