Uber chce kupić Free Now. Tak, też nie mogę w to uwierzyć
Uber Technologies rozważa przejęcie Free Now – donoszą informatorzy Bloomberga. Od chęci do finalizacji droga daleka, ale możliwe konsekwencje tego ruchu najlepiej pokazują reakcje inwestorów – kurs amerykańskiego startupu wystrzelił w górę.
Pandemiczny kryzys to raj dla firm z gotówką w ręku. Niektóre z nich, jak Ryanair, Apple czy Amazon, wypracowały sobie oszczędności długą i mozolną pracą. Innym, jak Uber, pieniądze spadły z biznesowego nieba, w którym zasiadają aniołowie biznesu i fundusze inwestycyjne.
Bizblog.pl poleca
- Uber wygrał ważną batalię. Jego kierowcy wciąż mogą legalnie jeździć po Londynie
- Koniec z tanimi przejazdami. Od października ceny pójdą w górę o 100 proc.
Nieco inaczej jest w przypadku Free Now. Spółka jest rękach dwóch udziałowców – Daimlera i BMW, a w trakcie pandemii mocno dostała po kieszeni. Tylko w Polsce liczba klientów spadła o ok. 80 proc., rozpoczęły się więc poszukiwania dodatkowych funduszy. I te poszukiwania zakończyć się miały fiaskiem.
Uber kupi Free Now?
W tym momencie cały na biało wjeżdża Uber. Amerykanie uznali, że warto skorzystać z okazji i udać się na zakupy. Według źródeł Bloomberga Uber miał wystąpić z propozycją zakupu Free Now. Ile w tym prawdy? Wszystkie strony zgodnie odmówiły komentarza.
Inwestorzy wiedzą jednak swoje. W pierwszej reakcji kurs giełdowy Daimlera spadł o 1 proc., wycena BMW o 1,3 proc. a wartość Ubera poszybowała o 3,2 proc.
Optymizmowi graczy giełdowych w sprawie tej ostatniej spółki trudno się dziwić. Uber pożegnał się już właściwie z planami globalnej dominacji w przewozie osób, coraz więcej uwagi poświęcając dowozom żywności. Przejęcie Free Now pozwoliłoby mu jednak na umocnienie swojej pozycji w Europie i Ameryce Łacińskiej. Grupa Free Now jest obecna w 18 krajach (w części z nich działa pod nazwą Beat i Kapten) ma około 800 tys. kierowców i 35 mln użytkowników.
Uber ma gdzie szukać pieniędzy
Skąd Uber weźmie na to pieniądze? Zacznijmy od tego, że CEO spółki Dara Khosrowshahi twierdzi, że nawet w najbardziej pesymistycznym scenariuszu jego firma zakończy rok z 4 mld dol. zapasu. Inwestorzy wpompowali w Ubera dużo więcej, niż sam Uber tego potrzebował. Do tego dochodzą kolejne 2 mld dol. w odnawialnych kredytach.
To jednak nie wszystko. Khosrowshahi zarzekał się w maju, że kończy z braniem na zeszyt i chce jak najszybciej zacząć na siebie zarabiać. Dlatego środki na przejęcie Free Now może pozyskać w inny sposób. Uber wyraził zgodę na sprzedaż części swoich udziałów w Yandex, ma także zamiar pozbyć się akcji Didi Chuxing i Grab. Z dwiema pierwszymi spółkami Uber przegrał wcześniej rywalizację odpowiednio w Rosji i Chinach.
Teraz policzmy. Wartość udziałów Ubera tylko w samym Didi szacowana jest na 6,3 mld dol. Tymczasem Daimler szacuje, że jego inwestycja we Free Now jest warta 720 mln dol. Amerykański startup ma więc na wspomniane przejęcie potężne argumenty.
Oczywiście, zastrzega Bloomberg, nie wiadomo jak dalej potoczą się negocjacje. Do stołu mogą dosiąść się przecież kolejni chętni. Jeżeli jednak dojdzie do finalizacji tej transakcji, Uber zacznie działać na dwa fronty. Z jednej strony będzie oferował usługi parataksówkarskie, z drugiej – podstawiał klientom taksówki z prawdziwego zdarzenia. Jakby nie kombinować, i tak wracając z weekendowej imprezy, możemy wylądować w samochodzie obsługiwanym przez Ubera.
A Daimler z BMW będą mogły zająć się tym, na czym znają się najlepiej – motoryzacji.
Haha mafia piramida finansowa pralnia pieniędzy chce przejąć kogoś innego biznes
To mi śmierdzi podobnym jak było z OTL Express jak chciała mafia przejść Polski Lot
ps.
Kupa śmiechu jak jedna mafia Uber chce przejąć układ i teren innej mafia taksówkowej w Polsce
Jedno sprostowanie. Free now nie dziala tylko w polsce, to kolejne zachodnie korpo, ktore dopuscilo do wspolpracy kierowcow lamiacych polskie prawo – jazda bez licencji w nieoznakowanych samochodach. Uczyli sie od najlepszych – ubera i bolta. Banka kiedys peknie i oby upadek byl bolesny.
Tak czy siak wszystkie takie pseudo usługi taxi na aplikacje to mafia i Janusze pralnia pieniędzy
Byc moze. Aplikacje same w sobie nie sa zle, poniewaz ulatwiaja zamawianie zlecen, ale w chwili obecnej zadna nie moze sluzyc do wyliczania oplaty za kurs czyli byc traktowana jako zamienik taksometru. Sa to urzadzenia nielegalizowane i pewnie nigdy nie beda. GPS w telefonie nie jest doskonaly, a tu pomiar musi zgadzac sie co do metra. Mnie milicja to nawet z rozmiaru opony kontroluje, a uber wali na lewo. Ot prawe i sprawiedliwe panstwo.
śmierdzi to twoja stara taxa, beczka z 81r, takim autem to już nie powozisz teraz…aaaa i zgól wąsa.
Oj trolle, polecam się leczyć
Taka jest prawda że czym bardziej takie trolle krzyczą tym bardziej wiadomo że mam rację 👍😊
Uber wszedl na rynek lamiac polskie prawo i autor artykulu tak to wychwala? To moze jemu pozyczyc, aby ktos go okradl we wlasnym domu? Zycze. W kazdym kraju zrobil dokladnie to samo tylko inne kraje potrafily sobie z tym poradzic. Jedynie w polszy robia co chca. Juz ambasador imperium USA nad tym czuwa.
W którym miejscu wychwalam?
Sam fakt pisania dobrym lub neutralnym slowem o firmie, ktorej lewi partnerzy biznesowi – kierowcy – lamali i lamia prawo odbieram i bede odbieral jako wychwalanie dzialania, sprytu i nowoczesnosci zachodniej korporacji. A to nieprawda. W normalnych krajach uber nie moze funkcjonowac tak jak tutaj. Obowiazuja ich regulacje, ktore sa egzekwowane. Na Dworcu Centralnym w Warszawie kilka dni temu sluzby zrobily pseudo nalot na kierowcow ubera, nawet z fotografem…lol Jednego zatrzymali, a dziesieciu przejezdzalo obok. Prosze Pana dziennikarza o zapytanie tych sluzb dlaczego nie egzekwuja prawa. Warto tez ustalic powiazania politykow z uberem. Moze takie sa :)? Moze biernosc organow scigania, niepotrzebne zagmatwanie regulacji prawnych, udzial ambasady imerium USA, ulozy sie w calosc? Skonczmy podziwiac firmy, ktore butami wchodza do naszego kraju. Najlepsze, ze zdaza mi sie przewiezc klienta, ktory na koniec kursu stwierdza, ze u mnie wyszlo taniej niz wskazywal uber. To ciekawe, bo ja jezdze po najwyzszej mozliwej stawce w Warszawie. To tez moze Pan przesledzic.
Autor pisze tylko jak mu zapłacą, nie jego wina że mają takiego sponsora.
Dodam jeszcze, ze zdazaja mi sie klienci, ktorzy z jakiegos powodu nie znalezli sie z kierowca ubera, a zostali obciazeni kosztem bodaj 8 zl za to, ze niby ich nie bylo. To ciekawe, poniewaz kierowca taksowki w Warszawie moze wlaczyc taksometr dopiero jak pasazer wsiadzie do pojazdu. Wszelkie doplaty sa nielegane i ja robiac licencje musialem w urzedzie podpisac oswiadczenie, ze doplat stosowal nie bede. Podwojne standardy? Jak kierwca uberotaksowki fiskalizuje taki dochod i jaki stosuje VAT? Skontkatuje sie Pan z uberem i sprawdzi to?
wystarczy złożyć reklamację i po bólu, kasa wraca na konto. Hmm…bez apki nie pojedziesz a bez włączonego taksometru??podobno się da i to nawet się opłaca
Na co maja skladac reklamacje? Na oszustwo? Napisalem Ci, ze w Warszawie nie mozesz naliczyc jakiejkolwiek oplaty jezeli pasazer nie trzasnie drzwiami. Wiec jakim prawem potracaja chocby 1 grosz. Mam nadzieje, ze oszukani klienci beda skladac skargi do Urzedu Miasta, a ten bedzie odbieral licencje. I to dotyczy sie i zlodzei w uberze jak i zlodziei w taksowkach, bo takich tez jest mrowie.
wszystkie dochody są w aplikacji, nie da się oszukać. Płacimy podatek od każdego przejazdu. A Pan jak tam? karta podatkowa? ile tego podatku?200zł?
W aplikacji? Ciekawe, poniewaz dochod nalezy zarejestrowac w kasie fiskalnej i na jej podstawie rozliczac sie z US. Nie rejestrujesz? To lamiesz prawo i oszukujesz. Druga ciekawostka, to jaki prowadzisz rodzaj dzialalnosci gospodarczej. Warto tez dodac, ze karta podatkowa, to nie jedyna forma rozliczenia podatku dla taksowkarza. Sa tacy, co rozliczaja sie chociazby wg zasad ogolnych z VATem, ktory tez moze byc rozny.
Nie łamał prawa tylko brak było regulacji prawnych. Całe szczęście od 1.10 już będzie legalnie i po bólu. Dzięki cierpy 😉
Byly regulacje prawne, jasne i czytelne. Dla twojej wiadomosci kierowca ubera ma obowiazek posiadac licencje i odpowiedni samochod od 1 stycznia 2020 r. Okres przejsciowy dotyczyl tylko ubera, bolta, itp. Data 1 pazdziernika wprowadza tylko odpowiedzialnosc dla tych posrednikow za wspolpracujacych kierowcow. Jezeli uwazasz, ze takie jazdy jak dotychczas byly i sa legalne, to, jezeli jestes kierowca ww. firmy i jezdzisz bez papierow, autem od rodzicow, a takze mieszkasz w Warszawie, to z checia spotkam sie z toba na ul. Walicow pod komenda policji. Zaprosze tylko jeszcze ITD i sluzby skarbowe.
jestem kierowcą, mam licencje na 16 miast Silesii, badania, psychotesty, oznakowanie boczne, lampę taxi, oc na przewóz osób i własny samochód więc nie wiem w czym problem. A spotkać się z Tobą nie spotkam bo jakoś nie lubię taksiarzy
To Cie zmartwie, bo wlasnie do nich dolaczyles. Gdybys licencje wyrabial przed 1 stycznia br., to wiedzialbys, ze przepisy doskonale regulowaly zagadnienie kto i kiedy moze wykonywac dzialalnosc przewozu osob taksowka osobowa.
było minęło, przepisy się zmieniły więc nie wiem o co Ci teraz chodzi. Będzie legalnie więc w czym problem? gdyby cierpy byli uczciwi to rynek może wyglądałby inaczej, sami sobie zgotowali ten los…
Wlasnie w niczym. W Warszawie sa dziesiatki korporacji taxi przestrzegajace od lat tych samych przepisow. Dlaczego uber – kierowcy – z przyzwoleniem aparatu panstwa polskiego, mogl tyle lat dzialac nielegalnie? To tylko albo az o to sie rozchodzi. Mozna znalezc taksowki, ktore jezdza nawet taniej od nich wiec argument o nizszej cenie odpada.
tu nie chodzi o niższe ceny, po prostu ludzie nie chcą jeździć z cierpami, sami do tego doprowadzili. Ja nie twierdzę,że każdy jest oszustem ale niestety wielu z was stosuje/stosowało różne praktyki i teraz jest płacz. Ot i tu jest problem – wożenie naokoło, obskubywanie obcokrajowców, wykorzystywanie faktu, że wiozę pijanego to przecież można 2x więcej a co..
główny powód dlaczego ludzie wybierają podwozy to cena nic innego 🙂
Klijenci myslą ze uber jest tańszy od taxi i faktycznie tak jest ale telko w tych godzinach gdy nie ma mnożnika. Dziś rano sprawdziłem dystans kinowa- lot chopina uber 76 zł freenow 25 zł normalne taxi na taksometr ok 40 zł.
Jak ja kocham operowanie stereotypami. Od lat korpotaxi jeżdżą w oparciu o GPS, więc oszukiwanie stało się po prostu nierentowne (bo od razu cię wyczai centrala i masz out z korpo). Szczerze to nie wiem, czy poza dworcowymi są jeszcze tacy, co oszukują, ale zawsze wygodniej użyć stereotypu, by nie wyjść na dziada. Taką mają mentalność Polacy. Zabawne, że jak Uber czy Bolt walą mnożniki to masa klientów na taxi to klienci przewozów 🙂 Jakoś im już wówczas te złodziejskie cierpy nie przeszkadzają. Nie oszukuj się więc. Uber przy taxi to jak lewa knajpa przy restauracji.