REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes
  3. Zakupy

Z jakich platform zakupowych korzystają Polacy? Lider jest tylko jeden

Polacy chętnie korzystają z platform zakupowych, a do wirtualnego koszyka najchętniej wrzucają produkty, których cena wydaje im się atrakcyjna. Wśród wielu dostępnych w naszym kraju platform typu marketplace zdecydowanie jedna odstawiła konkurencję daleko w tyle.

15.02.2023
14:11
erli.pl allegro.pl
REKLAMA

Z internetowych platform zakupowych korzysta już niemal trzy czwarte Polaków. Dokładnie internetowych zakupowiczów mamy w Polsce 72 proc. - wynika z badania „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce” Santander Consumer Banku. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) zapytał w styczniu tysiąc Polaków, z której platformy najchętniej korzystają oraz kto najczęściej robi zakupy w sieci.

REKLAMA

Kto kupuje na platformach marketpalce?

W badaniu widać, że z marketplace’ów chętnie korzystają ankietowani w wieku od 18 do 59 lat - mówi Ewelina Krzynowy-Gaweł, dyrektor ds. sprzedaży internetowej z Santander Consumer Banku.

Najwięcej osób korzystających z tego typu platform ma dochód miesięczny w wysokości od 4000 do 4999 zł netto (aż 90 proc.), a także pochodzi z małych miejscowości do 50 tys. mieszkańców (81 proc. respondentów).

Z kolei mniej niż 30 proc. Polaków przyznało w badaniu, że w ogóle nie robi zakupów na takich platformach.

Wśród tych ankietowanych znalazło się najwięcej seniorów (62 proc. osób nie korzystających z marketplace). Z oferty tego typu platform e-commerce rzadziej korzystają też osoby z zarobkami poniżej 4000 zł netto -wskazuje badanie.

Lider marketplace jest tylko jeden

Z przeprowadzonego badania możemy się dowiedzieć również, z jakich platform najchętniej korzystają Polacy. Okazuje, że numer jeden odstawił konkurencję daleko w tyle. Ulubione markatplace Polaków to:

  • Allegro - aż 89 proc. badanych korzysta z tej platformy zakupowej,
  • Olx - 41 proc.
  • Empik - 40 proc.
  • Aliexpress - 26 proc.
  • Zalando - 25 proc.
  • E-obuwie - 19 proc.
  • Amazon - 18 proc.

Warto też dodać, że zanim w połowie stycznia Shopee ogłosiło wycofanie się z Polski, to korzystało z niego 27 proc. respondentów.

Wybór platformy dyktują ceny

Co sprawia, że Polacy kupują na konkretnej platformie zakupowej? Oczywiście najczęściej chodzi o atrakcyjną cenę. Zwróciło na to uwagę 51 proc. badanych, z czego przeważającą grupą były osoby w wieku 50-59 lat (60 proc.) oraz osób zarabiających między 5000 a 6999 zł na rękę (63 proc.).

Kolejnym czynnikiem okazało się dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną platformą (27 proc.). Na tę opcję głównie wskazywały kobiety biorące udział w badaniu (31 proc.).

Na korzystne promocje oraz rabaty zwróciło uwagę 24 proc respondentów. Głownie byli to 30-39-latkowie (33 proc.).

REKLAMA

Z kolei dla 23 proc. ważnym aspektem przy wyborze platformy zakupowej jest szeroki asortyment produktów i usług, Co ciekawe, mimo ułatwionego dostępu do towarów, tę odpowiedź wskazywały najczęściej osoby mieszkające w metropoliach (31 proc.).

Ankietowani przykładali również wagę do m.in. popularności platformy (18 proc.) czy opinii innych kupujących (17 proc.). Co dziesiąty zwrócił uwagę na wiele dostępnych metod płatności (10 proc.) – dodaje Ewelina Krzynowy-Gaweł.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA