Krecia robota idzie na całego. Powstają trzy tunele, które na zawsze zmienią podróżowanie po Polsce

W najbliższych latach na terenie Polski powstaną trzy tunele, które odmienią transport po kraju. Oprócz świnoujskiego wydrążone w skale zostaną korytarze umożliwiające wygodny przejazd w ciągu tras szybkiego ruchu na S3 oraz S7.

W ostatnich dniach Polskę obiegły informacje o tym, że na budowie w Świnoujściu czekają na maszynę do wydrążenia podziemnego korytarza, a także o rozpoczęciu prac na S3.

Bizblog.pl poleca

Świnoujście to miasto, które położone jest na terenie 44 wysp. Za około dwa lata tunnel borring machine (TBM) wydrąży tunel pod dnem Świny, dzięki czemu na stałe połączy dwie największe wyspy Uznam i Wolin, między którymi podróżowało się do tej pory tylko promami.

Konieczność korzystania z promów to ogromna niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i turystów oraz przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działają odstraszająco i negatywnie wpływają na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co z kolei zagraża jego bezpieczeństwu.

– pisze Gmina Miasto Świnoujście na stronie internetowej poświęconej tunelowi.

Inwestycja zmieni życie mieszkańców obu wysp. Dzięki lądowemu transportowi poprawią się czas, wygoda, a także koszty podróży.

Szacunkowa długość wydrążonego tunelu to 1,44 km, a budowa ma kosztować 912 mln złotych.

Źródło: GDDKiA

W litej skale do Zakopanego

O inwestycji na S7 pisaliśmy na Bizblog.pl blisko rok temu, kiedy przebito tam tunel o długości 2,06 km w stronę Zakopanego. 27 kwietnia powstał korytarz na drugiej nitce.

Dzięki tunelom kierowcy zaoszczędzą kilkadziesiąt minut i rozładują korki na zakopiance. Zaawansowanie prac przekroczyło już 50 proc. Zakończenie prac ma nastąpić w przyszłym roku, a budowa 4 km tuneli ma pochłonąć blisko miliard złotych.

Jak się jednak okazuje, dwukilometrowy odcinek nie będzie najdłuższym polskim tunelem wydrążonym w litej w skale, jak to wcześniej anonsowano.

Do Czech najdłuższym tunelem

W ramach rozpoczętej 27 sierpnia budowy 16-kilometrowej drogi ekspresowej S3, na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe. Pierwszy z nich TS-26, przebiegający między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, będzie miał długość blisko 2,3 km. I to właśnie temu korytarzowi po ukończeniu budowy przypadnie palma pierwszeństwa.

Rusza budowa długo oczekiwanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry, która przybliża nas do wygodnego i bezpiecznego połączenia drogowego z Republiką Czeską. W ramach tego odcinka powstanie najdłuższy pozamiejski tunel drążony w skale

poinformował 27 sierpnia minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Drugi korytarz na S3 w okolicy miejscowości Gostków będzie o wiele krótszy, bo 320-m. Łączna długość korytarzy podziemnych na tej trasie będzie więc mniejsza od tej na S7.

Tunele będą przebiegały pod Górami Wałbrzyskimi. Inwestycja ma pochłonąć ponad 1,5 mld zł, a wstępny termin jej zakończenia wypada w czerwcu 2023 roku.