Właściciel TVN-u łączy się z WarnerMedia. Powstaje nowy medialny gigant

Grupę TVN czekają kolejne duże zmiany właścicielskie. Należący kiedyś do polskiej spółki ITI nadawca telewizyjny będzie miał już trzeciego z rzędu amerykańskiego właściciela. Koncern AT&T poinformował, że należąca do niego spółka WarnerMedia, do której należy m.in. HBO, łączy się z Discovery, czyli właścicielem TVN-u, a efektem tej fuzji będzie całkiem nowy podmiot medialny, który ma stawić czoła Netfliksowi i Disney+.

Fot. Wistula/Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

„AT&T i Discovery ogłosiły dzisiaj finalne porozumienie w sprawie połączenia rozrywkowych, sportowych i informacyjnych treści premium WarnerMedia z biznesami dokumentalnymi, rozrywkowymi i sportowymi Discovery, by utworzyć czołową, niezależnej globalną firmę z segmentu rozrywki” – czytamy w komunikacie AT&T.

Bizblog.pl poleca

Zgodnie z zawartym porozumieniem AT&T otrzyma 43 mld dol. w gotówce i dłużnych papierach w wartościowych, a do akcjonariuszy AT&T będzie należeć 71 proc. akcji nowej spółki. Pozostałe 29 proc. przypadnie w udziale udziałowcom Discovery. Zarządy AT&T i Discovery już zatwierdziły tę transakcję.

Na czele nowego podmiotu, którego nazwy jeszcze nie podano (w komunikacie mowa jest o „nowej firmie”) stanie David Zaslav, czyli obecny prezes Discovery. Rada dyrektorów nowej spółki będzie się składać z 13 członków – siedmiu z nich łącznie z przewodniczącym będzie powołanych przez AT&T, a pozostałych sześciu przez Discovery.

W skład WarnerMedia wchodzą tak potężne aktywa, jak studio filmowe Warner Brothers z wielką biblioteką kinowych przebojów, płatna telewizja HBO czy stacja informacyjna CNN. Discovery to z kolei właściciel Eurosportu oraz wielu stacji telewizyjnych serwujących treści niefabularne, czyli programów przyrodniczych, kulinarnych czy remontowych. W Polsce spółka znana jest z tego, że jest właścicielem Grupy TVN, którą w 2017 roku kupiła wraz z jej poprzednim właścicielem – Scripps Networks Interactive.

Jakie efekty ma przynieść połączenie Warnera i Discovery. Z komunikatu AT&T możemy dowiedzieć się, że „nowa firma będzie mogła zwiększyć inwestycje w oryginalne treści i programy, a także stwarzać więcej możliwości dla niezależnych twórców”.

Nowa firma ma konkurować na całym świecie w szybko rozwijającym się biznesie direct-to-consumer, za pomocą takich platform jak HBO Max i Discovery+. Nowy podmiot ma stać się „silniejszym konkurentem na globalnym rynku streamingu”, co oznacza ni mniej, ni więcej, niż rzucenie wyzwania takim potęgom jak Netflix czy Disney+.