REKLAMA
  1. bizblog
  2. Prawo /
  3. Pieniądze

Prawa konsumenta. UPC dostał 12,5 mln zł kary od UOKiK-u, ale nie zamierza płacić

Chciałeś rozwiązać umowę przed czasem, byłeś straszony horrendalnymi karami, więc wolałeś płacić dalej za niechciane usługi. UOKiK uznał praktyki UPC za łamanie praw konsumenta i nałożył na tego dostawcę internetu i telewizji kablowej karę wynoszącą aż 12,5 mln zł. UPC właśnie zapowiedział, że odwoła się do sądu. (Fot. UPC)

10.10.2022
18:00
Kara dla UPC od UOKiK-u. Operator kablówki odwołać się do sądu
REKLAMA

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów to jedno z najostrzej tępionych przewinień firm i wysokość kary dla UPC to potwierdza. UOKiK wszczął postępowanie przeciw tej spółce na podstawie licznych skarg klientów i w jego toku zarzuty działania na ich szkodę się potwierdziły.

REKLAMA

Aktualizacja: późnym popołudniem UPC skomentował informację UOKiK-u o nałożeniu na spółkę kary. Podjęte działania były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zakwestionowana przez UOKiK praktyka spółki była analizowana w innych postępowaniach Organu i nie wzbudziła jego zastrzeżeń – napisała spółka w lakonicznym mailu. I zapowiedziała:

Planujemy odwołanie się od decyzji

Urząd stwierdził, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem, UPC narusza zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK uznał, że firma stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg – żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat, jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy.

11 tys. zł za zakończenie umowy

Przykład? UOKiK cytuje jedną ze skarg: chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację, że gdybym rozwiązał umowę [...] kara wynosi 11 000 zł. [...] Koszt całej umowy to około 3100 zł”.

Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy.

– mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

Efekt mrożący

Szef UOKiK-u wyjaśnia, że poprzez taką politykę UPC de facto wymusza na konsumentach kontynuację umów, a wielu z nich nie decydowało się na rezygnację z usług tej firmy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie.

Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – mówi Tomasz Chróstny.

REKLAMA

Nałożona na UPC kara wynosi dokładnie 12 585 082 zł, ale na razie nie jest prawomocna, czyli spółka może się od niej odwołać do sądu. Jeśli UPC się na to nie zdecyduje lub przegra przed sądem, to decyzja UOKiK-u się uprawomocni, a wtedy abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat.

Byli klienci UPC nie muszą się martwić o to, że będą musieli śledzić losy tej sprawy, by dowiedzieć się, czy mogą odzyskać swoje pieniądze. Jeśli kara się uprawomocni, UPC będzie mieć obowiązek poinformowania konsumentów za pomocą SMS-ów lub maili o tym, co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane środki.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA