REKLAMA
  1. bizblog
  2. Media i rozrywka

Viaplay, Cyfrowy Polsat i Canal+ mogą mieć kłopoty przez problemy ze streamingiem. UOKiK grozi karami

Przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, brak dźwięku i przycinanie obrazu. Na takie problemy z Viaplay poskarżyły się do UOKiK-u osoby, które wykupiły płatny dostęp do streamingu takich wydarzeń sportowych jak mecze Bundesligi i Premier League czy gale KSW. Viaplay odrzuciło ich reklamacje, a to może oznaczać wysoką karę finansową dla właścicieli tej platformy streamingowej. Podobne problemy są też z transmisjami w Cyfrowym Polsacie i Canal+ Polska.

02.11.2022
10:42
Cyfrowy Polsat i Canal+ mogą mieć kłopoty przez problemy z Viaplay. UOKiK grozi wysoką karą finansową
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w środę, że po sygnałach o powtarzających się problemach technicznych utrudniających lub uniemożliwiających korzystanie z opłaconych usług streamingu wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Viaplay Group International AB. Spółce może grozić kara do 10 proc. rocznego obrotu.

REKLAMA

UOKiK zwraca uwagę, że Viaplay na swojej stronie internetowej podkreśla, że wszystkie rozgrywki sportowe transmituje w „bardzo wysokiej jakości streamingu”. Ze skarg klientów Viaplay wynika jednak, że podczas transmisji meczów Bundesligi i Premier League czy gal KSW często występują problemy techniczne, które uniemożliwiają normalne ich oglądanie. W toku postępowania UOKiK ma sprawdzić, czy wina leży po stronie Viaplay.

Spółka, która w swoich przekazach twierdzi, że posiada „wysoką jakość streamingu” i „zapewnia najlepsze wrażenia” musi dysponować infrastrukturą, która sprosta popularności oferowanych treści – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u. W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia – dodaje.

To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi

– podkreśla szef UOKiK-u.

Problem polega na tym, że – jak wskazują autorzy skarg – Viaplay odrzuca reklamacje dotyczące jakości streamingu, sugerując, że odpowiada za to słabe łącze internetowe, nieodpowiednia przeglądarka czy za słaby komputer. Nawet jeśli Viaplay uznaje reklamacje, oferuje tylko rabat w wysokości 25 proc. opłaty za subskrypcję na kolejny miesiąc korzystania z platformy. Zarzuty te zweryfikuje teraz UOKiK.

REKLAMA

Powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę – uważa Tomasz Chróstny.

Problemy zdarzają się nie tylko w przypadku transmisji w Viaplay. Do UOKiK-u dotarły też skargi w związku z zakłóceniami transmisji meczu Bayern-Barcelona na platformie Polsat Box Go rozgrywanego 13 września. Kłopoto polega na tym, że w dniu meczu okazywało się, że „serwer napotkał niespodziewane problemy” i osoby, które wykupiły transmisję, nie mogły z niej skorzystać. Problemy techniczne zgłaszano też wobec udostępnianych na żywo meczów angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi i europejskiej Ligii Mistrzów na platformie Canal+ online. UOKiK zażądał wyjaśnień w tych sprawach od Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA