Wystarczy, że raz zapłacisz w internecie kartą. I wejdzie ci to w nawyk

Pandemia koronawirusa przyczyniła się do tego, że coraz częściej zakupy robimy w internecie. E-zakupy kuszą prostotą, szybkością i przekonują bezpieczeństwem, także w kwestii płatności. W naszym codziennym życiu aż się roi od przykładów, które to potwierdzają.

Zakupy w internecie stają się coraz popularniejsze. Trudno się dziwić. W czasach, w których przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo i wygoda, nie mogło być inaczej. Zdalne zakupy mają tę zaletę, że dzięki nim ograniczamy kontakt z innymi ludźmi, co ma istotne znaczenie w kontekście konieczności zachowania dystansu społecznego w czasie pandemii. Konsumenci dostrzegają zalety kupowania w sieci, co widać też jak najbardziej w ostatnich statystykach Visa1. Tylko w czerwcu 2020 r. liczba transakcji związanych z zakupami on-line z wykorzystaniem kart Visa wystawionych w Polsce wzrosła o 30 proc. porównując z tym samym okresem rok wcześniej.

Wzrost na poziomie ok. 20 proc. odnotowano w 13 innych krajach europejskich. Co istotne: wielu konsumentów do zakupów w internecie skusił dopiero lockdown. W Polsce 5 proc. posiadaczy karty Visa – ci którzy od stycznia 2019 do 8 marca 2020 r. nie dokonali żadnego zakupu online, pierwszy raz zdecydowało się na taki krok w marcu br. Jeszcze dawniej, kiedy e-zakupy dopiero raczkowały można było martwić się takimi sprawami, jak reklamacja czy zwroty. Dzisiaj tego typu obawy nie mają racji bytu. Wybierając więc opcję zakupów w sieci, nie trzeba się martwić, gdy chcemy zwrócić towar. Swojej głowy nie musimy też zajmować np. brakiem pieniędzy. Przecież e-płatności to też coraz bardziej rozłożysty wachlarz różnych pożyczek i kredytów, a też odroczonych transakcji. 

E-zakupy, czyli Twoje dane są bezpieczne

Dzięki kolejnym rozwiązaniom technologicznym, zakupy w interencie stają się coraz bardziej szybkie i wygodne. Płacić za nie można na różne sposoby. Jednym z nich jest usługa Visa Card on file, dzięki której dane karty wpisujemy w danym sklepie tylko raz – a później płacimy właściwie jednym kliknięciem. Sporym atutem tego rozwiązania jest to, że proces zapisywania karty jest szybki i intuicyjny. Podczas wyboru metody płatności wystarczy wybrać kartę płatniczą, następnie trzeba wpisać jej dane, zapisać wszystko i po sprawie. Nie jest konieczne ponowne wpisywanie danych karty przy następnej płatności. 

Bizblog.pl poleca

Tego typu płatności, jak zapisanie swojej karty w danym sklepie internetowym, posiadają dodatkową zaletę, która polega na zabezpieczeniu nazywanym tokenem. Czym jest token? To specjalny identyfikator złożonych z ciągu cyfr, który zastępuje dane naszej karty, co sprawia, że dostęp do nich jest niemożliwy. Dzięki temu możemy być spokojni, że numer naszej karty nie trafi w niepowołane ręce. Rozwiązanie to funkcjonuje również m.in. w płatnościach mobilnych

Chargeback i transakcje oszukańcze

Zmorą zakupów online mogą wydawać się tzw. transakcje oszukańcze, czyli takie, w których dochodzi do wykorzystania karty płatniczej bez wiedzy jej rzeczywistego właściciela. Sieci neuronowe, uczenia maszynowe i zaawansowane algorytmy – to między innymi dzięki tym narzędziom jest ich jednak coraz mniej. W przypadku transakcji online z wykorzystaniem kart Visa, poziom transakcji oszukańczych utrzymuje się na poziomie 1 promila2.

Receptą na obawy przed losem naszych pieniędzy w internecie jest też chargeback. Dzięki tej usłudze bank może próbować odzyskać od sprzedawcy pieniądze za wadliwe albo niedostarczone zakupy online opłacone kartą Visa. Dotyczy to także takich przypadków jak np. dostarczenie przez sprzedawcę ubrań w nieodpowiednim rozmiarze i odmowy przyjęcia zwrotu towaru. Jeśli w takich sytuacjach klient nie może porozumieć się ze sprzedawcą, a strata nie jest pokryta przez ubezpieczenie, to jest możliwość skontaktowania się swoim bankiem, który może pomóc w odzyskaniu wydanych pieniędzy. Zasady działania kart Visa zobowiązują bank i sprzedawcę do rzetelnego rozpatrzenia takiej reklamacji. 

Zakupy online to też jedzenie

COVID-19 na tyle zmienił nasze dotychczasowe przyzwyczajenia, że płatności internetowe zaczęły być pomocne nie tylko przy okazji standardowych zakupów, ale na przykład także w przypadku zamawiania jedzenia. Kupowanie w sieci stało się wszak w pewnym momencie jedynym kołem ratunkowym dla restauratorów. We Włoszech, przez wprowadzony na Półwyspie Apenińskim ścisły lockdown w marcu i kwietniu 2020 r., wydatki na fast food, jak i restauracje, spadły o ponad 80 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Ratunkiem okazały się zakupy online. W czasie pandemii odsetek transakcji internetowych we Włoszech wzrósł 10-krotnie w przypadku fast foodów i 7-krotnie w przypadku restauracji

Nie tylko we Włoszech przybywa restauracji i lokali gastronomicznych, które ze względu na bezpieczeństwo epidemiczne respektują wyłącznie płatności kartą. Sprawę dodatkowo ułatwiają liczne aplikacje służące do zamawiania jedzenia i płacenie za nie z pozycji smartfonu. To wszystko przyspiesza trend zamawiania jedzenie online – także w naszym kraju. Polacy już wcześniej nie stronili od płatności online i w trakcie pandemii ów trend jedynie się pogłębił. Wystarczy wspomnieć o wszelkiego rodzaju subskrypcjach, których rozwój możemy obserwować między innymi na platformach streamingowych z dostępem do filmów czy muzyki.

Festiwal Cyfryzacji oswajał z e-zakupami

Bezpieczne, wygodne i szybkie zakupy w internecie, również z wykorzystaniem kart płatniczych – to jeden z tematów przewodnich, który był podejmowany m.in. przez ekspertów Visa podczas minionego Festiwalu Cyfryzacji. To największa inicjatywa edukacyjno-technologiczna w Polsce, której głównym celem jest przybliżenie społeczeństwu wiedzy na temat nowych technologii i cyfryzacji. Organizatorzy tego Festiwalu – Fundacja Digital Poland – przekonują, że ta inicjatywa jest też doskonałą platformą do edukacji Polaków. Tym samym to idealna okazja do rozwijania swoich cyfrowych kompetencji i zrozumienia modelu działania najnowszych technologii. A jak się okazuje jest spora potrzeba na tego typu inicjatywy. Podczas pierwszej edycji Festiwal dotarł do ponad 10 mln ludzi w całym kraju i zwiększył świadomość o potrzebie przyśpieszenia procesu cyfryzacji.

Więcej o tegorocznej edycji Festiwalu Cyfryzacji: https://festiwalcyfryzacji.pl/

Tekst powstał przy współpracy z VISA.

  1. Dane transakcyjne Visa 
  2. Dane transakcyjne Visa