Rewolucja w Zalando. Na razie tylko dla klientek ze Skandynawii

Już niedługo 10 tys. klientów z Finlandii, Danii, Szwecji i Norwegii, zamawiając ze strony Zalando, dostanie towar w opakowaniu wielokrotnego użytku. Tak niemiecka sieć zakupowa testuje odejście od plastiku.

Na potrzeby tych testów sklep ma skorzystać z dorobku fińskiego startu-pu RePack, który dla podmiotów działających w e-commerce przygotował torbę wielokrotnego użytku. Jednak żeby w pełni wykorzystała swój potencjał, musi być odesłana przez klienta. Nawet w przypadku, kiedy nie chce nic zwracać ze swojego zamówienia. 

Aby idea opakowań wielokrotnego użytku mogła być zastosowana na szerszą skalę, potrzebne jest zaangażowanie całej branży e-commerce. Wyzwanie to wymaga standaryzacji procesów i centralizacji opcji dostaw produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednolity system, w którym klienci mogliby zwracać opakowania, na przykład do supermarketu, ułatwiłby ten proces obu stronom – przekonuje Uwe Streiber z Zalando.

To nie pierwszy i nie ostatni ekonowinka Zalando

Tylko w zeszłym roku niemiecka sieć zakupowa zużyła aż 34 tys. ton metrycznych materiałów opakowaniowych. Ta liczba z roku na rok tylko rośnie, więc platforma Zalando postanowiła działać. Od maja wprowadza kolejne innowacje. 

Naszą wizją jest oddzielenie wzrostu gospodarczego od śladu ekologicznego. Ważnym elementem realizacji tej wizji jest poprawa zrównoważonego rozwoju naszych materiałów opakowaniowych – deklaruje Zalando.

Stąd już teraz w ofercie Zalando znajdziemy pudełka w całości wykonane z papieru pochodzącego z recyklingu oraz torby wysyłkowe, wyprodukowanych w 80 proc. z materiału PCR (pochodzące z recyklingu poużytkowego). Zastosowanie tej technologii to oszczędność nawet 40 proc. emisji CO2 na każdym kilogramie produktu. W przyszłości torby wysyłkowe Zalando mają być opatrzone certyfikatem Blue Angel. To oznakowanie gwarantuje, że produkt lub usługa spełnia wysokie standardy w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i wydajności.

Rewolucja ma się domknąć do końca 2020 r.

Materiały pozyskiwane w sposób zrównoważony spełniają nasze obecne potrzeby w zakresie opakowań bez narażania na szwank przyszłości – zarówno Zalando, jak i otaczającego nas świata – wskazuje niemiecka sieć.

Przyjęta przez Zalando strategia zakłada, że do przyszłego roku wszystkie opakowania, z jakich korzysta platforma, będą pozyskiwane bez szkody dla środowiska. Dotyczyć też ma to opakowań od dostawców zewnętrznych, partnerów Zalando.

Nie oni pierwsi, nie ostatni

Strategia Zalando względem opakowań wydaje się wpisywać w antyplastikowe tsunami, które nawiedziło cały świat. W Polsce zmiany dotyczące opakowań dotknęły już klientów Biedronki (ekologiczna torba wielokrotnego użytku), Lidla (akcja „Kupuję, nie marnuję” albo Ikei (sieć chce od 2025 r. przetwarzać odpady plastikowe). 

Z kolei Carrefour, Coca-Cola i Nestle zdecydowali się na podpisanie pierwszego w Polsce paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Sygnatariusze chcą do końca 2019 r. stworzyć mapę drogową, która pozwoli na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w naszym kraju.