REKLAMA
  1. bizblog
  2. Społeczeństwo

Zetki mają syf na chacie? Nie są tak leniwe, jak mogłoby się wydawać

Odkąd pojawiło się pokolenie Z, to nieustannie staje się przedmiotem analizy i badań wielu osób i instytucji. Na pierwszy rzut oka ta generacja bardzo różni się od starszych, niemal na każdym polu. Często także słychać niepochlebne opinie na temat pokolenia, które uważane jest za roszczeniowe i leniwe. Jednak według badania SW Research na zlecenie cleangang, zetki, co niektórzy mogą się zdziwić, wcale nie odbiegają pod tym względem od innych pokoleń.

26.05.2023
18:03
Zetki mają syf na chacie? Nie są tak leniwe, jak mogłoby się wydawać
REKLAMA

Nie brakowało głosów, według których wspomniane wyżej cechy przekładały się również na tak pozornie prozaiczne aspekty życia, jak porządek w domu czy ogólne podejście do sprzątania. Najnowsze badanie SW Research na zlecenie cleangang pokazuje jednak, że aż 61 proc. przedstawicieli generacji Z deklaruje, że ich mieszkanie jest czyste lub idealnie czyste. Pokrywa się to z wynikami z innych grup wiekowych, bo w grupie 26-39 lat ankietowani twierdzą, że też mają czysto w mieszkaniu. 68 proc. czterdziestolatków też uważa, że zachowują idealną czystość miejsca zamieszkania, zaś w grupie 50-59 lat mieszkanie lśni czystością u 65 proc.

REKLAMA

Tylko 1 proc. przedstawicieli zetek przyznaje, że w mieszkaniu ma bałagan, podczas gdy np. w grupie millenialsów jest to 3 proc. ankietowanych.

Jak mieszka i sprząta pokolenie Z?

W badaniu SW Research, aż 56,3 proc. ankietowanych zadeklarowało, że opuściło już dom rodzinny. Ponad 20 proc. przedstawicieli pokolenia Z mieszka samo lub ze współlokatorem, a 34 proc. odpowiadających zadeklarowało, że mieszka z partnerem lub już z własną, założoną przez siebie rodziną. Deklaracje o czystości przestrzeni, w której mieszka pokolenie Z, wynika zapewne z faktu, że większość z przedstawicieli tej generacji nie mieszka już z rodzicami.

Przedstawiciele pokolenia Z bez wątpienia są biegli w obszarze technologii lub nawet od niej uzależnieni. Urządzenia, dzięki którym można pozostać w ciągłym wirtualnym kontakcie oraz być na czasie z tym, co dzieje się na świecie. Sądząc po asertywnej postawie względem pracy oraz przyzwyczajeniu do wygody i szybkiej gratyfikacji, jaką daje korzystanie z technologii, można by zakładać, że zetki nie są skore do wykonywania tak standardowych i jakby się mogło wydawać czasochłonnych działań, jak choćby sprzątanie - komentuje dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholożka społeczna, trenerka biznesu, specjalistka w obszarze psychologii emocji i motywacji, stresu i zdrowego stylu życia.

I wskazuje, że wynik badania mówi, że aż 89 proc. przedstawicieli Gen Z sprząta minimum raz w tygodniu. Generacja Z dokonuje także częściej generalnych porządków niż reszta pokoleń: czterech na dziesięciu respondentów raz na miesiąc i tyleż samo raz na kwartał.

A czym zazwyczaj sprząta pokolenie Z? 54 proc. najmłodszych ankietowanych wskazuje, że wybiera raczej uniwersalne środki do sprzątania niż specjalistyczne, zaprojektowane do konkretnych zadań produkty. Wśród starszych generacji uniwersalnych produktów używa mniej niż połowa badanych. To, co łączy młodsze pokolenie z tymi bardziej doświadczonymi to motywatory sprzątania. Zdecydowanie najczęściej sprzątamy, ponieważ czyste otoczenie lepiej wpływa na nasze samopoczucie. Co ciekawe, im jesteśmy starsi, tym mniejsze znaczenie ma poczucie obowiązku, tak wskazało 30,7 proc. najmłodszych badanych, a w grupie 60+ już jedynie 19,6 proc.

W przeciwieństwie do starszych, młodsi chętniej dzielą się obowiązkami

Jeśli chodzi o dzielenie się obowiązkami, to właśnie wśród zetek ma to miejsce najczęściej, bo aż 57 proc. badanych przedstawicieli pokolenia Z odpowiedziało, że w domu sprzątają wspólnie lub dzielą się obowiązkami po równo. Wśród najstarszych grup wiekowych taka odpowiedź nie przekraczała 40 proc.

Przedstawiciele pokolenia Z są asertywni i stawiają wyraźne granice między czasem spędzanym na wykonywanie pracy oraz czasem na relaks, odpoczynek i regenerację. Jednak poza cechami zetek, które – słusznie lub niesłusznie – oceniane bywają przez wcześniejsze pokolenia nieco negatywnie lub stygmatyzująco, możemy wskazać także te właściwości i tendencje, za które warto młode pokolenie chwalić - zauważa dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Według psycholożki, są bardzo świadomi i zaangażowani w sprawy środowiska oraz zrównoważonego rozwoju. Ich świadomość dotycząca potrzeby ochrony środowiska znajduje swoje odbicie także w sferze sprzątania i środków wykorzystywanych w tym celu sprawdzają i wybierają środki biorąc pod uwagę ich ewentualny wpływ na stan naszej planety–

Młodzi bardziej liczą pieniądze i zwracają uwagę na ceny

REKLAMA

Najmłodsze grupy wiekowe najczęściej wybierają produkty do sprzątania szukając promocji. Tylko 31 proc. ankietowanych jest przywiązanych do konkretnej marki, a aż 59 proc. kieruje się okazyjną ceną. Aż 64 proc. najmłodszych badanych odpowiedziało, że zawsze lub często kieruje się właśnie tym, jak dany produkt wpływa na zrównoważony rozwój. Co ciekawe w grupie 50-59 lat taką odpowiedź wybrało jedynie 49 proc. ankietowanych.

Pokolenie Z, pod wieloma względami, faktycznie różni się od starszych generacji. Chociaż różnice między pokoleniami istniały od zawsze, to właśnie na temat pokolenia Z narosło najwięcej mitów i półprawd, z których wynikałoby, że ze starszymi generacjami nie mają praktycznie żadnych cech wspólnych. Roszczeniowość, brak chęci do pracy czy obojętny stosunek do wartości wyznawanych przez rodziców to łatki, które przylgnęły do ich przedstawicieli. Jeżeli chodzi o sprzątanie, to najmłodsi bardziej zwracają uwagę na aspekty ekonomiczne czy wpływ na naturalne środowisko, jednak nie różnią się niczym od millenialsów czy boomerów w kwestii motywacji do sprzątania.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA