REKLAMA
  1. bizblog
  2. Podatki

Doskonała wiadomość dla milionów podatników. Wrzucicie sobie w koszty podwyżkę cen prądu

W interpretacji indywidualnej wydanej 7 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uwzględnił możliwość wrzucenia w koszty kosztów ponoszonych na utrzymanie mieszkania bez konieczności wydzielania osobnego pomieszczenia na prowadzenie działalności gospodarczej. Ba, dopuścił nawet możliwość przeznaczenia do działalności części wspólnych mieszkania lub domu. Dla 2,6 mln Polaków prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą to ważna zmiana. Eksperci wskazują, że w ten sam sposób można potraktować czynsz i rachunki, w tym za prąd.

18.10.2022
6:53
Doskonała wiadomość dla milionów podatników. Wrzucicie sobie w koszty podwyżkę cen prądu
REKLAMA

(…) Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości zaliczenia tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów od wyodrębnienia – w dosłownym fizycznym sensie – pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Podatnik powinien określić, jaka część nieruchomości faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, i wówczas może w odpowiedniej proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych – czytamy w interpretacji wydanej przez Dyrektor KIS..

REKLAMA

Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy w firmie inFakt, zauważa, że przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą bardzo często jako pierwszy lokal służbowy wskazują swoje mieszkanie. Jego zdaniem czas pandemii i postępująca digitalizacja sprzyjają zwiększaniu się liczby firm prowadzonych z domu.

Jak wrzucić w koszty utrzymanie mieszkania? Tłumaczymy

Jak przypomina ekspert inFaktu, fiskus dotąd kwestionował możliwość rozliczania w działalności gospodarczej kosztów związanych z użytkowaniem mieszkania, jeśli przedsiębiorca nie wydzielił odrębnego pomieszczenia.

Zgodnie z obecnym podejściem przedsiębiorca może to samo pomieszczenie wykorzystywać zarówno na cele mieszkaniowe, jak i prowadzonej działalności – wskazuje.

W takim przypadku trzeba wyliczyć, jaki procent pomieszczenia wykorzystywany jest na działalność, i ile godzin w ciągu doby przedsiębiorca wykorzystuje pomieszczenie na prowadzenie firmy.

Jeśli spędza w nim osiem godzin w ciągu doby na pracy, a przez pozostały czas jest to jego salon, dzieli się tę powierzchnię przez 24 godziny i mnoży razy 8. Przed fiskusem ciężko byłoby bowiem udowodnić, że pracuje się w danym miejscu 24/7 – podpowiada.

Jeśli w mieszkaniu przedsiębiorca wydzieli jedno pomieszczenie na biuro, to nie ma już potrzeby dzielenia powierzchni przez liczbę godzin pracy, ponieważ to konkretne pomieszczenie będzie służyć tylko celom służbowym.

Po ustaleniu odpowiedniego wskaźnika przedsiębiorca zaliczy do kosztów działalności gospodarczej także część kosztów prądu czy ogrzewania mieszkania. W przypadku, gdy nieruchomość jest finansowana z kredytu, to może zaliczyć do kosztów również część odsetek od kredytu

– tłumaczy Piotr Juszczyk.

Fiskus zmienia interpretację. Możesz wrzucić w koszty wyższe rachunki za prąd

Ekspert podkreśla, podejście fiskusa do rozliczania kosztów utrzymania mieszkania lub domu w działalności gospodarczej cały czas ewoluuje. Jako przykład ekspert podaje zmianę, do jakiej doszło 15 września, kiedy KIS zmienił interpretację uznając, że kosztem w działalności mogą być odsetki od kredytu proporcjonalnie uwzględniające pomieszczenia ogólnego użytku, w tym kuchni, toalety i korytarza.

Dlatego w mojej ocenie również czynsz i inne opłaty w odpowiedniej proporcji na części wspólne mógłby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W dobie szalejących cen energii możliwość uwzględnienia w kosztach części wydatków na prąd może w pewnym stopniu niwelować podwyżki

– zauważa.

Jak tłumaczy Piotr Juszczyk, jeśli kosmetyczka prowadząca działalność, przyjmuje u siebie klientów, to często poruszają się po korytarzu, mogą korzystać z toalety, podawana jest im kawa.

Podkreślam jednak, że warto zadbać o indywidualną interpretację sytuacji danego podatnika

– zaznacza.
REKLAMA

Doradca podatkowy przypomina, że od 1 stycznia 2023 r. już nie będzie można amortyzować lokali mieszkalnych. Wydatki nadal będą mogły być wliczane koszty uzyskania przychodu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA