Koronawirus to nie powód, by dać się oszukać. UOKiK wyjaśnia, co firmom wolno, a czego nie

Odwołane loty lub wycieczki, zawyżone ceny w sklepach, czy oferty wprowadzające w błąd. Z takimi problemami coraz częściej spotykają się Polacy, bo firmy robią, co mogą, by minimalizować straty z powodu koronakryzysu. Problem polega na tym, że nie każdy chwyt jest legalny, ale od czego mamy UOKiK.

Postanowiliśmy przygotować odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o prawa konsumenckie w tej nadzwyczajnej sytuacji

– mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Bizblog.pl poleca

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamieścił na stronie uokik.gov.pl pakiet informacji, który został specjalnie przygotowany na okres zamieszania związanego z chaosem w polskiej gospodarce, który wywołała pandemia koronawirusa.

„To wiarygodne i rzetelne źródło wiedzy, będziemy je cały czas uzupełniać o nowe kwestie, które będą się pojawiać w zapytaniach od obywateli” – obiecuje Tomasz Chróstny.

Niedawna propozycja UOKiK-u wprowadzenia rocznych wakacji kredytowych dla Polaków spotkała się z twardym, choć zawoalowanym „nie” Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, rządu i banków – Chróstny dostał jasny sygnał, że zalicytował za wysoko i bankowość to już nie domena nie jego urzędu. Drobne sprawy konsumenckie to jednak co innego.

UOKiK zamieścił porady swoich ekspertów pod adresem uokik.gov.pl/koronawirus. Są podzielone na kilka kategorii tematycznych, aby ułatwić konsumentom dotarcie do treści, które ich najbardziej interesują.:

  • Usługi turystyczne
  • Hotele
  • Transport
  • Sprzedaż
  • Usługi finansowe
  • Usługi Ochrona konsumentów
Źródło: UOKiK

W kategorii „Transport” znajdą informacje, co robić w przypadku odwołania lotu przez przewoźnika, a w kategorii „Hotele” – poradę, na jakie przepisy się powołać, aby bezpłatnie anulować rezerwację noclegu.

Oko na spekulantów

Urząd zaznacza, że stale monitoruje rynek i analizuje informacje zebrane od konsumentów i przedsiębiorców. Przypomina, że w ramach prac nad specustawą urząd przygotował również pakiet rozwiązań prawnych umożliwiających interwencję w przypadku stosowania przez sklepy nieuczciwych i wygórowanych cen na sprzedawane towary.

Specustawa zwana „Tarczą Antykryzysową” wciąż jest na etapie konsultacji, a Sejm ma się nią zająć w piątek, jeśli zaplanowane w tym dniu posiedzenie uda się przeprowadzić.

10 proc. czynszu, ale tylko dla najemców lokali w galeriach. Nowa „Tarcza Antykryzysowa”