Narasta globalna krytyka platform cyfrowych – także tego, że kiedy rosły oraz zarabiały, zapomniały o bezpieczeństwie i dobrostanie swoich użytkowników. Pod największym pręgierzem jest Facebook. Po tym, jak jego była menadżerka Frances Haugen wyniosła wewnętrzne dokumenty, a następnie przedstawiła je redakcji „The Wall Street Journal” i rządowej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, mamy dowody, że koncern Marka Zuckerberga miał większą (niż chciałby to przyznać) świadomość problemów i zagrożeń, jakie sam generuje.
Wśród tych zagrożeń znalazł się problem polaryzacji politycznej podbijanej przez algorytm tego właśnie serwisu społecznościowego. Co więcej, to Polska i polskie społeczeństwo miało paść ofiarą tego mechanizmu, który od 2018 roku w ocenie amerykańskich publicystów mógł wręcz doprowadzić do „społecznej wojny domowej”.
O tym, że cyfrowe platformy w swoim niekontrolowanym rozroście mają coraz większy wpływ na społeczeństwa, politykę i gospodarkę, wiemy już od dawna. Teraz jednak czas zastanowić się nad tym, jak możemy ten stan naprawić oraz jak uzdrowić nasze życie cyfrowe. Wywiadem z Niną Jankowicz, ekspertką ds. dezinformacji, autorką książki „How to Lose the Information War”, a także byłą doradczynią ukraińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych w zakresie dezinformacji, zaczynamy cykl wywiadów o tym, jak zabrać się za tę trudną kurację i jak ją przeprowadzić, aby - choć gorzkie - to lekarstwo przyniosło poprawę zdrowia.