Via Baltica coraz bliżej. Wydano ważną decyzję w sprawie dalszej budowy tej trasy
GDDKiA poinformowała o wydaniu kolejnej decyzji na realizację odcinka przyszłej trasy Via Baltica. Dotyczy ona drogi ekspresowej S61 Ełk Południe – Wysokie. Wcześniej taką decyzję uzyskały dwa inne fragmenty, na których trwają już prace – Wysokie – Raczki oraz Szczuczyn – Ełk Południe.
Ekspresówka S61 będzie częścią łączącej północ z południem Europy trasy Via Carpatia przebiegającej przez Polskę, Słowację, Węgry czy Rumunię. GDDKiA właśnie ogłosiła, że ostatni spośród trzech fragmentów trasy szybkiego ruchu – na odcinku Ełk Południe – Wysokie – został zatwierdzony do realizacji.
Ostatnia część S61 zatwierdzona
Zgodnie z kontraktem powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z drogami serwisowymi. Dodatkowo drogowcy mają wykonać remont części dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstaną m.in. 24 obiekty inżynierskie oraz węzeł Ełk Wschód.
Budowa obejmie odcinek drogi ekspresowej S61 wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o łącznej długości ok. 23 km
– poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na drodze z przewidywanym znacznym ruchem pojazdów ciężarowych – o kilkunastotonowym obciążeniu – nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego.
Budowę S61 pomiędzy Szczuczynem a Raczkami podzielono na trzy odcinki:
- Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23,3 km),
- węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie (ok. 23 km), i połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 (ok. 4 km),
- węzeł Wysokie – Raczki (ok. 20,2 km).
Koszt budowy ma wynieść ok. 686 mln zł. S61 Szczuczyn – Budzisko, na odcinku Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
Via Baltica i Via Carpatia coraz bliżej
Via Baltica ma być ok. blisko 970-kilometrową drogą, która połączy Polskę z Finlandią, tym samym umożliwiając bezpośrednią podróż z północnego wschodu, do centrum Europy.

Można powiedzieć, że sama Via Baltica jest też fragmentem innej, znacznie dłuższej trasy – Rail Baltica. Ma ona połączyć Berlin z Helsinkami przy pomocy… linii kolejowej, tak aby zachód Europy miał bezpośrednią drogę, po której pokonaniu, trafiłoby się na północny wschód.
Pomimo tego, że w założeniu Rail Baltica ma być połączeniem kolejowym, wzdłuż sporego jej fragmentu budowana jest i autostrada, aby również samochody miały możliwość prostego podróżowania z zachodu na wschód Europy.

Źródło:
Via Baltica jest też w pewnym momencie częścią Via Carpatii – 700-kilometrowej trasy, która w przyszłości biegnąc, wzdłuż wschodniej granicy Polski, połączy ze sobą państwa bałtyckie z południem Europy, tak tworząc nowy korytarz transportowy.
Droga ekspresowa S19 zaplanowana została od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez bliskie przez Lublin aż do granicy ze Słowacją w Barwinku.
